چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۶
آیین نکوداشت هنرمند خراسانی برگزار می‌شود

خراسان‌رضوی- آیین نکوداشت «شهاب ملت‌خواه» هنرمند، نویسنده و از اهالی تأثیرگذار هنر و سینمای خراسان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، شهاب ملت خواه شخصیت برجسته هنر خراسان که در عرصه‌های نویسندگی، کارگردانی، تئاتر، نقاشی و ادبیات صاحب سبک و پرآوازه بود، تیرماه سه سال پیش در سن ۶۹ سالگی و به علت کرونا درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت رضا (ع) مشهد به خاک سپرده شد.

ملت‌خواه متولد اول اردیبهشت سال ۱۳۳۱ در کوچه آب میرزا واقع در بالا خیابان (چهارراه شهدا) مشهد بود و هرچند در شناسنامه نامش اصغر ثبت بود اما از کودکی خانواده و دوستانش او را به نام مسعود صدا زدند و با ورودش به عالم هنر تخلص «شهاب» را برای فعالیت‌های ادبی و هنری اش انتخاب کرد.

از زنده یاد ملت خواه ۱۸ عنوان کتاب به یادگار مانده است. از او در زمینه شعر، دو جلد از «غزلنامه تابران» منتشر شده است که بسیاری از غزل‌های این کتاب‌ها در فضای مجازی باز نشر شده است، همچنین در زمینه شعرنو دو مجموعه با عنوان‌های «جوهر آبی» و «پندارهای سپید» نیز از وی به چاپ رسیده است.

مجموعه داستان‌های «خواهر زمین»، «آنیتا و فرشته باران» «شهد و شرنگ»، «چشمه گلاب»، «پسر هاجر»، «دختر همسایه»، «مثنوی نامه تابران»، «دریای نو»، «سلطان اردهال»، «نور و نمایش» و «فریاد خون حبیب»، «پروانه‌ها و عروج حکیم توس» از دیگر کتاب‌های اوست که به یادگار مانده است.

«شهادب ملت‌خواه» نویسندگی بیش از ۲۵۰ نمایشنامه رادیویی برای استان و تولید ۲۰ نمایش تئاتر را نیز در کارنامه خود دارد.

همچنین فیلم‌های کوتاه و بلند «طلای پارس»، «شب حورا»، «مسیر مکرر»، «آتا»، «زیرآتش»، «دیوار» و مستندهای «صدای تیر»، «نوا» به عنوان نویسنده و کارگردان در کارنامه سینمایی «شهادب ملت‌خواه» به ثبت رسیده است.

وی مسئولیت امور هنری و امور تربیتی خراسان و وزارت آموزش وپرورش در تهران را در سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۵ برعهده داشت و بیش از یک دهه – از سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۳۸۲- مؤسس، مدیرعامل و مدرس اولین انجمن فیلم نامه نویسان در ایران و انجمن فیلم نامه نویسان خراسان بود

همچنین از این هنرمند فقید مشهدی بیش از ۵۰۰ اثر نقاشی در سبک‌های مختلف به جامانده است.

آیین نکوداشت «شهاب ملت‌خواه» این هنرمند و نویسنده خراسان روز شنبه ۱۶ تیرماه از ساعت ۱۸ تا ۲۱ در مشهد سالن یک سینما مهر کوهسنگی برگزار می‌شود.

سخنرانی، خاطره‌گویی، پخش کلیپ، معرفی آثار و تقدیر از بخش‌های مختلف این آیین ذکر شده است.

این مراسم به همت خانواده زنده‌یاد «شهاب ملت‌خواه» و اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی خراسان رضوی با همکاری انجمن صنفی کارفرمایی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد و پردیس سینمایی مهر کوهسنگی پیش‎بینی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها