سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۰
واردکننده و تولیدکننده کاغذ در میدان رقابت

مدیر سایت اطلاع‌رسانی صنایع سلولزی ایران معتقد است؛ روند واردات کاغذ در سال ۱۴۰۳ گوی سبقت را از واردات سال ۱۴۰۲ ربوده است و با شتاب بیشتری انجام می‌شود.

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سیدامیرحسینی، مدیر سایت اطلاع‌رسانی صنایع سلولزی ایران: «به نظر می‌رسد سال ۱۴۰۳ سالی پُر از چالش برای صنعت کاغذ چاپ و تحریر کشور باشد. با وجود تاکیدات رهبری در خصوص حمایت از تولید کاغذ چاپ و تحریر، متاسفانه دولت‌های قبل از دولت رئیس‌جمهور شهید، فقط به دادن شعارهای خودکفایی بسنده کرده و عملاً هیچ‌گونه حمایتی از تولیدکنندگان این صنعت نمی‌شد و کار به جایی رسید که این کارخانجات برنامه تولید کاغذ چاپ و تحریر را کنار گذاشته و کاغذهای بسته‌بندی برای صنعت کارتن تولید می‌کردند.

پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، شعار خودکفایی تبدیل به واقعیت و حمایت همه‌جانبه‌ای از این کارخانجات آغاز شد و تولید کشور به‌صورت قابل توجه‌ای افزایش پیدا کرد. اما نکته جالب توجه این بود که با افزایش تولیدات، واردات این نوع کاغذ هم افزایش پیدا کرد و گویی مسابقه‌ای بین تولیدکننده و واردکننده شروع شده بود.



جالب است بدانیم، روند واردات سال ۱۴۰۳ گوی سبقت را از واردات سال ۱۴۰۲ ربوده است و با شتاب بیشتری این واردات انجام می‌شود. با مقایسه واردات در دو مقطع سه‌ماهه امسال و پارسال این موضوع بهتر مشخص می‌شود.

واردات سه ماهه امسال حدود ۶۱ هزار تن بوده است. این واردات از کشورهای زیر انجام شده است:


امارات متحده عربی: ۳۴.۰۱۳ تن

چین: ۱۸.۴۵۸ تن

هنگ کنگ: ۲.۹۹۰ تن

اندونزی: ۴.۹۶۶ تن

متفرقه: ۶۴۵ تن


همچنین واردات سه‌ماهه ۱۴۰۲ حدود ۴۶ هزار تُن بوده است. در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۶۰ هزار تُن واردات کاغذ چاپ و تحریر داشتیم و چنانچه با همین سرعت به واردات ادامه دهیم پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار تُن واردات خواهیم داشت.


و اما اکنون چه سرنوشتی در انتظار کارخانجات تولیدکننده این کاغذ است؟ تجربیات نشان داده است با تغییر دولت‌ها سیاست‌های خرد و کلان هم تغییر می‌کند. متاسفانه پیش‌بینی می‌شود حمایت از این کارخانجات کم‌کم به‌سمت سیاست‌های دولت‌های قبل از دولت سیزدهم سوق پیدا کند و حمایت‌ها بیشتر شعاری باشد تا عملی.

از طرفی حمایت بیشتر از واردکنندگان موجب اشباع بازار از این کاغذ خواهد شد و جایی برای حمایت داخلی نخواهد بود؛ البته این موارد تماماً پیش‌بینی‌های اینجانب است و بهتر است دعا کنیم که این اتفاقات رخ ندهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها