سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۰
تأکید رهبر انقلاب بر حضور مردم در همه‌ صحنه‌ها/ حضوری آگاهانه و محققانه در انتخابات

کتاب «اخلاق انتخاباتی» گزیده بیانات مقام معظم رهبری پیرامون مساله انتخابات است. مباحث این کتاب در چهار بخش آورده شده است. انتخابات مهم‌ترین عرصه نقش‌آفرینی مردم در صحنه حکمرانی است و حضور حداکثری و انتخاب صحیح از اهمیت بسیاری برخوردار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «اخلاق انتخاباتی؛ گزیده بیانات رهبر معظّم انقلاب» نوشته علی‌محمد سویزی از سوی انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شد. این کتاب در چهار فصل تهیه و تدوین شده است. از موضوعات مهم در این کتاب می‌توان به شرکت در انتخابات وظیفه‌، سیاسی، ملّی و اخلاقی، آگاهی و بصیرت در انتخابات، توجّه به ملاک‌های دینی و انقلابی نه قومی و طایفه‌ای، حفظ وحدت ملّی بعد از انتخابات، ترجیح مصالح نظام بر مصالح حزبی و جناحی، برگزاری انتخاباتی آزاد، سالم و قانونی و بیداری در مقابل دشمنان اشاره کرد.

کتاب «اخلاق انتخاباتی» گزیده بیانات مقام معظم رهبری پیرامون مساله انتخابات است. مباحث این کتاب در چهار بخش آورده شده است. در بخش اول سخنان رهبر انقلاب پیرامون وظایف و مسوولیت‌هایی که هر بخش از جامعه نسبت به انتخابات باید برعهده بگیرند گردآوری شده است. از آنجا که انتخابات مهم‌ترین عرصه نقش‌آفرینی مردم در صحنه حکمرانی است حضور حداکثری و انتخاب صحیح از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در بخش دوم رهبر انقلاب بر طبق مبانی انقلاب اسلامی ملاک‌های نماینده اصلح را ذکر کرده‌اند. این ویژگی‌ها به شما کمک می‌کند مسوولی که بتواند بهترین برای انقلاب و مردم باشد را انتخاب کنید. بخش بعد مشتمل بر توصیه‌هایی است که ایشان برای مردم، احزاب، نامزدهای انتخاباتی و مسئولان امر انتخابات که در طی این مدت باید مراعات نمایند. بخش چهارم نیز هشدارهایی است که ایشان نسبت به برخی بداخلاقی‌ها و رقابت‌های ناسالم در طی جریان انتخابات اتفاق می‌افتد داده‌اند و شیوه حفظ تقوا و امانت در طی انتخابات را توضیح داده‌اند.

تأکید رهبر انقلاب بر حضور مردم در همه‌ی صحنه‌ها

مروری بر بیانات و سیره عملی رهبر معظّم انقلاب اسلامی، نشان می‌دهد که ایشان از ابتدای رهبری خویش، تأکید بسیاری بر حضور مردم در همه صحنه‌ها، خصوصاً عرصه انتخابات داشته و به خوبی پیامدهای مثبت و مهم آن را جهت حفظ نظام و کشور تشریح کرده‌اند.

بر این اساس برای آشنایی عموم مردم خصوصاً نسل جوان و فرهیخته کشور با افکار و دیدگاه‌های معظّم‌له، گردآوری و تدوین این مجموعه ضروری به نظر می‌رسید؛ لذا برای رسیدن به این هدف مجموعه حاضر با عنوان «اخلاق انتخاباتی» در چهار فصل تهیه و تدوین شد که شامل گزیده‌ای قابل توجّه از دیدگاه‌های معظّم‌له در طول دوره‌ی پربرکت رهبری ایشان از سال ۱۳۶۸ تا دهه ۹۰ است.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «همه کسانی که در مقابل اسلام و آینده این کشور احساس مسئولیت می کنند، وظیفه دارند که در این آزمایش الهی [انتخابات] شرکت کنند. البته این حضور باید آگاهانه و از روی تحقیق و با به دست آوردن حجّت بین خود و خدا باشد. کسی که رأی می دهد و فردی را انتخاب می کند، باید برطبق تشخیص باشد. این تشخیص را به دست آورید و ان شاءالله با قاطعیّت در این آزمایش الهی شرکت کنید.

مردم عزیز ما و به‌خصوص جوانان، احساساتشان را کنترل و با عقلشان کار کنند؛ با دو چشم باز نگاه کنند و انتخاب نمایند. البته سلایق هم زیاد است؛ همه گونه سلیقه وجود دارد؛ تا به حال هم همین طور بوده است. هر کسی طبق سلیقه‌ی خود عمل کند؛ منتها همه توجه کنند که این انتخابی که ما می‌کنیم یک جا می‌بایست جواب آن را بدهیم.

این طور نیست که بگوییم حالا ما یا اصلاً انتخاب نمی‌کنیم، یا انتخاب می‌کنیم و کسی چه می‌فهمد! بله؛ مردم نمی‌فهمند که ما چه انتخاب کردیم؛ اما خدای متعال که تشخیص می‌دهد. ما باید جواب او را بدهیم ما باید محاسبه کنیم، تحقیق کنیم بررسی کنیم و معیارها را ملاحظه نماییم تا بتوانیم به خداوند پاسخ دهیم اگر انسان نمی‌تواند از اشخاصی که مورد اعتماد هستند از کسانی که انسان می‌تواند در مسائل مهم - در مسائلی که باید به خدا جواب داد- به آن‌ها اعتماد کند، استفسار کند؛ اشکالی هم ندارد.»

حضوری آگاهانه و محققانه در انتخابات

همه کسانی که در مقابل اسلام و آینده این کشور احساس مسئولیت می‌کنند، وظیفه دارند که در این آزمایش الهی [انتخابات] شرکت کنند. البته این حضور باید آگاهانه و از روی تحقیق و با به دست آوردن حجّت بین خود و خدا باشد. کسی که رأی می‌دهد و فردی را انتخاب می کند، باید برطبق تشخیص باشد. این تشخیص را به دست آورید و ان‌شاءالله با قاطعیّت در این آزمایش الهی شرکت کنید.

قصد خدمت نه قدرت‌طلبی و جمع ثروت

کسانی هم که وارد عرصه انتخابات می‌شوند، باید یک تقیداتی، تعهداتی داشته باشند. این، خطاب به همه کسانی است که به عنوان نامزد وارد عرصه انتخابات می‌شوند… نامزد انتخابات باید با قصد خدمت وارد شود. اگر با قصد قدرت‌طلبی و جمع‌کردن پول و مسائل گوناگون و انگیزه‌های ناسالم دیگر وارد شود، به کشور خدمت نمی‌کند. نامزد انتخابات باید با انگیزه‌ی خدمت وارد شود؛ این را باید تشخیص داد، باید فهمید، باید حدس زد. اگر چنانچه نامزدها به مراکز ثروت و قدرت متصل شوند، کار خراب می‌شود.

نامزد شدنِ افرادِ واجد ملاک‌های نمایندگیِ مجلس

چنین افرادی [باصفات تدیّن، انقلابی، خدوم، امتحان داده، باکفایت، برنامه دار، خوش نام و جوان گرا] در هرجای کشور حضور دارند، باید خود را موظّف بدانند و بروند نامزد شوند. در زمانی‬ که از مهلت ثبت‏‌نام نامزدهای انتخابات باقی مانده، وظیفه‌‏ی وجدانی و اسلامی و میهنی هرکسی که خود را دارای این خصوصیات می‏‌داند، این است که برود داوطلب شود و به صحنه‌‏ی انتخابات بیاید. اگر بعد دیدند افرادِ باصلاحیت‌‏تر از آن‏ها هستند، می‌‏توانند کنار بروند؛ لیکن الآن باید به صحنه بیایند. مردم چنین افرادی را هرجا دیدند، باید از آن‏ها بخواهند که بروند نامزد شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها