شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۳
دو جستار شاعر ترکیه‌ای  درباره یک نقاش کتاب شد

کتاب «براک-بارکو / قیچی کردن و نگاه داشتن» شامل دو مجموعه جستار از نویسنده و شاعر برجسته ترکیه‌ای، انیس باتور، توسط نشر هفت اقلیم هنر به بازار آمد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا جستار اول این کتاب با عنوان «براک - بارکو»، قاب‌هایی مفهومی و ادبی درباره نقاش مشهور فرانسوی کوبیست-کلاژ «ژرژ براک» و جستارهای دوم «قیچی کردن و نگه داشتن» یادداشت‌هایی درباره آثارِ هنرمند نامدار آمریکایی حوزه چیدمان، کلاژ و کمیک، روی لیختنشتاین، هستند.

باتور در جستار اول سرگذشت هنری «براک» را در چند بخش مانند تاثیر فوویست‌ها به‌ویژه ماتیس و سزان، ملاقات با پیکاسو، انقلاب کلاژ، طبیعت بی‌جان، هنر وانیتاس و گذر دادن موسیقی به نقاشی بررسی می‌کند. جستارهای دوم، ملاحظات باتور هستند در تدقیق تاریخ نقاشی تا هنر چیدمان، کلاژ و کمیک که شاید بتوان نمونه‌های بارز این هنرها را در آثار روی لیختن اشتاین پیدا کرد.

انیس باتور در سال ۱۹۵۲ در اسکی شهیر ترکیه به دنیا آمد و در پاریس تحصیل کرد. او فعالیت ادبی خود را با نقد سینما آغاز کرد و مقالات و اشعار او در مجلات متعددی به چاپ رسیده است. او به دلیل بهره وری در نثر و شعر مورد توجه بود.

این کتاب ترکیبی از عکس، نقاشی و ملاحظات انیس باتور است که توسط علی صادقی گردآوری و ترجمه شده است. کتاب «براک-بارکو / قیچی کردن و نگه داشتن» در ۹۲ صفحه رقعی به صورت رنگی و گلاسه به قیمت ۱۸۰ هزار تومان از سوی هفت اقلیم هنر چاپ و روانه بازار شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها