دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۷
دفتر اول نمایشنامه‌های «متادراما» به بازار نشر رسید

دبیر و ویراستار دفتر اول مجموعه نمایشنامه‌های «متادراما» گفت: متادرام، نمایشی درباره نمایش است. به‌عبارت دیگر، نمایشی که در خود، امکان اجرای نمایش‌های دیگر را نیز می‌دهد. علاقه‌مندان می‌توانند دفتر اول مجموعه نمایشنامه‌های «متادراما» را از کتابفروشی‌ها و سایت‌های اینترنتی فروش کتاب تهیه کنند.

خلیل اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مطرح کرد: متادرام، نمایشی درباره نمایش است. به‌عبارت دیگر، نمایشی که در خود، امکان اجرای نمایش‌های دیگر را نیز می‌دهد. به‌همین‌دلیل می‌تواند نمایشی درباره‌ی چگونگی شکل‌گیری دنیای نمایش در برابر دنیای واقعی، یا در مقابل دنیاهای نمایشی دیگری باشد که به موازات نمایش اول شکل می‌گیرند و پیش می‌روند و مخاطبان را با مناسبات میان این نمایش‌ها پیوند می‌دهد؛ پیوندی که می‌تواند باعث مشارکت پویا و حداکثری مخاطبان با رویداد نمایشی شود و آن‌ها را نه در جایگاه سنتی تماشاگری منفعل، بلکه در هیئت و مقام یک ناظر یا داور و حتی یک قاضی قرار دهد که به‌دنبال حل مسائل و پیچیدگی‌های داستان است. به‌قول استاد ناظرزاده کرمانی، «متادرام به مخاطبان هشدار می‌دهد که بر نمایش بودنِ نمایش، درنگ و باریک‌بینی بورزند.

وی در رابطه با گروه نویسندگان و آثار ارائه شده، مطرح کرد: دفتر اول متادارما شامل ۹ نمایشنامه متادرام از نویسندگان مختلف است و نمایشنامه‌های «آچمز» از خودم، «بومرنگ» به قلم زهرا جوادی، «پنهانی» نوشته‌ی مهسا بیغش، «کلاه ولادیمیر؛ فانوس استراگون» اثر سعید قاسمی، «گیم‌اُور» از جواد تولمی، «مجلس شبیه تنهایی» به قلم فرهاد ارشاد، «نقطه سرِ خط» نوشته‌ی امید وکیلی‌نژاد، «نیمه‌ی تاریک وجود» اثر مسلم آئینی، و نمایشنامه‌ی «همیشه خیلی زود دیر می‌شه» از محسن عظیمی را در برمی‌گیرد. ما در این مجموعه تلاش کرده‌ایم آثاری دغدغه‌مند و البته دراماتیک و جذاب را به نگارش درآوریم که از قابلیت‌های نمایشی و اجرایی بالایی برخوردار باشند؛ یعنی نمایشنامه‌هایی نسبتاً کوتاه، با موضوعاتی متنوع و جذاب و پرسوناژهایی محدود که به‌راحتی و با کم‌ترین هزینه‌های ممکن، قابلیت اجرا در سالن‌های مختلف را داشته باشند و امکان مشارکت پویا و حداکثری را به تماشاگران بدهند.

اسماعیلی افزود: پیش‌تر مجموعه‌ی ۵ جلدی «نمایشنامه‌های نو» در انتشارات نودا، مجموعه‌ی ۶ جلدی «نمایشنامه‌های دراما»، مجموعه‌ی ۴ جلدی «داستان‌های کوتاه و آلترناتیو مینی‌داستانیسم» در انتشارات ناظرزاده کرمانی و مجموعه‌ی ۲ جلدی «نمایشنامه‌های مونودراما» در انتشارات نظام‌الملک منتشر شده است.

وی افزود: علاقه‌مندان، هم‌اکنون می‌توانند دفتر اول مجموعه نمایشنامه‌های «متادراما» را با مقدمه‌ای از فرهاد ناظرزاده کرمانی با قیمت ۲۲۰ هزار تومان از کتابفروشی‌ها و سایت‌های اینترنتی فروش کتاب تهیه کنند. این کتاب در ۲۰۰ صفحه و با تیراژ ۷۰۰ نسخه به همت انتشارات نظام‌الملک، هم‌اکنون در بازار نشر موجود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها