سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۵
دولت جدید در مسیر ایجاد تغییرات به نظر تشکل‌های تخصصی توجه کند

رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا معتقد است؛ از دولت چهاردهم می‌خواهیم هرگونه تغییر بخشنامه‌ها با نظر تشکل‌های صنفی باشد و قبل از صدور قوانین نظر و دیدگاه تشکل‌ها را هم بگیرند.

حسن میرباقری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به وضعیت واردات کاغذ در کشور، عنوان کرد: ماه‌ها است که در زمینه ثبت سفارش مشکلی نداریم بلکه در حوزه تخصیص ارز با چالش‌های جدی روبه‌رو هستیم؛ به‌طوری که گاهی دو تا سه‌ماه در صف ارز قرار داریم.

وی با بیان اینکه حدود دو سال است، با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنیم، افزود: در برنامه‌ریزی‌هایی که با اعضای خود برای تامین نیاز کشور داشتیم، توانستیم کالای مورد نیاز صنعت چاپ و نشر را به کشور وارد کنیم، امیدوارم طبق تاریخ و زمان‌های اعلام شده، ارز مورد نیاز تامین شود.

میرباقری ادامه داد: گاهی تخصیص نیافتن ارز به حیثیت کاری تجار در بُعد بین‌المللی و جهانی لطمه می‌زند و موجب بی‌اعتمادی آن‌ها می‌شود اما انجمن با وجود افزایش نرخ ارز، کاغذ نسبت به دو سال گذشته در بازار ارزان‌تر است.

وی با اشاره به برخی نقدها درباره عرضه کاغذ چینی در بازار، گفت: به‌دنبال ارتباطات مالی ایران با چین بخش زیادی از کالاهای مختلف از این کشور تامین می‌شود؛ علاوه براین کاغذهای باکیفیت اندونزی نیز به کشور وارد می‌شود، در گذشته‌ای نه‌چندان دور کاغذ کره‌ای هم به کشور وارد می‌شد که به‌دلیل مشکلات و مسائل بانکی، واردات آن کمتر شده است.

میرباقری افزود: با توجه به مشکلات مالی و ارتقای کیفیت کاغذهای چینی در بازار، بخش زیادی از واردکنندگان ترجیح می‌دهند، کالاهایی با کیفیت بهتر به کشور وارد کنند؛ همچنین مقوای مصارف غذایی و دارویی نیز از بهترین برندهای چینی است.

رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا همچنین درباره واردات خمیر کاغذ مورد نیاز کارخانه‌های تولید کاغذ نیز، عنوان کرد: انجمن به‌جز فعالیت در بخش واردات کاغذ چاپ و تحریر در تامین مواد اولیه مثل خمیر کاغذ نیز فعال است؛ از دو سال گذشته این کار را شروع کردیم تا خود را به کالاهایی که نیاز مصرف‌کننده نهایی را تامین کنند محدود نکنیم.

به‌گفته وی، دراین مدت تلاش کردیم کار را به واردات کاغذ و مقوا محدود نکنیم بلکه مواد اولیه برای کارخانه‌های کاغذسازی بیاوریم؛ زیرا معتقدیم تولید، پشتوانه صنعت کاغذسازی کشور است.

وی همچنین درباره مطالبات فعالان حوزه کاغذ از دولت چهاردهم، عنوان کرد: مهمترین خواسته، ثبات اقتصادی است، در انجمن همواره سعی کردیم با هر شرایطی در کنار بخش‌های مختلف باشیم و تابع قوانین دولتی بودیم.

میرباقری با اشاره به نقش انجمن به‌عنوان یک بازو برای تامین نیاز سلولزی کشور در کنار دولت، گفت: مطالبه جدی این است که هرگونه تغییر در قوانین و بخشنامه‌ها با نظر تشکل‌ها باشد، قبل از صدور قوانین، نظر و دیدگاه تشکل‌ها را هم بگیرند؛ زیرا عموماً مشکلات زمانی رخ می‌دهد که نظر تشکل‌ها گرفته نمی‌شود و امیدوارم دولت چهاردهم این رویه را پیش بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها