یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۷
«بازار کتاب» ویترین بزرگی برای یار مهربان/ پاتوق‌هایی که مشعل کتابخوانی اهواز را روشن نگه داشتند

خوزستان- مدیر کتابفروشی شهر کتاب اهواز گفت: سامانه بازار کتاب یک ویترین بسیار بزرگ از آثار چاپی ایران، توانسته با حضور هم‌زمان ناشران و کتاب‌فروشان کل کشور به تقویت موجودی کتاب‌های ارائه شده در سایت پرداخته و در کمترین زمان ممکن کتاب را به دست مخاطبان برساند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فریبا حیدرپور: خیابان نادری، یکی از خیابان‌های قدیمی اهواز است که هر دو طرف آن را پاساژها و مغازه‌های متنوع و نیز دست فروش‌هایی که سرتاسر پیاده‌رو و خیابان قرار دارند، در برگرفته است. خیابان نادری مرکز بازار شهر اهواز، که در آن از شیرمرغ تا جان آدمیزاد پیدا می‌شود.

در میان خیابان نادری، بازار عبدالحمید به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری و با قدمت بیش از یک قرن که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است؛ توجه هر رهگذری را جلب می‌کند. از جاذبه‌های دیگری که در بازار نادری وجود دارد می‌توان به خانه ماپار که تاریخ آن متعلق به دوران پهلوی است همچنین کلیسای مسیحیان کاتولیک، اشاره کرد. اما در میان این همه هیاهو و شلوغی خیابان نادری، جاذبه‌ای از جنس دیگر وجود دارد که تمام جاذبه‌ها را در خود گنجانده است. تجمع پاتوق‌های یار مهربانی که مشعل خواندن در اهواز را برای دوستان کتاب‌باز روشن نگه داشته‌اند.

کتابفروشی شهر کتاب اهواز یکی از این پاتوق‌هاست که ۲۳ سال است در خیابان نادری بین حافظ و فردوسی، بیرق خود را برافراشته است. این کتاب‌فروشی با مساحت حدود ۲۰۰ متر مربع، ۸۰ هزار عنوان کتاب با موضوعات گوناگون تخصصی و دانشگاهی و عمومی، درسی و کمک درسی را در خود جای داده است.

«بازار کتاب» ویترین بزرگی برای یارمهربان/ پاتوق‌های کتاب مشعل خواندن را اهواز روشن نگه داشتند

مسیر شغلی رنجبر از کودکی به سمت کتابفروشی

شهرکتاب همواره یکی از کتابفروشان دغدغه‌مند در اجرای طرح‌های فصلی بوده و به غیر از کتاب هیچ لوازم دیگری ندارد. آقای رنجبر با ۴۴ سال سن، ۲۴ سالی است که به طور تخصصی وارد حوزه تهیه و توزیع کتاب شده است. او از دوران دبستان به کتاب خواندن علاقه‌مند شد و در خانواده‌ای رشد کرد که خواهر و برادرهای بزرگش تحصیل کرده بودند و مرتب مطالعه آزاد داشتند و به‌طور معمول کتاب‌های تاریخی و ادبی متنوعی برای مطالعه در دسترسش قرار داشت و این عوامل انگیزه کتابخوانی در رنجبر را دوچندان کرد که با اشتیاق وصف نشدنی در کتاب‌ها غوطه‌ور شود تا اینکه مسیر شغلی وی از کودکی به سمت کتابفروشی سوق داده شد.

نجات رنجبر، مدیر کتابفروشی، با روی باز همیشگی من را تا قفسه کتاب‌ها راهنمایی می‌کند و پس از گپ و گفتی کوتاه از انگیزه تأسیس کتابفروشی‌اش گفت: انگیزه ایجاد این کتابفروشی پاسخ‌گویی به نیاز دانش‌آموزان، دانشجویان و علاقه‌مندان کتاب در اهواز بوده و هست. این قشر برای تهیه کتاب‌های خود و علم اندوزی، به محلی نیاز داشتند که بتواند تهیه، توزیع سریع و نظام‌مند کتابهایشان را تضمین کند و این نیاز عزم من را برای راه‌اندازی کتابفروشی جزم کرد.

«بازار کتاب» ویترین بزرگی برای یارمهربان/ پاتوق‌های کتاب مشعل خواندن را اهواز روشن نگه داشتند

رنجبر با بیان اینکه افتخار همکاری با بیش از ۳۵۰ ناشر برگزیده ایران به طور مستقیم و هزاران نشر به صورت غیرمستقیم را از مراکز پخش دارد، اظهار کرد: این کتابفروشی با آرشیوی بالغ بر ۸۰ هزار عنوان کتاب در موضوعات گوناگون تخصصی و دانشگاهی در رشته‌های (فنی ومهندسی، علوم انسانی) و عمومی (ادبی، رمان، داستان، فلسفه و عرفان، تاریخ، مدیریت، بازاریابی، روانشناسی و…)، درسی و کمک درسی مدارس پخش آن‌ها را بر عهده دارد و در این زمینه آماده ارائه خدمات به دانش‌آموزان، مدارس و آموزشگاه‌ها است.

وی با تأکید بر اینکه بیشتر شهرستان‌های استان خوزستان در گستره فعالیت‌های این فروشگاه قرار دارند، تصریح کرد: معرفی و ارائه سریع عناوین جدید به کتاب‌دوستان، گرفتن سفارش و تحویل به موقع کتاب‌ها از افتخارات کتابفروشی است. حضور و برگزاری نمایشگاه‌های متنوع و تخصصی علمی در دانشگاه‌ها و ادارات مختلف، برای ارتقای سطح علمی مخاطبان و حمایت از کتابخوانان از دیگر دستاوردهای این فروشگاه است.

راه‌اندازی وب سایت اینترنتی اکسین بوک برای ترویج کتابخوانی

مدیر کتابفروشی شهر کتاب اهواز، راه‌اندازی وب سایت اینترنتی اکسین بوک را از دیگر اقدامات این کتابفروشی برای ترویج کتابخوانی دانست و بیان کرد: تلاش کردیم برای خدمت‌رسانی بهتر و بیشتر و دسترسی آسان‌تر، وب سایت اکسین بوک را برای علاقه‌مندان به کتاب در کل کشور راه‌اندازی کنیم.

سامانه بازار کتاب یک ویترین بسیار بزرگ از آثار چاپی ایران

وی با اشاره به سامانه کتابفروشی‌ها عنوان کرد: سامانه بازار کتاب یک ویترین بسیار بزرگ از آثار چاپی ایران است که توانسته با حضور هم‌زمان ناشران و کتاب‌فروشان کل کشور به تقویت موجودی کتاب‌های ارائه شده در سایت بپردازد.

وی ادامه داد: بسیاری از کتاب‌ها طی سال‌ها به علت‌های مختلف توسط ناشران تجدید چاپ نشده اما در کتابفروشی‌ها هنوز موجود است و بر اساس تعاملی که مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با اداره پست برقرار کرده است؛ مخاطبان می‌توانند به راحتی از تجمیع ناشران و کتابفروشی‌ها بهره‌مند شده و با کمترین قیمت و رایگان کتاب را در محل خود دریافت کنند.

رنجبر، نکته قابل تأمل در سامانه کتابفروشان را نبود تبلیغات کافی در این زمینه بیان کرد و افزود: سامانه کتابفروشان نیاز به معرفی و تبلیغات جدی و گسترده‌ای دارد که باید توسط کارشناسان بررسی شود و راهکار جدی در این زمینه ارائه دهند.

«بازار کتاب» ویترین بزرگی برای یارمهربان/ پاتوق‌های کتاب مشعل خواندن را اهواز روشن نگه داشتند

وی حال چرخه تولید، توزیع، فروش کتاب و کتابخوانی در کشور را نامناسب دانست و گفت: در حال حاضر چرخه نشر رمق کافی برای مبارزه با افزایش قیمت‌ها ندارد و باید دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد این موضوع بررسی کرده و تصمیم‌های عاجل و مثمرثمری بگیرد و به آمارهای نادرست اعتنا نکند، زیرا درختی که زیر بنای توسعه، ترویج و ارتقای فرهنگ کشور است بسیار نحیف و بیمار گشته و به صورت مرتب خبر تعطیلی برخی کتابفروشی‌ها در کشور به گوش می‌رسد.

مدیر کتابفروشی شهر کتاب اهواز با توضیح اینکه تغییر شغل در مشاغل دیگر آسان، اما در کتابفروشی یکی از سخت‌ترین کارها است، اظهار کرد: با توجه به تنوع بالای عناوین کتاب‌ها در رشته‌ها و موضوعات مختلف، این امکان از کتابفروش سلب می‌شود که یکباره کتاب‌هایی را که طی سال‌ها به مجموعه‌ش افزوده شده به فروش برساند؛ در حالی‌که فروشندگان در مشاغلی چون: پوشاک، کیف، کفش، ابزار و یراق، لوازم خانگی و غیره می‌توانند با درصدی ارزان‌تر وبه راحتی اجناس‌شان را به همکاران و مشتریان بفروشند و از همه مهم‌تر عشق به کتاب، کتابفروش رادر شغلش ماندگار می‌کند.

«بازار کتاب» ویترین بزرگی برای یارمهربان/ پاتوق‌های کتاب مشعل خواندن را اهواز روشن نگه داشتند

وی با اشاره به برخی موانع در تأسیس کتابفروشی بیان کرد: داشتن فضای بزرگ و کافی برای استقرار کتاب‌های متنوع که به سرمایه‌گذاری اولیه سنگینی نیاز دارد. نقدینگی بالا برای تهیه کتاب، تکمیل عناوین کتاب‌ها از هزاران ناشر و توزیع کننده فوق العاده کار زمان‌بر و طاقت‌فرسایی است و با توجه به رقابت بالا در میان کتابفروشان، رسیدن به در آمد بالا بسیار سخت است. نبود وجود ارزش‌افزوده در قیمت کتاب که بر اساس تورم موجود در کشور، قیمت همه کالاها به صورت مداوم تغییر می‌کند و کتاب‌های زیادی به قمیت قبلی در کتابفروشی‌ها موجود است که مخاطب ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها