چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۳
نشست فرهنگی معرفی‌نامه «محرم در استرآباد» در گرگان برگزار می‌شود

گلستان- مدیر موسسه فرهنگی میرداماد از برگزاری هشتمین نشست فرهنگی سرزمین مادری با محوریت معرفی‌نامه محرم در استرآباد در گرگان خبر داد.

احمد خواجه نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گرگان، با اشاره به اینکه هشتمین نشست فرهنگی سرزمین مادری موسسه فرهنگی میرداماد به موضوع «محرم در استرآباد» اختصاص پیدا کرده است، گفت: این نشست در عصر دوشنبه ۱۵ مردادماه ساعت ۱۷ در تالار اندیشه موسسه فرهنگی میرداماد برگزار می‌شود.

وی ضمن دعوت از عموم مردم به حضور در این رویداد فرهنگی که امکان آشنایی بیشتر مخاطبان با تاریخ و فرهنگ سرزمین استرآباد و گرگان را فراهم می‌کند، افزود: از دیرباز تا به امروز در موسسه همواره کوشیده‌ایم با برپایی نمایشگاه‌ها و رویدادهایی، جلوه‌ای از محرم در کهن دیار استرآباد و گرگان را بازنمایی کنیم که برپایی نخستین نمایشگاه اسناد و کتب تاریخی محرم در سرزمین استرآباد در دی‌ماه سال ۹۰ یکی از نخستین اقدام‌های موسسه برای این مهم بوده است.

به گزارش ایبنا، شهر تاریخی استرآباد نخستین بافت تاریخی به ثبت ملی رسیده و وسیع‌ترین بافت تاریخی ثبت‌شده شمال ایران است. محله‌های بزرگ کنونی آن ازجمله سر پیر، دربنو، سرچشمه، میخچه گران، نعل‌بندان، سبزه مشهد و میدان صدای روشن تاریخ بوده که نمونه‌های کمی از آن به‌صورت متمرکز در کشور باقی‌مانده است.

اقامه عزای سالار شهیدان در قدمگاه امام حسن عسگری (ع)، مساجد تاریخی، حسینیه‌ها و امامزادگان بافت تاریخی گرگان نظیر، امامزاده اسحاق (ع) بی‌بی نور، بی‌بی حور، بی‌بی سه شنبه و امامزاده ۹ تن حال و هوای معنوی و متفاوتی در بافت قدیم ایجاد کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها