چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۷
رمان «لالایی برای دختر مرده» در اردبیل نقد و بررسی شد

اردبیل- رمان «لالایی برای دختر مرده» نوشته حمیدرضا شاه آبادی در نشست ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل نقد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در نشست نقد این کتاب با عنوان «لذّت ادبیات» اظهار کرد: کتاب میراث گران‌بهایی است که بهترین یار و همراه در بهبود زندگی و روابط انسانی نقش دارد.

داریوش علومی با اشاره به اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی بیان کرد: ارتقا و رشد معنوی و فکری بشر در گرو انتخاب یک دوست مناسب است و انسان با کمک کتاب می‌تواند به رشد عقلانی رسیده و جهان را از منظر خود تحلیل و بررسی کند.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری اردبیل ادامه داد: برنامه لذت ادبیات فرصت ارزشمندی برای کسب مهارت خواندن است و این برنامه در سیر مطالعاتی مخاطبان موثر است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای مطالعه هدفمند کمک می‌کند، اظهار کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سعی دارد با برگزاری نشست‌های نقد کتاب به مطالعه‌گر در درک بهتر و عمیق‌تر از یک کتاب کمک کند.

مهدیه علیقلی‌زاده، کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان نیز به تبیین انواع نقد پرداخت و بیان کرد: نقد شیوه‌های مختلفی دارد که تلاش می شود در برنامه لذت ادبیات در کنار تحلیل و بررسی متون انتخابی موارد آن توضیح داده شود تا اعضا با نقد ساختارمند به‌طور ساده آشنا شوند.

وی اضافه کرد: اولین اصل در یک نقد علمی و روشمند داشتن زبان گویا و قابل فهم است تا مقصود و برداشت خود را به حاضران برساند و دوم اخلاق است که باید حرمت نویسنده را حفظ کرده و متن را کوچک نشماریم و برای نظرات خود دلیل و منطق داشته باشیم.

این کارشناس ادبی ادامه داد: اصل سوم پرهیز از نقد نویسنده و اصل چهارم و آخرین اصل، نسبی بودن ارزش‌گذاری‌ها در جهان نقد است؛ یعنی نظرات و دیدگاه ما نسبت به یک متن ممکن است از طرف فرد دیگر مورد تائید نباشد که در این شرایط باید منعطف بود و نظرات مخالف نظر خود را نیز با صبوری شنید.

برنامه نقد کتاب با مشارکت بیش از ۵۰ نفر از اعضا و مربیان مراکز کانون استان اردبیل به صورت مجازی برگزار شد و در ادامه اعضای کانون در خصوص شخصیت‌پردازی، تقابل و تضاد فرهنگی در متن، ارجاعات خارج از متن و شگردهای نویسنده در نگارش نقد و نظر خود را بیان کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها