پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۲
مقالات همایش مباهله در ۴ پایگاه استنادی معتبر نمایه می‌شود

همدان - دبیر علمی همایش ملی مباهله با بیان اینکه مقالات همایش مباهله در چهار پایگاه استنادی معتبر نمایه می‌شود، گفت: طبق تفاهمنامه‌ با یکی از نشریات علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد همدان قرار است این مقالات در آن مجله چاپ شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در تویسرکان، مسعود معینی ظهر پنج‌شنبه در همایش ملی مباهله ضمن تبریک ایام ذی‌الحجه اظهار کرد: دومین همایش ملی مباهله در امتداد همایش سال گذشته برگزار شد اما همایش امسال رنگ و بوی علمی دارد.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت مباهله که آن را مظهر اقتدار ایمان می‌دانند، گفت: مسیر مبارکی برای اهداف این همایش طی شده که مهمترین آن مشخص شدن جایگاه رخداد مباهله برای اساتید و دانشجویان بوده است.

دبیر علمی همایش ملی مباهله با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با اعضای هیئت علمی در برگزاری همایش مباهله، عنوان کرد: در این راستا کمیته علمی برگزار و محورهای آن همایش تعیین شد تا توسط اداره فرهنگ و ارشاد و اسلامی استان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان و مرکز همایش‌ها و کنفرانس‌های بوعلی سینا برگزار شود.

دبیر علمی همایش مباهله با تاکید به اینکه با هم‌اندیشی کمیته علمی همایش در ۶ محور دین و مذهب، فقه و حقوق اسلامی، جامعه‌شناسی و رسانه، علوم سیاسی، روانشناسی و موضوع آزاد مرتبط با مباهله برگزار شد گفت: این همایش نخستین همایش علمی مباهله در کشور است که با دریافت مقالات از اساتید و دانشجویان همراه بوده که قبلاً همایش‌ها چارچوب مقالات را نداشت.

وی با بیان اینکه مقالات این همایش در چهار پایگاه استنادی معتبر نمایه می‌شود، افزود: قرار است مقالات در چهار سایت از جمله پایگاه سیویلیکا، سمپزیا، کنسرسیوم محتوای ملی و در پایگاه استنادی علوم جهان اسلامی نمایه شود.

معینی با اشاره به اینکه تفاهمنامه‌ای از سوی کمیته علمی همایش با یکی از نشریات علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی همدان منعقد شد تا این مقالات در آن مجله چاپ شود گفت: پس از فراخوان این همایش تعداد ۲۰ مقاله جذب شد که ۱۵ مقاله پذیرفته شده و تنوع موضوعات را دارد و دارای گستره جغرافیایی و کشوری است.

وی با بیان اینکه بر اساس ارزیابی کمیته داوران همایش ۴ مقاله با امتیاز بالا برای سخنرانی در این مراسم انتخاب شد و ۱۰ مقاله نیز به صورت پوستر ارائه می‌شود خاطرنشان کرد: در برگزاری همایش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرمانداری، حوزه علمیه، دانشگاه سید جمال و … همکاری داشتند که قدردان هستیم.

دبیر علمی همایش مباهله با اشاره به اینکه امروز قصد داریم دبیرخانه دائمی همایش مباهله را در تویسرکان رونمایی کنیم و با برنامه‌ریزی دقیق همایش بین‌المللی را در سال‌های آتی خواهیم داشت، گفت: امروز در حاشیه این همایش نمایشگاه کتاب نیز برگزار شده و علاقمندان می‌توانند کتاب‌هایی را در خصوص مباهله تهیه کنند.

مقالات همایش مباهله در ۴ پایگاه استنادی معتبر نمایه می‌شود

دولت شهید رئیسی بانی برگزاری همایش ملی مباهله در تویسرکان

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: مباهله حادثه بزرگی است که در تاریخ اسلام واقع شده و می‌تواند جشن بزرگی برای ما شیعیان باشد.

محمدمهدی مفتح با بیان اینکه در مباهله حقانیت اعتقاد و مذهبمان را می‌بینیم که متاسفانه به فراموشی سپرده شده است گفت: افتخاری است که همایش مباهله در سرزمین ولایی تویسرکان برگزار می‌شود که امیدواریم در سال‌های آینده نیز همچنان برگزار و به مباهله توجه خاصی شود.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در برگزاری همایش مباهله پیگیری‌هایی در دولت قبل و از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد سابق داشتم و مخالفت‌هایی شد اما در دولت شهید رئیسی استقبال صورت گرفت و دستور دادند که برگزار شود عنوان کرد: زحمت برگزاری این همایش به عهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان واگذار شده است.

وی با تاکید به اینکه امیدواریم همایش مباهله هر سال قوی‌تر و عمیق‌تر برگزار شود، گفت: حوزه علمیه تویسرکان در خصوص مباهله ورود جدی داشته باشد و به این مهم توجه خاصی کند.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امیدواریم جشن حقانیت مذهبمان را هر سال باشکوه‌تر قبل از ورود به ماه محرم و صفر برگزار کنیم.

مقالات همایش مباهله در ۴ پایگاه استنادی معتبر نمایه می‌شود

واقعه مباهله برای قشر جوان تبیین شود

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در این مراسم ضمن خیرمقدم به مهمانان با بیان اینکه این محفل به نام و یاد اهل بیت (ع) است اظهار کرد: مباهله اتفاق تاریخی ارزشمند در تاریخ اسلام است که مورد غفلت واقع شده است؛ یک جشن و پیروزی بزرگ اسلام که باید به آن توجه خاصی داشت.

مسعود ویژه با بیان اینکه در سال‌های اخیر اقداماتی در کشور از سوی آقای انسانی در توجه به مباهله شکل گرفته که جای قدردانی دارد، گفت: تفکر و موضوع تمدنی مباهله حائز اهمیت است که شاید اهمیت آن از گرامیداشت این واقعه هم بالاتر باشد.

وی بیان کرد: وقتی تمدن نوین اسلامی مطرح می‌شود مواجهه تفکری مطرح است و مباهله رویارویی دو تفکر بوده که یکی برگفته از انقلاب اسلامی در راستای تمدن نوین اسلامی و دیگری تفکر غرب است و امیدواریم تفکر تمدن نوین اسلامی پیروز است.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه طبق دیدگاه‌های غربی در سال‌های اخیر مواجهه تفکر غرب با انقلاب اسلامی شکل گرفته که پیروزی از آن انقلاب اسلامی خواهد بود گفت: مباهله از این حیث اهمیت دارد و باید با نگاه تفکری و تمدنی نسبت به آن اقداماتی انجام شود که سال گذشته با همت آقای مفتح در شهرستان تویسرکان همایشی در این زمینه برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته دبیرخانه علمی همایش مباهله در تویسرکان شروع به فعالیت کرد و امسال مقالاتی در این بخش قابل ارائه است عنوان کرد: قطعاً در سال‌های آینده ظرفیت علمی وجود دارد که به طور خاص به مباهله بپردازیم.

ویژه با بیان اینکه امیدواریم مباهله در سال‌های آینده خیلی باشکوه‌تر برگزار شود عنوان کرد: از دست‌اندرکارانی که سبب شدند این رویداد بزرگ در تویسرکان رقم بخورد، قدردانی می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها