شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
لزوم توجه شهرداری‌ها به کتابخانه‌های عمومی/ حق نیم‌درصدی به کتابخانه‌های عمومی به موقع واریز شود

بوشهر – فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان جم تأکید کرد: کتابخانه‌های عمومی اگر از سوی شهرداری‌ها حمایت نشوند، قطعاً نمی‌توانند در انجام رسالت‌های خود موفق ظاهر شوند. بنابراین باید حق نیم‌درصدی از درآمد شهرداری‌ها به کتابخانه‌های عمومی واریز شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در جم، سیدعلی هاشمی صبح شنبه در تازه‌ترین نشست انجمان کتابخانه‌های عمومس شهرستان جم که با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر برگزار شد، گفت: توجه به کتاب و مطالعه زمینه‌ساز ایجاد شأن و شخصیت برای فرد می‌شود. در بسیاری از مناطق مردم به‌ویژه قشر جوان درگیر مسائلی هستند که به‌خاطر دوری از کتاب است و برخی از این مسائل تبدیل به تهدیدی جدی شده‌اند.

وی سپس جشنواره کتابخوانی رضوی را راهی برای مانوس کردن جامعه امروزی با کتاب معرفی کرد و افزود: جشنواره کتابخوانی رضوی همه قشرها و سنین مختلف را در بر می‌گیرد و این بهانه خوبی است که ما فرزندان و دوستان خود به حضور در این جشنواره تشویق کنیم.

به گفته فرماندار جم، شهرستان جم دارای یک سابقه دیرینه فرهنگی است و از لحاظ ادب و معرفت در استان سرآمد است. بنابراین در این شهرستان باید با برنامه‌ریزی درست و اصولی کاری کنیم تا با مشارکت بالای مردم در چنین رویدادهایی توجه کشور را به سمت این شهرستان جلب کنیم.

هاشمی افزود: شهرداری، دستگاه‌ها و ادارات مختلف ضمن اینکه زمینه حضور کارمندان و خانواده‌های خود را در این جشنواره هموار می‌کنند، باید با تبلیغ و ترویج فرهنگ رضوی فضا را برای حضور حداکثری مردم در این جشنواره فراهم کنند.

وی با بیان اینکه شهرستان جم برای رشد نیاز به توجه ویژه به کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی دارد، تصریح کرد: بی‌شک کتابخانه‌های عمومی اگر از سوی شهرداری‌ها حمایت نشوند، قطعاً نمی‌توانند در انجام رسالت‌های خود موفق ظاهر شوند. بنابراین شهرداری‌ها باید طبق قانون حداقل نیم درصد از درآمد خود را به کتابخانه‌های عمومی اختصاص دهند و این کمک حداقلی است که می‌تواند بیشتر نیز شود.

اگر به‌دنبال توسعه هستیم، باید به کتاب توجه کنیم

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر نیز در این نشست با اشاره به ضرورت و اهمیت کتاب و کتابخوانی، گفت: اگر به دنبال توسعه و پیشرفت کشور و جوامع بشری هستیم حتماً باید به کتاب و کتابخوانی توجه کنیم. به اعتقاد من، توجه به حوزه کتاب و کتابخوانی هزینه نیست، بلکه یک سرمایه‌گذاری است.

حیدر راهب در ادامه به برگزاری سیزدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی اشاره و تصریح کرد: فرمانداری‌های می‌توانند در این حوزه برای هر دستگاهی به ویژه دستگاه‌های فرهنگی یک نقش تعریف کنند. بی‌شک این دستگاه‌ها در زمینه تبلیغ و ترویج و جذب علاقه‌مندان به مشارکت در این جشنواره می‌توانند نقش‌آفرینی کنند.

وی در بخش دیگر توضیحات خود بازطراحی و ایجاد فضای جدید در کتابخانه‌های عمومی را فرصتی برای افزایش مخاطبان و اعضای کتابخانه‌ها و رضایتمندی آن‌ها دانست و یادآور شد: هم‌اینک ۶۰ خدمت مختلف در کتابخانه‌های عمومی انجام می‌گیرد که ما می‌توانیم به تناسب فضا و زیربنایی که در اختیار ما قرار می‌گیرد این خدمات را در کتابخانه‌ها چیدمان کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر ادامه داد: کتابخانه‌های عمومی باید به سمت به‌روز شدن پیش روند که بخش زیادی از این روزآمدسازی نیازمند تأمین اعتبارات است و بخش دیگر آن نیز بستگی به فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی کتابداران در ارائه خدمات به مراجعه‌کنندگان دارد.

وی تأکید کرد: ما تمایل و آمادگی داریم که کتابخانه‌های عمومی شهرستان جم مورد بازطراحی و تعمیرات اساسی قرار گیرد که این امر نیازمند همت مسئولان شهرستان در تأمین اعتبار است.

راهب با بیان اینکه استان بوشهر از جمله استان‌هایی است که فاقد کتابخانه سیار است، افزود: راه‌اندازی کتابخانه سیار برای برخی روستاها و حاشیه شهر جم ضروری است و می‌شود از محل اعتبار دستگاه‎‏های اجرایی و همچنین مسئولیت های اجتماعی حوزه نفت و گاز، خودرو مخصوص آن تهیه و برای تجهیز و راه‌اندازی در اختیار کتابخانه‌های استان قرار گیرد.

به گزارش ایبنا؛ در بخش پایانی این نشست از سید خلیل حسین‌زاده شهردار جم و حسین یاراحمدی شهردار بهارستان به‌دلیل همکاری و حمایت از کتابخانه‎‏های عمومی و همچنین سیاوش رضایی، خیّر دوستدار کتاب از سوی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان و فرمانداری جم تجلیل به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها