دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۴
کتاب «ژاله صبحدم در وقت برگ ریزان» منتشر شد

قزوین- کتاب «ژاله صبحدم در وقت برگ ریزان» (شکل‌شناسی مرثیه در سبک آذربایجانی، خاقانی شروانی و نظامی گنجوی ) به قلم رضا باقری‌فر توسط انتشارت علم و فرهنگ تات منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، کتاب «ژاله صبحدم در وقت برگ ریزان» به موضوع شکل‌شناسی مرثیه‌های دو شاعر فاخر و کم نظیر قرن ششم، خاقانی شروانی و نظامی گنجوی پرداخته است.

در این کتاب مرثیه‌ها از نظر تعداد، قالب‌های شعری، اوزان شعری، قوافی و ردیف، موسیقی درونی و بیرونی، مفهوم و محتوا، آرایه‌های ادبی از قبیل انواع تشبهات، استعارات، کنایات، ضرب‌المثل، ارسال المثل، لف و نشر، تناسب، جناس و… مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است.

به گفته باقری‌فر، میزان اشراف خاقانی بر سرایش مراثی، بسیار خیره کننده است.مرثیه‌های خاقانی برای فرزند خویش و یا مرثیه‌های مجنون برای لیلی، مراثی شیرین برای فرهاد و خسرو از نمونه‌های ناب مرثیه در در ادب پارسی هستند.

مولف در توضیح نام کتاب گفت: نام کتاب برگرفته از واژگان مراثی دو شاعر فرهیخته است. «ژاله صبحدم» از مرثیه خاقانی بر فرزند خویش و «در وقت برگ ریزان» از شعر نظامی، مرثیه مجنون بر مرگ لیلی گرفته شده است.

وی بیان کرد: هدف من از انتشار کتاب «ژاله صبحدم در وقت برگ ریزان» این است که با توجه به نظریه ساختارگرایی و مکتب و نظریه فرمالیست‌های روس که به شکل و ظاهر یک اثر توجه ویژه‌ای داشته و از طریق شناخت شکل و فرم یک اثر می‌توان به محتوا و درون همان اثر پی برد، انگیزه من هم بر این واقع شد که به شکل‌شناسی مرثیه در آثار شاعران برجسته و ممتاز سبک ارّانی (خاقانی شروانی و نظامی گنجوی) پرداخته شود و تمامی زیبایی هنری را از دیدگاه زبانی و ادبی بررسی کرده و به ثمر برساند.

در بخشی از مقدمه کتاب به قلم مولف نوشته است:

«ادب پارسی، با همه فسونکاری و دلارایی‌اش در سایه و کنار مانده است و هر چند استادان برجسته و بزرگوار در شناساندن آثار ادب پارسی گام‌های بزرگی برداشته‌اند و آثار گرانسگی از خود به یادگار گذاشته‌اند ولی باز هم برای شناسانیدن چهره راستین وحقیقی ادبیات پارسی، تلاش و کوشش همه جانبه و فراگیر بایسته است و انجام کاری چنان پرداخته در توان یک تن نیست. بلکه تمامی ادب و ادبیات پارسی باید گام‌های محکم و استوار در این خصوص بردارند. حال هدف ما نیز از این گفتار و پژوهش نشان دادن گوشه‌ای و ذره‌ای از هنر زیباشناختی شاعران سبک آذربایجانی با رویکرد شکل‌شناسی و با توجه به نظریه‌های فرمالیستی و گشتاری است.»

کتاب «ژاله صبحدم در وقت برگ ریزان» در ۴۵۸ صفحه و در تیراژ ۱۰۰۰ جلد و با قیمت ۷۰۰ هزار تومان توسط انتشارات علمُ فرهنگ تاک منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها