پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۱
ثبات بازار کاغذ در هفته نخست تابستان

رصد بازار مواد اولیه چاپ و نشر نشان‌دهنده ثبات نسبی در بازار است، کارشناسان پیش‌بینی رونق بازار در روزهای پایانی مرداد ماه را دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نگاهی به قیمت کاغذ و مقوا طی هفته‌های اخیر نشان‌دهنده نوعی ثبات و آرامش در بازار است، در برخی بازه‌های زمانی قیمت‌ها رشد و در برخی زمان‌ها کاهش داشته است، در این میان رکود کاری، یکی از دغدغه‌های جدی فعالان این حوزه به شمار می‌آید.

کارشناسان بازار، طی هفته‌های گذشته این رکود را در این ایام پیش‌بینی می‌کردند، حمید نیکدل، رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا در این زمینه به خبرنگار ایبنا، گفت: کشور طی یک ماه و نیم اخیر درگیر حوادث مختلف سیاسی بود و همین موضوع بازار را مسائلی روبه‌رو کرد که یکی از آن‌ها رکود کاری بود.

وی با بیان اینکه بازار قطعاً بعد از انتخابات بهتر خواهد شد، افزود: پیش‌بینی این است که بازار از اواخر مرداد و اوایل شهریورماه بار دیگر رونق بگیرد و شاهد اتفاق‌های خوب باشیم.

نیکدل با اشاره به موجودی مطلوب کاغذ در بازار، ادامه داد: ثبات نسبی قیمت برای بسیاری از فعالان حوزه چاپ و نشر خوب و ارزشمند است، زیرا می‌توانند در فضای کم‌تنشی کاغذ و مقوای مورد نیاز خود را خریداری کنند.

به گفته وی، بخش عمده قیمت‌گذاری‌ها در ماهی که گذشت روند نزولی داشته، به‌عنوان مثال در حالی که کاغذ A چهار ۱۳۵ تا ۱۴۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شد، اکنون به ۱۲۸ هزار تومان رسیده است.

براساس این گزارش، امروز پنجشنبه (۷ تیرماه) هر بند کاغذ تحریر ۷۰ گرمی ۷۰ در ۱۰۰ یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود، همچنین هر بند کاغذ چینی ۷۰ گرمی ۶۰ در ۹۰ نیز ۹۶۰ هزار تومان در بازار عرضه شده که نسبت به هفته گذشته ۲۰ هزار تومان کاهش داشته است.

همچنین هر بند کاغذ ۷۰ در ۱۰۰، ۸۰ گرمی یک‌میلیون و ۵۸۰ هزار تومان عرضه شد است. سایز ۶۰ در ۹۰ کاغذ ۸۰ گرمی نیز بندی یک‌میلیون و ۲۸۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

نگاهی به قیمت کاغذ گلاسه نیز نشان می‌دهد که میانگین بهای این کالا به تناسب گرماژ، برند و شرکت تولیدکننده ۵۲ هزار تومان است. مقوای پشت طوسی شیت ۳۵۰ گرمی کیلویی ۲۵۰ هزار تومان، ۱۸۰ گرمی کیلویی ۳۱۴ هزار تومان، ۲۳۰ گرمی کیلویی ۲۹۸ هزار تومان و ۲۵۰ گرمی کیلویی ۲۹۰ هزار تومان در بازار موجود است. کاغذ گلاسه سایز ۹۰ گرمی ۷۰ در ۱۰۰ نیز کیلویی ۵۱۵ هزار تومان، ۱۲۸ گرمی کیلویی ۵۱۵ هزار تومان، ۲۵۰ گرمی کیلویی ۵۴۰ هزار تومان و ۳۰۰ گرمی کیلویی ۵۱۵ هزار تومان در بازار قیمت‌گذاری شده است.

همچنین زینک دو ورقی چینی حدود ۸۷ تا ۹۲ هزار تومان در بازار عرضه شده است، هر کیلو چسب سرد ایرانی نیز حدود ۱۱۵ هزار تومان و چسب گرم کیلویی ۲۵۰ هزار تومان است، الکل ایزوپروپیل نیز حدود ۱۲۰ تا ۱۲۵ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

هر کیلو مرکب گلاسه خارجی نیز به تناسب برند و کشور سازنده از ۳۴۵ تا ۴۴۰ هزار تومان، هر کیلو مرکب گلاسه ایرانی رنگی ۳۰۰ هزار تومان و هر کیلو مرکب گلاسه مشکی ۲۴۵ هزار تومان، هرکیلو مرکب تحریر رنگی ایرانی، ۲۳۰ هزار تومان و هرکیلو مرکب تحریر مشکی ایرانی نیز به قیمت ۱۸۶ هزار تومان در بازار عرضه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها