یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۰
آلکسیس رایت، برنده مهم‌ترین جایزه ادبی استرالیا شد

آلکسیس رایت، نویسنده بومی استرالیایی برای رمان حماسی «ستودنی» برنده جایزه ادبی مایلز فرانکلین سال ۲۰۲۴ شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از سایت جایزه، الکسیس رایت، نویسنده بومی استرالیایی، جایزه ادبی مایلز فرانکلین ۲۰۲۴ را برای رمان «ستودنی»، اثری حماسی در ۷۳۰ صفحه که درباره استعمار، حاکمیت بومیان و تغییرات آب و هوایی نوشته شده، به دست آورد.

این یک پیروزی تاریخی برای رایت است که سال ۲۰۰۷ هم با رمان «کارپنتاریا» برنده جایزه مایلز فرانکلین شده بود.

او چهاردهمین نویسنده‌ای است که دو بار یا بیشتر برنده جایزه ادبی مایلز فرانکلین شده و با این برد به جمع نویسندگانی مانند میشل د کرتسر، کیم اسکات، توماس کنلی و پاتریک وایت می‌پیوندد؛ در عین حال این هشتمین بار متوالی است که یک نویسنده زن این جایزه ادبی ۶۰ هزار دلاری را می‌برد و وی بیستمین زنی است که از زمان اهدای این جایزه در سال ۱۹۵۷ برنده آن می‌شود.

داوران این دوره که ریاست آنها برعهده ریچارد نویل است از این کتاب به عنوان شاهکاری شگفت‌انگیز از داستان‌سرایی و تخیل یاد کردند.

«ستودنی» که نام کتاب است، نام یک جامعه بومی خیالی در شمال استرالیا است که محل زندگی شخصیت اصلی کتاب و همسر و فرزندانشان است. به گفته رایت، مانند بسیاری از جوامع دورافتاده بومی واقعی، زندگی در این شهر هم متزلزل است.

در حالی که «ستودنی» از زبان بومی و چشم‌انداز بومی بهره گرفته و داستانی عمیقاً استرالیایی خلق کرده، اما از ادبیات بین‌المللی هم الهام گرفته و سبک آن یادآور رمان‌نویس فقید مکزیکی، کارلوس فوئنتس و خالق آثار برجسته «مرگ آرتمیو کروز» (۱۹۶۲) و «کریستوفر متولد نشده» (۱۹۸۷) است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها