شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱
آیین نکوداشت لغت‌شناس جنوبی برگزار می‌شود

بوشهر – مسئول کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر از برگزاری آیین نکوداشت سید کوچک هاشمی‌زاده، نویسنده و لغت‌شناس جنوبی به‌منظور پاسداشت خدمات ارزنده وی در زمینه حفظ و احیای گویش دشتی خبر داد.

افسانه دارابی به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، گفت: مرگ انسان‌هایی که در زندگی خود نقش تاثیرگذاری در جامعه داشته‌اند می‌تواند به اندازه حیاتشان تاثیرگذار باشد. زنده‌یاد سید کوچک هاشمی‌زاده از انسان‌های پرتلاش، وارسته و آگاهی در استان بوشهر بود که با آثار ارزشمند به جا مانده از خود، نامش را در قامت نویسنده، پژوهشگر و لغت‌شناس ممتازی ماندگار کرد.

وی ادامه داد: این لغت‌شناس برجسته که ۱۹ تیر امسال در اثر بیماری درگذشت، علاقه بسیار زیادی به کتاب و کتابخوانی داشت که باعث شد گنجینه گرانبهایی را جمع‌آوری کند. حدود پنج هزار جلد کتاب در کتابخانه او موجود است.قدیمی‌ترین کتابی که در این کتابخانه موجود است «فتوح العرب و کنوز الادب» است که در ۱۸۱۱ میلادی چاپ شده است. یکی دیگر از کتاب‌های باارزش کتابخانه شخصی هاشمی‌زاده، قرآن قدیمی خطی آب طلا کاری شده است.

مسئول کتابخانه عمومی خلیج فارس یادآور شد: هاشمی‌زاده آگاهی زیادی درباره تاریخ سیاسی و اجتماعی معاصر داشت و در زمینه تاریخ اسلام، ادبیات فارسی و واژه‌شناسی صاحب‌نظر بود. وی از دوره دانش‌آموزی به سبب مصاحبت و همنشینی با بزرگان دیار دشتی، علاقه بسیاری به پژوهش و نویسندگی داشت که تا لحظه آخر عمر خود در حال تلاش و علم‌آموزی در این زمینه بود.

به گفته دارابی، عمده تحقیقات زنده‌یاد هاشمی‌زاده در حوزه واژگان دشتی بود، به همین دلیل از او به عنوان دهخدای جنوب یاد می‌شود. زنده‌یاد هاشمی‌زاده به‌دلیل اینکه فکر می‌کرد خیلی از واژگان دشتی ریشه باستانی دارد، ریشه‌یابی واژگان را سرلوحه کار خود قرار داد و از این نظر کمک فراوانی به جامعه علم، ادب و فرهنگ استان بوشهر و کشور کرد.

آیین نکوداشت لغت‌شناس جنوبی برگزار می‌شود

وی در خصوص آثار این لغت‌شناس جنوبی هم گفت: آثار دست‌نوشته وی شامل فرهنگ لغات متشابه، ضرب‌المثل‌های محلی و چندین سفرنامه است و دو کتاب فاخر «بنیادهای دستور گویش دشتی» و «فرهنگ واژگان گویش دشتی» را در طول حیات خود منتشر کرد.

مسئول کتابخانه عمومی خلیج فارس یادآور شد: به‌منظور پاسداشت خدمات فرهنگی و تلاش‌های این مرد عرصه علم و فرهنگ در حوزه واژگان‌‎شناسی گویش دشتی آیین نکوداشتی را برای این لغت‌شناس برجسته جنوبی با حضور صاحب‌نظران جامعه فرهنگی بوشهر برگزار می‌کنیم تا یاد و خاطره این اندیشمند فرزانه و پژوهشگر برجسته را گرامی بداریم.

دارابی افزود: این آیین شامگاه یکشنبه، ۱۴ مردادماه ساعت ۱۹:۳۰ با حضور و سخنرانی بشیر علوی، نویسنده و استاد دانشگاه فرهنگیان بوشهر و نویسندگان و ادب‌دانانی چون حمید زارعی، علی حسن‌زاده، سیدمحسن هاشمی‌زاده، فرید میرشکار، قاسم هزیمتیان (رئیس کمسیون فرهنگی عضو شورای شهر خورموج)، عبدالمهدی نصیری (رئیس شورای شهر خورموج)، محمدجواد کاشفی (شهردار خورموج) و اصغر منصوری‌نسب برگزار می‌شود.

به گزارش ایبنا، سید کوچک هاشمی‌زاده، نویسنده، پژوهشگر و لغت‌شناس متولد ۲ مرداد ۱۳۲۴ در خورموج و دانش‌آموخته زبان انگلیسی از دانشسرای عالی سابق (دانشگاه تربیت معلم) و دبیر بازنشسته آموزش و پرورش بود. وی ۱۹ تیرماه ۱۴۰۳ در اثر بیماری درگذشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها