به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «جهانی که رسانهها میسازند؛ احساسات اقتصادی و رسانهها»، از مجموعه کتابهای انتشارات موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز منتشر شد. این کتاب روایت دیگری از تاثیر انتظارات تورمی و سهم آن در شکلگیری رفتار مردم و فعالان اقتصادی است. این کتاب با تمرکز بر نقش رسانهها در شکلگیری انتظارات، در این خصوص بحث میکند که رسانهها با انتشار اخبار و گزارشها سهم بزرگی درشکلگیری رفتار اقتصادی مردم دارند. علاوه بر افراد عادی، حتی فعالان با تجربه اقتصادی و سیاستگذاران نیز اطلاعات و اخبار مورد نیاز خود را از طریق رسانهها کسب میکنند و برهمین اساس نوع و زاویه اخبار و گزارشهایی که در رسانهها منتشر میشود به راحتی میتواند نگاه آنها را به آینده (مثبت یا منفی) تغییر دهد.
گفتنی است، انتظارات درکنار سایر مولفهها، یکی از متغیرهای مهم در روند شاخص تورم محسوب میشود که بانکهای مرکزی جهان توجه ویژهای به آن دارند و روشهای مختلفی برای سنجش و اندازهگیری آن ابداع شده است. این درحالی است که با وجود مطالعات گستردهای که در این زمینه در دنیا صورت گرفته است، در ایران مطالعات انگشتشماری وجود دارد.
«جهانی که رسانهها میسازند؛ احساسات اقتصادی و رسانهها»، نوشته سیده زهرا اجاق، دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ۱۲۸ صفحه منتشر شده است. گفتنی است، موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز، نخستین انتشاراتی است که بهصورت ویژه موضوع انتظارات در اقتصاد ایران را بهطور تخصصی و از زوایای مختلفی دنبال کرده است. پیش از این، «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» و «چالشهای توسعه به روایت سیاستگذاران سرشناس» توسط انتشارات بازار پول و ارز منتشر شده است.
نظر شما