یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹
مباحث جامعه شناسی درباره عکاسی هنری

کتاب «جامعه شناسی استعاره لنز انتقادی در عکاسی هنری ایران» نوشته حامد طاهری کیا است که در ۵ فصل به بررسی عکاسی هنری و جامعه شناسی لنز انتقادی در آن می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «جامعه شناسی استعاره لنز انتقادی در عکاسی هنری ایران» نوشته حامد طاهری کیا است که در ۵ فصل به بررسی عکاسی هنری و جامعه شناسی لنز انتقادی در آن می‌پردازد. سیاست‌گذاری فرهنگی و سویه‌های آن، هنرهای تجسمی در روزهای پسا انقلابی، تمان‌های سیاسی و سیاست‌های فرهنگی حمایت از هنرهای تجسمی، وضعیت تاریخی میدان عکاسی ایران و عکاسی هنری، تولید هنرمند آوانگارد یا تربیت هنرمند معاصر: نگرشی نظری به آموزش عالی هنر در ایران و نظام آموزشی عالی و میدان عکاسی هنر از عناوین و سرفصل‌های مهم این کتاب است.

در مقدمه این کتاب آمده است: «کتاب حاضر سعی دارد در بخشهای تاریخ شکل گیری میدان عکاسی هنری در، ایران نقش اقتصاد هنر و گالریها و وضعیت نظام آموزشی عالی عکاسی هنری به پرسشهایی در این زمینه پاسخ دهد. بر اساس نتیجه مصاحبه‌هایی که برای نگارش این کتاب انجام شده‌است تاریخ ظهور عکاسی هنری ایران به مثابه یک جریان اصلی در میدان عکاسی ایران، به نیمه دوم دهه هفتاد شمسی و تشکیل دولت اصلاحات و سیاستهای فرهنگی آن مربوط است. از این رو، ما با تاریخی کوتاه مدت از میدان عکاسی هنری ایران مواجهیم که همین تاریخ کوتاه، موجب شکل گیری ویژگیهایی در میدان عکاسی هنری از جمله شتاب زدگی در خلق اثر هنری شده است. به همین سبب، ما پیوند میدان عکاسی هنری و موقعیت اجتماعی را در خلق اثر هنری به گونه ای جست وجو کردیم تا مجموعه ای از نیروهای تأثیرگذار در ظهور میدان عکاسی هنری ایران و جریان یافتن بررسی شوند و از این میان، امکان فهم چگونگی پیوند میدان عکاسی هنری با موقعیت اجتماعی نیز به دست آید.»

این کتاب از ۵ بخش تشکیل شده است و در هرکدام از بخش‌ها موقعیتی بررسی می‌شود که از پی آن، زوایای پیوندخوردگی میدان عکاسی هنری با موقعیت اجتماعی بررسی می‌شود. هرکدام از بخش‌ها شامل مفاهیم تحلیلی‌ای است که درنهایت، نقشه‌ای از روابط شکل دهنده وضعیت میدان عکاسی هنری ایران در تنیدگی با وضعیت اجتماعی را ترسیم می‌کند.

یکی از نکات جالب این کتاب این است که اسامی افراد مصاحبه شونده برای نگارش این کتاب در آن آورده شده است. در کتاب شرح داده شده که انتخاب افراد برای نوشتن این کتاب و پاسخ دادن سوالات در زمینه عکاسی هنری بر اساس چند معیار انجام شده است. این معیارها شامل پنج عنوان به شرح زیر است: «داشتن تجربه زیسته در خلق عکس هنری، داشتن دیدگاه تحلیلی و انتقادی نسبت به میدان عکاسی هنری و تاریخ آن، فعالیت در حوزه کیوریت کردن یا نمایشگاه گردان مایشگاه‌های هنری، فعالیت در زمینه گالری داری و داشتن ارتباط با دانشجویان رشته عکاسی.»

کتاب «جامعه شناسی استعاره لنز انتقادی در عکاسی هنری ایران» در ۵۰۰ نسخه با ۲۳۳ صفحه توسط انتشارات فرهنگستان هنر برای علاقه‌مندان به عکاسی هنری و همچنین جامعه شناسی این هنر منتشر شده‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها