جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۸
شماره دوازدهم و سیزدهم ماهنامه سوره

شمارۀ دوازدهم و سیزدهم سوره در یک مجلد، به مدیرمسئولی مهدی دادمان و سردبیری سید علی سیدان از پانزدهم مردادماه در کیوسک‌های مطبوعاتی سراسر کشور قابل تهیه خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا شمارۀ جدید ماهنامۀ سوره با عنوان «رئیس مردم سالاری دینی» و تصویری از رئیس جمهور «مسعود پزشکیان» در آستانۀ انتشار قرار گرفت.

سرمقالۀ شمارۀ دوازدهم و سیزدهم سوره، با عنوان «رئیس مردم‌سالاری دینی» به قلم سید علی سیدان به دنبال پاسخ به این پرسش است که «پزشکیان نهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران متعهد به کدام معنا از «مردم» است؟». سردبیر دورۀ هفتم ماهنامۀ سوره، با اشاره به ارجاعات مکرر «مسعود پزشکیان» به نهج‌البلاغه در ایام تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، به توضیح و تفسیر «عهد با نهج‌البلاغه» و در ادامه «عهد با انقلاب اسلامی» می‌پردازد. او سپس به معنای «مردم» می‌پردازد و پس از نشان دادن تفاوت میان «مردم» از منظر انقلاب و از منظر روشنفکران لیبرال، به تقابل میان «جبهۀ مردم سالاری دینی» و «جبهۀ لبیرال دموکراسی» می‌پردازد و رئیس جمهوری اسلامی ایران را در قامت رئیس مردم‌سالاری دینی، متعهد به این جبهه و در تقابل با لیبرال دموکراسی نشان می‌دهد. سردبیر ماهنامۀ سوره در پایان، رئیس جمهور تازه را به دوری از اطرافیان لیبرال و نزدیکی به عامۀ مؤمنین و مستضعفین دعوت می‌کند.

در این شماره، به مناسبت چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، پرونده‌ای تحت عنوان «جبهۀ مردم‌سالاری دینی» تدارک دیده شده است. از جملۀ مطالب این پرونده می‌توان به «مردم علیه تحلیل آسان»، انتخابات اخیر کدام انگاره‌های تحلیلی مشهور رو باطل کرد؟ به قلم سارا عاقلی؛ «نظریه‌پرداز جمهوری اسلامی فلسطین»، مروری بر اندیشۀ شهید فتحی الشقاقی مؤسس و دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین به قلم حمیدرضا میررکنی؛ «غزه؛ دولت‌شهر مقاومت»، چه عقلانیتی منجر به تاب‌آوری و بقای دولت حماس شده است؟ به قلم رضا رضایی و «لیبرالیسم توجیه‌گر امپریالیسم»، چرا جان لاک از استعمار دفاع می‌کرد؟ به قلم بیخو پارک و ترجمۀ حسین ولدخانی اشاره کرد. همچنین در این پرونده برای نخستین بار، خطابۀ شهید فتحی الشقاقی در نماز جمعۀ پس از رحلت امام خمینی تحت عنوان «خمینی، خلاصۀ عدل پایمال‌شدۀ تاریخ» منتشر شده است.

از دیگر مطالب این شماره می‌توان به گفتاری از استاد فیاض‌بخش تحت عنوان «از صدر اسلام در میان خون حرکت کردیم»، ضرورت کار تشکیلاتی در نظام دینی با نظر به سه تعبیر قرآنی قیام فی الله، قیام الی الله و قیام لِله؛ «وحدت در مدار معروف»، امر به معروف و نهی از منکر از نگاه شهیدان مطهری و بهشتی به قلم فاطمه رومنا؛ «مبارزه با نهیلیسم منفعل»، تلاشی برای فهم معنای عمل مبلغان حجاب از خلال گفت‌وگو با چند تن از آنان به قلم سحر دانشور؛ «حجاب به مثابه مقاومت»، مروری بر تاریخ مقاومت جامعۀ ایرانی در برار نسخۀ روشن‌فکران برای زنان به قلم محمود ذکاوت و «پیرمرد و دریا» به قلم فردین آریش اشاره کرد.

«آن میر سر بریده»، مروری بر تطور شعر عاشورایی در ادبیات فارسی به قلم علی‌رضا سربندی؛ «برای مخاطب نوشتم نه کتابخانه‌ها»، گفت‌وگو با معصومه سپهری نویسندۀ کتاب «مرد ابدی» به کوشش صالح سلطانی؛ «درست مثل یک رابطۀ واقعی»، گفت‌وگو با هادی مقدم‌دوست به کوشش ساجده ابراهیمی و «فقدان کلان‌روایت»، بررسی عملکرد تلویزیون در مواجهه با عملیات طوفان الأقصی و نسل‌کشی مردم غزه به قلم علی کاشانی؛ از جملۀ مطالبی است که در بخش نقد [هنر] این شمارۀ ماهنامۀ سوره منتشر شده است.

شمارۀ دوازدهم و سیزدهم سوره در یک مجلد، به مدیرمسئولی مهدی دادمان و سردبیری سید علی سیدان از پانزدهم مردادماه در کیوسک‌های مطبوعاتی سراسر کشور قابل تهیه خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط