شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۲
دوره مدرسه تابستانی کتابداران به میزبانی اردبیل آغاز شد

اردبیل- مدرسه تابستانی با عنوان طراحی خدمات برای کسب و کار در کتابخانه‌های عمومی به میزبانی استان اردبیل آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، مراسم افتتاحیه چهارمین دوره آموزشی مدرسه تابستانی با شرکت ۱۰۰ نفر از کتابداران منتخب از سراسر کشور ۱۳ مرداد ماه در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری نهاد کتایخانه‌های عمومی کشور در ارتباط مجازی در این دوره گفت: این مدرسه تابستانی با هدف آشنایی کتابداران با شیوه های ارائه خدمت نوین و بازطراحی خدمات سنتی و همچنین بهره گیری از روش های خلاقانه و نوآورانه در کتابخانه های عمومی برگزار می شود.

سید باقر میرعبداللهی با ابراز خرسندی از ورود نهاد به حوزه‌های جدید از جمله طراحی خدمت برای کسب و کار اظهار کرد: مدرسه تابستانی با برگزاری آموزش های تخصصی در بازه زمانی کوتاه، زمینه توانمند سازی کتابداران در طراحی خدمات جدید یا باز طراحی خدمات موجود را فراهم می سازد.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد ادامه داد: برگزاری این دوره‌ها برای بستر سازی به منظور فکر کردن به مفاهیم جدید به قدر وسع و توان و بکارگیری این الگوها و آموزش ها برای حمایت از مشاغل و کسب و کار های خرد موثر است.

این مقام مسئول با اشاره به تبدیل کتابخانه‌ها عمومی به پایگاه‌های اجتماعی فعال یادآور شد: کارگاه های آموزشی مدرسه‌های تابستانی در یک قالب آموزشی جهانی به دنبال برگزاری آموزش‌های تخصصی در بازه زمانی کوتاه است تا با اتخاذ رویکرد تعاملی، زمینه توانمندسازی کتابداران را در طراحی خدمات جدید یا بازطراحی خدمات موجود به عنوان منادیان این حرکت، فراهم کند.

وی، استفاده از ظرفیت کتابخانه های عمومی را صرفاً به عنوان قرائت خانه و یا ارائه خدمات سنتی به منظور امانت کتاب ناکافی دانست و تصریح کرد: مطالعه و توجه به کتاب‌های خلاق و داستان به مراتب کمتر از منابع درسی در بین دانش آموزان و دانشجویان مورد توجه قرار می گیرد و همین امر توجه مسئولان نظام آموزشی و دستگاه‌های فرهنگی کشور را به کیفیت‌دهی به مقوله کتابخوانی را می‌طلبد.

مدیرکل دفتر پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این مراسم با اشاره به حضور ۱۰۰ کتابدار از ۳۱ استان کشور در این دوره از مدرسه تابستانی به عنوان بزرگترین گردهمایی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در حوزه آموزشی و پزوهشی یاد کرد.

سجاد محمدیان اظهار کرد: آنچه در پایان این دوره آموزشی از مشارکت کنندگان انتظار می‌رود این است که با فراگیری مباحت مطرح شده در این دوره ها و با ترویج مشتری مداری در کتابخانه‌ها و توسعه این مسیر، زمینه ارتقای کمی و کیفی کتابخانه ها را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه برگزاری دوره آموزشی مدرسه تابستانی مورد توجه جدی نهاد کتابخانه های عمومی کشور است، افزود: از بین ۴ هزار نفر کتابدار ۱۰۰ نفر برای حضور در این دوره و آشنایی با تجربیات اساتید بیش از ۷ دانشگاه کشور در حوزه «طراحی خدمت و کسب و کار»، «کتابدار کسب و کار» و «کتابدار کارآفرین» منتخب شده‌اند و برای اولین بار در سطح کشور در چهارمین دوره از مدرسه تابستانی کمپ طراحی خدمت اجرا خواهد شد که با این اقدام، کتابخانه‌های عمومی پیشگام کمپ طراحی خدمت و پایه گذار یک حرکت خوب در ایران می شود.

مدیرکل دفتر پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به برگزاری این دوره از ۱۳ تا ۱۸ مرداد ماه بیان کرد: اصول طراحی خدمت، طراحی تجربه، مدل های کسب و کار، کتابدار کسب و کار و کارگاه های عملی طراحی خدمت در این دوره توسط اساتید برجسته کشور تدریس می‌شود.

در بخش دیگر این مراسم مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل نیز اظهار کرد: در این دوره‌، آموزش‌ها نسبت به سال گذشته ارتقای کمی و کیفی قابل ملاحظه دارد و دومین سال متوالی میزبانی استان اردبیل از یک همت جمعی در این راستا حکایت دارد.

پروانه رضاقلیزاده با اشاره به عضویت بیش از ۶۵ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل بیان کرد: اردبیل ۸۴ کتابخانه عمومی دارد که شامل؛ ۴۸ باب کتابخانه شهری نهادی، ۱۷ باب کتابخانه مشارکتی، ۱۶ باب کتابخانه روستایی نهادی، ۱باب کتابخانه سیار، ۲باب کتابخانه پیشخوان و ۴ سالن مطالعه خصوصی در سطح استان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها