چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۳
طی دهه‌ها و سده‌ها، از سرمایه‌گذاری در حوزه کودک و نوجوان بهره‌مند می‌شویم

محمد مهدی اسماعیلی در آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان گفت: ما مطمئن هستیم هرچقدر در این حوزه هزینه کنیم سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت است و دهه‌ها و سده‌ها از این حوزه بهره‌مند خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان ضمن ابراز خرسندی از تحقق برنامه‌های اعلامی حوزه معاونت فرهنگی و کتاب قبل از اتمام مأموریتش گفت: خاستگاه اصلی این جشنواره و انگیزه مهمی که همه ما را سوق داد به سمت تهیه و تدارک چنین رویدادی، فرمایشات رهبر انقلاب در بازدید از نمایشگاه کتاب سال ۱۴۰۲ بود که در آنجا بسیار تأکید داشتند بر ورود جدی وزارت فرهنگ و مجموعه‌های فرهنگی کشور به موضوع کتاب و موضوع پراهمیت کتاب برای کودکان و نوجوانان.

اسماعیلی افزود: همه آمار و ارقام، نشان‌دهنده گرایش بالا به حوزه کتاب در این مقاطع سنی است و بیشترین فروش کتاب هم در نمایشگاه‌های کتاب حضوری و مجازی مربوط به حوزه کتاب کودک و نوجوان است.

او در ادامه گفت: به دلایل متعددی که کارشناسان بهتر و بیشتر می‌دانند، میل به تولید و تألیف در حوزه ادبیات بومی آن‌چنانی که بایستی اوج بگیرد نبوده. شاید مهم‌ترین بخش تأمین‌کننده نیاز در این حوزه مربوط به کارهای ترجمه‌ای است؛ چه به لحاظ متن و چه استفاده از گرافیک و نقاشی و تصویرسازی.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: به کار مهمِ جهادی و در عین حال ترویجی و آموزشی برای غنی‌سازی تولیدات کتاب در حوزه کودک و نوجوان نیاز داریم، مانند کاری که همکاران خوب من، یاسر احمدوند و علی رمضانی در معاونت فرهنگی و خانه کتاب پیگیری کردند و شایسته تقدیر است‌. من گمان نمی‌کردم به این سرعت به این نقطه برسیم. با اینکه وزارت فرهنگ یک وزارت پر از رویداد است و می‌دانیم این جشنواره زحمت فراوان دارد.


اسماعیلی بیان کرد: نویسندگان، ناشران و همه شبکه گسترده‌ای که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند نقش خود را به خوبی ایفا کردند تا امروز در یک روز گرم و تابستانی که بیشتر استان‌ها به دلیل شدت گرما تعطیل یا نیمه‌تعطیل هستند، این جمعیت علاقه‌مند در تالار وحدت گرد هم بیایند و با گرمای وجود خود، روز به یاد ماندنی‌ای را برای حوزه کتاب کودک و نوجوان رقم بزنند.


او افزود: ما مطمئن هستیم هرچقدر در این حوزه هزینه کنیم سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت است و دهه‌ها و سده‌ها از این حوزه بهره‌مند خواهیم شد. من تأکید داشتم که بتوانیم کارهای خوبی را با نویسندگان مطرح انجام دهیم، یک نویسنده شاخص بیاید و با نیازسنجی که دارد سفارش کار بدهد، پیش‌خرید کند و یک نویسنده با طیب‌خاطر و آرامش، وقت خود را به تولید اثر فاخر اختصاص بدهد. از آقای احمدوند و رمضانی می‌خواهم این موضوع را پیگیری کنند. ما بایستی یک کار مهم و فوق‌العاده را به سرانجام برسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها