دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۳
«صبح شام» مستند و برشی از تاریخ معاصر ایران است/ روایتی از سخت‌ترین و خشن‌ترین جنگ‌های جهان

عباس خامه‌یار با عنوان منتقد گفت: کتاب «صبح شام» سند گویا و تاریخ شفاهی مستند و برشی از تاریخ معاصر است. در این کتاب مسائل اخلاقی همچون ادب، صداقت، راستگویی، دلسوزی، امانت‌داری و از همه مهم‌تر عدم مصادره کار و فعالیت و همکاران رعایت شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا در آستانه اربعین شهدای خدمت، عباس خامه‌یار با عنوان منتقد در نشست نقد و بررسی کتاب «صبح شام؛ روایتی از بحران سوریه، خاطرات دکتر حسین امیرعبداللهیان» که یکشنبه سوم تیرماه در کتابخانه مرکز پارک شهر برگزار شد، گفت: آنقدر نکات برجسته در این شهید بزرگوار نهفته است که می‌طلبد در یک جلسه مستقل از این شخصیت دیپلمات که تجلی ادب، هنر و دیپلماسی بود، تجلیل شود. من با او رفاقتی داشتم، بدون اینکه همدیگر را ببینیم. از راه دور با این شخصیت مومن و خلوق آشنا شدم و تا آخرین روزهای شهادت او با هم تعامل داشتیم.

وی افزود: نقد کتاب «صبح شام» را از مقدمه شروع می‌کنم. از همان ابتدا شهید امیرعبداللهیان می‌نویسد؛ تقدیم به روح ملکوتی شهید سلیمانی و با تمام افتخار کتاب را به شهید اهدا می‌کند. کتاب روایت مجموعه خاطراتی از جنگ تروریستی خونین است. در این کتاب شهید امیرعبداللهیان یکی از سخت‌ترین و خشن‌ترین جنگ‌های جهان را روایت می‌کند. در جنگ سوریه همه چیز با نام الله و قربه‌الی الله انجام می‌شد و برداشتی ناشایست از خدای رحمان و رحیم بود. در جنگ سوریه آدم‌هایی به نام الله آتش زده می‌شدند.

خامه‌یار بیان کرد: بحران سوریه یکی از سخت‌ترین جنگ‌هایی بود که در سوریه انجام شد. اما این جنگ سخت با نرم‌خویی و ویژگی‌های اخلاقی تبیین شده است. نوعی روایت‌گری است که قدرت سخت را با زبان کاملاً نرم بیان می‌کند. به نوعی یک اعجاز است که بتوانید قدرت سخت را با قدرت نرم تبیین کنید. در سرتاسر این روایت یک پیوند دیپلماسی به معنی سیاست خارجی دیده می‌شود. به نوعی پیوند قدرت سخت و قدرت نرم است.

وی گفت: شهید امیرعبداللهیان در کتاب بیان می‌کند که شهید سلیمانی یک سال پیش از آسمانی شدن به من تاکید کرد که بخشی از خاطرات خود را مکتوب و منتشر کنم. در این رابطه دو نکته مهم است. یکی بحران سوریه است. بحران سوریه یکی از بزرگترین بحران‌های منطقه و خطرناک‌ترین آنها به شمار می‌رود. این بحران پیامدهای جهانی داشته و خواهد داشت. ما از خاطرات شهید می‌توانیم به ابعاد جنگ پی ببریم. مهم‌ترین تعریفی که می‌شود از این بحران گفت این است که این جنگ یک پاتکی به بیداری اسلامی و بهار عربی بود.

خامه‌یار افزود: شهید سلیمانی تعبیر مهندسی معکوس را در این رابطه به کار می‌برد که تعبیر فاخری است. در سال ۱۹۱۶ منطقه خاورمیانه و غرب آسیا شامات بین دو وزیر خارجه آمریکا و انگلیس تقسیم شد. آمریکایی‌ها در آن زمان قدرت بزرگی نبودند. بعد از پیروزی انقلاب کمونیستی اولین بار لنین سایکس پیکو را افشا کرد. سایکس پیکو منفورترین واژه در بین کشورهای عربی و اسلام‌گرایان است. سبب ویرانی امپراتوری عثمانی شد و وحدت اعراب را نیز به هم زد.

وی به روند این تجزیه اشاره و بیان کرد: شهید سلیمانی این ماشین تجزیه را متوقف کرد. هنر حاج قاسم سلیمانی جلوگیری و زمین‌گیر کردن این ماشین تجزیه بود. نکته دیگر طوفان‌الاقصی و تحولاتی است که صورت گرفت. این تحولات فلسطین را از یک قالب محلی به فلسطین فراملی، فراقومیتی و فراجغرافیایی تبدیل کرد و به عنوان یک قضیه انسانی مطرح است. لذا طوفان‌الاقصی دستاورد حاج قاسم سلیمانی است. حاج قاسم سلیمانی قدرت نرم است که از قدرت سخت خود برای صیانت از تمدن، قدرت و دستاوردهای جمهوری اسلامی استفاده کرد. او یک سپر دفاعی از دستاوردهای انقلاب اسلامی بود. نباید شاکله درونی را تبیین و تفسیر کرد. شاکله حاج قاسم سلیمانی در دیپلماسی میدانی و راهبرد او قابل ارائه است.

وی در ادامه گفت: بعد از نبرد با داعش حاج قاسم در جلسه دعوت سازمان ارتباطات اسلامی گفت: ما با قدرت سخت برای حفظ ارزش‌های انسانی دفاع کردیم و قدرت‌های گمراه را شکست دادیم. اکنون نوبت قدرت نرم است و باید با فکر و اندیشه جنگید. در اینجاست که سردار پیشنهاد روایت‌گری در تبیین سوریه را به شخصیت نرم شهید امیرعبداللهیان واگذار می‌کند. قدرت نرم اولین آشنایی حاج قاسم با امیرعبداللهیان از این دریچه است. اگر همه دستاوردهای شهید سلیمانی را در کنار هم قرار بدهیم، می‌بینیم که حاج قاسم سلیمانی یک قدرت نرم است.

خامه‌یار افزود: با این نگاه کار برعهده شهید امیرعبداللهیان گذاشته می‌شود. کتاب «صبح شام» سند گویا و تاریخ شفاهی مستند و برشی از تاریخ معاصر است. در این کتاب مسائل اخلاقی همچون ادب، صداقت، راستگویی، دلسوزی، امانت‌داری و از همه مهم‌تر عدم مصادره کار و فعالیت و همکاران رعایت شده است. در بیان روایت خود را جزئی از تیم می‌داند. نام وزرا و مافوق‌ها را می‌نویسد. او بیان می‌کند که «سفیر فهیم و با دانش کشورمان حضور داشت». در برخی از قسمت‌ها به مسئله فرهنگی اشاره می‌کند و در این روایت اصلاً نگاه جناحی ندارد. منافع ملی را فراتر از منافع شخصی می‌داند. کمتر از خود و نقش خود در این روایت سخن می‌گوید.

وی بیان کرد: شهید امیرعبداللهیان در اوج بحران‌های عربی عهده‌دار مسئولیت می‌شود. فضای روانی سنگینی در آن زمان حاکم بود. سرنگونی سوریه یعنی تجزیه جهان اسلام و نکته آخر بحث رهبری بود که من جدا از جناح‌بندی‌ها با تمام باورم این را می‌گویم که آنچه اتفاق افتاد در حوزه این اقدامات راهبردی باعث صیانت از کشور در اوج خودش بود.

«صبح شام» تاریخ شفاهی مستند و برشی از تاریخ معاصر ایران است/ روایتی از سخت‌ترین و خشن‌ترین جنگ‌های جهان

رمز مشترک شهدای خدمت اخلاص است

همچنین مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این نشست گفت: شهید امیرعبداللهیان شخصیت برجسته و وارسته‌ای است. با این عزیزان مراوده داشتم، رمز مشترک همه آنان اخلاص است.

وی افزود: شهید امیرعبداللهیان شخصیتی مردمی داشت. من در مرکز اسناد انقلاب اسلامی فعالیت می‌کردم. در آنجا توفیق آشنایی با افراد زیادی را داشتم که یکی از این افراد شهید امیرعبداللهیان بود. او از آن مقطع سنگ زیرین آسیا بود. در طول دوره مسئولیت وی یک وفاقی حول محور او ایجاد شده بود. کشورهای دیگر به نوعی تعلقات سیاسی با کشور ما رسیدند و فضایی شکل گرفت.

رمضانی بیان کرد: عکس‌العمل‌هایی که مسئولین کشورهای دیگر در شهادت این شخصیت‌های ارزشمند داشتند، نشانه اثرگذاری این عزیزان است.

وی به برگزاری مراسم چهلم شهیدان خدمت اشاره کرد و گفت: پنج‌شنبه عصر مراسم اربعین شهدای خدمت در مصلای تهران برگزار خواهد شد و علاوه بر آن آیین یادبودی نیز از طرف خانواده شهید امیرعبدالهیان در حرم عبدالعظیم حسنی برگزار خواهد شد.

«صبح شام» تاریخ شفاهی مستند و برشی از تاریخ معاصر ایران است/ روایتی از سخت‌ترین و خشن‌ترین جنگ‌های جهان

کتاب «صبح شام» آغازی است بر حرف‌های بزرگ

حجت‌الاسلام میثم امرودی، دبیرکل سازمان‌های غیردولتی مدافع مردم فلسطین در این مراسم گفت: نام حسین امیرعبداللهیان نه تنها با سوریه و عراق بلکه با مقاومت گره خورده است. تعبیر مقام معظم رهبری این‌گونه است که رئیس جمهور شهید و شهید امیرعبداللهیان قصه‌ها و داستان‌ها در حوزه بین‌الملل دارند.

وی افزود: بهتر آن است که مولفان در مورد شخصیت سیاسی، اجتماعی و خانوادگی این عزیزان قلم بزنند. این سخن شهید امیرعبداللهیان است که گفته بود: شاید یک وزیر شهید از یک وزیر زنده فایده‌اش برای جمهوری اسلامی بیشتر باشد.

امرودی بیان کرد: دشمن به دنبال جنگ پایدار پرهزینه است. دشمن چقدر تلاش کرد تا جنگ نیابتی در کشور راه بیفتد. دستگاه دیپلماسی دولت خدمتگزار نقشه‌های دشمنان را نقش بر آب کرد. کشور ما امن‌ترین کشور دنیاست. برخی از مسائل چون در سایه تدبیر حل شده است، ما متوجه نیستیم که چه اتفاقی افتاده است. پنج ماه پیش قرآن آتش می‌زدند اما امروز گروه گروه مسلمان می‌شوند. خدا این شهید را فرستاده بود تا از انقلاب صیانت کند. وحدت عملی شیعه و سنی حاصل زحمات این عزیزان است.

وی گفت: امیرعبداللهیان می‌گفت شهید رئیسی در سخت‌ترین شرایط نیز نماز شب را ترک نمی‌کرد. رئیس جمهور شهید در هر ساعتی از شبانه‌روز در دسترس بود. بعد از وعده صادق بسیار مورد تشویق مردم دنیا قرار گرفتیم و این کتاب آغازی است بر حرف‌های بزرگ.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها