جمعه ۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۰
«فلور لرستان» منتشر شد

لرستان - کتاب «فلور لرستان»؛ مجموعه گیاهان دارویی و داروهای رایج گیاهی با پژوهش و نگارش فتح‌الله شفیع‌زاده از سوی انتشارات شاپورخواست منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) استان لرستان به علت موقعیت خاص جغرافیایی و اکوسیستمی زاگرس، خاستگاه گونه‌های بسیاری از طلای سبز ایران است. به‌گونه‌ای که حدود بیش از ۳۰۰ گونه از گیاهان دارویی کشور در آن رویش دارند.

در کتاب «فلور لرستان» ۲۲۲ نوع گیاه دارویی بومی خطه مینوسرشت لرستان توصیف و تشریح شده و نام محلی و معادل فارسی و لاتین آنها بیان شده است.

افزون بر این تصاویر بسیاری از آنها در اختیار خوانندگان قرار داده شده است. فتح‌الله شفیع‌زاده در بهره‌گیری از منابع مختلف در این کتاب امانتداری را رعایت کرده و از تمام منابع نام برده است.

در کتاب «فلور لرستان» نویسنده برای نخستین بار گیاهان دارویی این استان را با نام محلی، فارسی و لاتین معرفی کرده است و تیره و گونه‌های مختلف این گیاهان را مشخص کرده و خاصیت دارویی گیاهان مورد نظر را به طور مفصل شرح داده و در آخر به نقش گیاهان در زندگی انسان و حیوانات و شیوه زیست آنها و پیامدهای آن اشاره کرده است.

سکندر امان‌الهی بهاروند در اشاره‌ای که بر کتاب فلور لرستان نگاشته است؛ آورده ۱۰۰ سال پیش که لرستان به علت سو تدبیر حکام قاجاری گرفتار هرج و مرج و عقب‌ماندگی از قافله تمدن شده بود کسی باور نمی‌کرد زمانی فرا رسد که یک لرستانی نه تنها در رشته پزشکی نوین متخصص شده؛ بلکه کتاب ارزشمندی درباره گیاهان دارویی لرستان بنویسد.

فتح‌الله شفیع‌زاده نویسنده کتاب «فلور لرستان» توانسته است بر اساس پژوهش‌های میدانی و با بهره‌گیری از منابع علمی چنین کتاب ارزشمندی پدید آورد.

نگارنده این کتاب را به استادان پیشکسوت دانش گیاه‌شناسی ایران، احمد پارسا (۱۳۷۶-۱۲۸۶)، احمد قهرمان (۱۳۸۷-۱۳۰۷)، علی زرگری (۱۳۸۷-۱۲۸۹)، ولی‌الله مظفریان (۱۳۳۳) و فریبرز معطر (۱۳۲۰) تقدیم کرده است.

کتاب «فلور لرستان»؛ گیاهان دارویی و داروهای رایج گیاهی با پژوهش و نگارش فتح‌الله شفیع‌زاده، ۲۸۶ صفحه مصور در قطع وزیری از سوی انتشارات شاپورخواست با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به قیمت ۳۰۰ هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها