دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۹
«پاپیروس» ماهیانه ۶۰۰ ساعت خدمت فرهنگی به هرمزگانی‌ها دارد

هرمزگان - موسس و مدیر مسئول مرکز کتاب «پاپیروس» گفت: ماهیانه ۶۰۰ ساعت خدمت فرهنگی عرضه کتاب داریم.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - یوسف ملایی: «پاپیروس» مرکز کتابی است که در قلب شهر بندرعباس فعالیت می‌کند. پاساژ فروشگاه‌های ورزشی احمدی به کتابفروشی قدیمی به نام مرکز کتاب «پاپیروس» منتهی می‌شود. پاساژی که رودروی بازار روز بندرعباس هر روز شاهد پرترددترین و پر سرو صداترین جغرافیای بزرگ‌ترین بندر ایران است. اما در انتهای این پاساژ، سکوت عجیبی حکم‌فرماست. گنجینه زیبایی از کتب دانشگاهی، درسی، ادبیات، ادیان، بازاریابی، تاریخ، روانشناسی، فلسفه، مذهبی، موفقیت و بخش کودک که گذر رهگذران فرهیخته فرهنگی به آنجا ختم می‌شود.

ارادت به دو چهره فرهنگی و ادبی

عکس زنده یاد ناصر عبداللهی خواننده خوش صدا، نوازنده چیره دست، شاعر شهیر هرمزگانی و بنیان‌گذار گروه موسیقی ناصریا که آلبوم‌های پرطرفدار و پرآوازه دوستت دارم، هوای حوا، بوی شرجی، ماندگار، رخصت و عشق است را خلق کرده است و عکس زنده یاد فریدون مشیری شاعر نوپرداز معاصر ایرانی که با سرودن اشعاری ساده، روان، زیبا و دلنشین میان مخاطبان بسیار محبوبیت دارد و سراینده اشعار مشهور «کوچه»، «زبان آتش» و «بوی باران» و....است در کنار پیشخوان کتابفروشی، ارادت ویژه مسئول مرکز کتاب «پاپیروس» و همکاران را نشان می‌دهد.

«پاپیروس» ماهیانه ۶۰۰ ساعت خدمت فرهنگی دارد

همسایه‌های «پاپیروس»

در ضلع غربی پاساژ احمدی، بنای تاریخی معبد هندوها به قول بندری‌ها (بُت گُورُن) با دیرینگی دوران قاجاریه، معماری منحصر بفردی را به نمایش گذاشته است. در ضلع شرقی آن، بازر مرکزی طلا و مجتمع فرهنگی و تجاری ستاره شهر و در فاصله حدود ۵۰ متری المان کتاب حافظ در سه راه شهربانی قرار دارد. شمال آن به خیابان امام خمینی (رحمةالله) که حد فاصل کتابفروشی با مجتمع تجاری پوراف، ورودی بازار روز، بازار طلای موژان و هتل ایران است. در ورودی پاساژ نیز فروشگاه کفش ملی ایران خودنمایی می‌کند و در پشت کتاب‌فروشی هتل اتیلار شماره یک و اداره کل پست استان هرمزگان قرار دارند.

صد درصد کتاب

مرکز کتابی که بیش از دو دهه هرگز به غیر از کتاب چیزی عرضه نمی‌کند. جزو معدود کتاب‌فروشی‌ها در استان هرمزگان است که لوازم التحریر، کادویی، کپی و … ندارد و تمام تمرکز خود را برای ارائه و عرضه کتاب در یک فضای حدود ۷۰ متری گذاشته است.

محسن محرابی موسس و مدیر مسئول مرکز کتاب «پاپیروس» زاده اول دی‌ماه ۱۳۵۴ در کلان‌شهر بندرعباس است. وی در یک خانواده فرهنگی سال‌ها را با مهر سپری کرد تا اوایل دهه ۸۰( سال ۱۳۸۲) به آرزوی دیرینه خود دست یافت و توانست شغل مورد علاقه‌اش را با کارآفرینی به عنوان یک مرکز کتاب ایجاد کند.

«پاپیروس» ماهیانه ۶۰۰ ساعت خدمت فرهنگی دارد

پیرامون واژه «پاپیروس»

«پاپیروس» نام قدیمی‌ترین کاغذ در مصر باستان است که بنیانگذار این مجموعه فرهنگی با ذکاوت از این نام نوستالژی بهره گرفته است. مصریان باستان از نزدیک ۲ هزار سال پیش از میلاد، از گیاه پاپیروس، که گونه‌ای از نی است، نوعی کاغذ می‌ساختند که به همان نام پاپیروس شناخته شد و امروزه به صورت واژه‌ی Paper در زبان انگلیسی ماندگار شده است. مصری ها ساقه‌های پاپیروس را به صورت نوارهای باریکی می بریدند و آن‌ها را به گونه‌ای کنار هم می‌گذاشتند که مانند رشته‌های پارچه در هم فرو می‌رفتند. سپس، پاپیروس را در آفتاب خشک می‌کردند. این کاغذ را در بسیاری از مآخذ قدیمی «قرطاس» خوانده‌اند.

ترویج کتاب در جامعه

محرابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا گفت: ترویج کتاب در جوامع یک اصل است و باید اولویت قرار گیرد. این امر نیز مستلزم هم راستایی یک زنجیره است. پژوهشگر، نویسنده، مترجم، مولف، ناشر، کتابفروش، مردم، مسئولان فرهنگی، مجلس، دولت و … باید دغدغه فرهنگ داشته باشند.

وی ادامه داد: عرضه کتاب یک حلقه بسیار کوچک از این زنجیره است اما با همه ناملایمات تمام تلاش خود را به منظور تامین خواسته‌های همشهریان عزیز به کار بسته‌ایم و هرگز نمی‌گذاریم خواسته فرهنگی‌شان بی‌پاسخ بماند. بنابراین پیشهاد می‌کنم مسئولین عزیز نگاه ویژه تری نسبت به کتاب‌فروشی‌ها داشته باشند و اگر بودجه‌ای برای ترویج کتاب و کتابخوانی اختصاص پیدا کرد در اختیار کتاب‌فروشی‌ها قرار دهند.

«پاپیروس» ماهیانه ۶۰۰ ساعت خدمت فرهنگی دارد

موسس و مدیر مسئول مرکز کتاب «پاپیروس» بیان کرد: با این اعتماد و صداقت، کتابفروش هم دلگرم می‌شود و با تلاش حداکثری، رونقی در بازار کتاب رقم می‌زند. بنابراین حلقه‌ها به عنوان مکمل همدیگر را پوشش می‌دهند و سبب می‌شوند بازار کتاب رونق بگیرد.

مسئولان یادشان باشد

محرابی اضافه کرد: مسئولان یادشان باشد که مردم نگاهشان به نگرش و نوع رفتار آن‌ها است و اگر اندکی احساس کنند مسئول دغدغه ندارد، دلسرد و سرخورده خواهند شد. پس استدعا دارم، تصمیم سازان در مجلس، دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین در سطح استان‌ها، استانداران، فرمانداران، روسای شورای فرهنگ عمومی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل کتابخانه‌ها، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیرکل آموزش و پرورش و … با جدیت، انصاف و عدالت، کتاب‌فروشی‌ها و زحمتکشان عرصه توزیع کتاب را در تصمیم‌گیری ها در نظر داشته و گاهاً مشارکت دهند و برای این صنف نیز ارزش و اهمیت ویژه‌ای قائل شوند.

«پاپیروس» ماهیانه ۶۰۰ ساعت خدمت فرهنگی دارد

وی ادامه داد: متاسفانه کتاب باتوجه به افزایش بی رویه قیمت، تقریباً از سبد خانوار حذف شده است. اگر مالکیت این ملک را نداشتیم تا الان بیش از ۲۰ بار کتابفروشی را جمع کرده بودیم. اگر این رویه ادامه داشته باشد بدون تردید خیلی از کتاب‌فروشی‌ها تعطیل خواهند شد زیرا نفس‌های بازار کتاب به شمارش افتاده است.

حدود ۶۰۰ ساعت خدمت فرهنگی در ماه

محرابی درخصوص فعالیت های این فروشگاه نیز گفت: روزی ۱۰ ساعت خدمت در روز از ساعت ۸ صبح تا ۱۳ و در نوبت عصر از ساعت ۱۷ الی ۲۲ در روزهای عادی و جمعه ها و روزهای تعطیل نیز از ساعت ۱۷ الی ۲۲ خدمات خود را ارائه می‌دهیم که در ماه حدود ۳۰۰ ساعت خدمت فرهنگی حضوری می‌دهیم. اگر این ساعت را در ۲ نفر ضرب کنیم، ۶۰۰ ساعت خواهد بود ضمن اینکه ارائه خدمات غیرحضوری هم به علاقه‌مندان کتاب صورت می‌گیرد و کتب مورد نیاز مشتریان توسط پیک ارسال می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها