پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲
«گردن‌کشان» ادای دین به مشروطه است / مشروطه بخشی از هویت ماست

قم – یک نویسنده با اشاره به مجموعه داستان «گردن‌کشان» گفت: «گردن‌کشان» ادای دین به مشروطه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، ابراهیم اکبری دیزگاه عصر چهارشنبه در نشست رونمایی از مجموعه داستان «گردن‌کشان» در مدرسه اسلامی هنر قم، گفت: «گردن‌کشان» به نوعی به یکی از شخصیت‌های تاریخی یا بهتر بگویم یکی از شخصیت‌های مهم ملی می‌پردازد. از این حیث کتاب حائز اهمیت است.

وی افزود: شخصاً معتقدم انسان ایرانی شیعه متجدد ۸۰ سال قبل از مشروطه متولد شده است. با جنگ ایران و روس در سال‌های ۱۲۰۵ الی ۱۲۱۲ و شکستی که ایران از روس می‌خورد و ۱۷ شهری که از دست می‌دهیم به نوعی ایران شکست سختی می‌خورد و انسان ایرانی متوجه می‌شود که با این الهیات و سیاست‌ورزی که دارد، نمی‌شود در این عالم زندگی کرد و حتماً باید به سوی مدرنیته برود.

اکبری دیزگاه تصریح کرد: در این ۸۰ سال این انسان می‌خواهد متولد شود و ظهور پیدا کند که این امر در مشروطه تحقق پیدا می‌کند و هر کسی به هر نحوی بخواهد در ایران کار فکری، فرهنگی، اجتماعی و دینی انجام دهد به نظرم نمی‌تواند از مشروطه صرف نظر کند و به مشروطه نپردازد و مشروطه مسئله او نباشد.

این نویسنده ادامه داد: در طول بیشتر از ۱۰۰ سال بعد از مشروطه تمام زندگی ما ایرانی‌ها تحت تاثیر این ماجرا و اتفاق است و در سال‌های بعد از مشروطه تاکنون به آن پرداخته شده است، چون همچنان مشروطه در ما زندگی می‌کند.

این منتقد ادبی توضیح داد: معتقدم این کتاب یک ادای دین به مشروطه است که با یک زبان یکدست نوشته شده است و نگاه‌ها به ماجرا یکی است چرا که وقتی کتاب را می‌خوانیم احساس می‌کنیم یک نفر آن را از چند زاویه نوشته است.

وی افزود: «گردن‌کشان» روایت‌های پیوسته درباره یک شخصیت است که نویسنده‌ها آن را برای ما می‌سازند. چون خودم به مشروطه و تاریخ علاقه‌مندم معتقدم ستارخان یک زندگی خاصی داشت و تصمیماتی در زندگی گرفته است که بخشی از آن در کتاب آمده است اما احساس می‌کنم اگر به بخش‌های مختلف زندگی ستارخان پرداخته می‌شد غنای کتاب بیشتر می‌شد.

«گردن‌کشان» ادای دین به مشروطه است / مشروطه بخشی از هویت ماست

پرداختن به مشروطه باعث می‌شود ما هویت‌مان را بشناسیم

حمید بابایی نویسنده و دبیر مجموعه داستان «گردن‌کشان» در بخش دیگری از این برنامه گفت: مجموعه نیاکان ما ایده‌ای بود که سال‌های پیش آن را با دوست خوبم آقای فلاح هاشمی مطرح کردم و همان موقع ایشان پذیرفتند. در نیاکان ما دوست داشتیم به شهرهای مختلف برویم، نویسنده پیدا کنیم و بخواهیم در مورد قهرمان شهر خودشان بنویسند و به هویت خودشان برسند.

بابایی اضافه کرد: آغاز این کار با مجموعه «خفته در خون» با محوریت یار محمد خان کرمانشاهی بود که با داستان‌نویسان کرمانشاه این مجموعه به سرانجام رسید و چاپ شد. بعد از این کار بود که با آقای فلاح هاشمی مطرح کردم ایشان پسندیدند و تاکید کردند که این کار باید ادامه پیدا کند. بعد از این ماجرا ما سراغ شهر تبریز رفتیم اتفاق‌هایی افتاد تا اینکه سال ۱۴۰۰ که موضوع را در مدرسه اسلامی هنر مطرح کردم بنا شد در کارگاه پیشرفته داستان‌نویسی این ایده را دنبال کنیم و خدا را شکر توانستیم با همکاری نویسندگان جوان و نوقلم درباره ستارخان یک مجموعه تهیه کنیم.

این مدرس داستان‌نویسی بیان کرد: من با چاپ بی‌رویه آثار توسط نویسنده‌ها مخالف هستم اما از طرفی بچه‌های ما از نوشتن و ارائه اثر هم می‌ترسیدند که این موضوع خوبی نبود و آسیب جدی دارد اما بالاخره توانستیم به داستان‌هایی برسیم که آماده چاپ شوند.

دبیر مجموعه داستان «گردن‌کشان» تاکید کرد: اینکه چرا مشروطه و چرا مجموعه نیاکان ما را انتخاب کردیم، به نظر بنده یکی از برهه‌های زمانی بسیار مهم در تاریخ کشور ما دوره مشروطه است و تمام نویسندگان ما حتماً باید حداقل اطلاعاتی درباره این بازه زمانی مهم

کشور داشته باشند. قهرمان‌هایی که در این حوزه وجود دارند برای آزادی و مبارزه با استبداد کشته می‌شوند و ما باید ببینیم برای به دست آوردن این آزادی و قانون مدنی چه خون‌هایی ریخته شده است، چه بهای سنگینی داده‌ایم. این موضوع خیلی به ما کمک می‌کند که خودمان را و هویتمان را بشناسیم.

«خودنویس» نویسنده خود را رها نمی‌کند

میرشمس‌الدین فلاح هاشمی مدیر انتشارات صاد در این برنامه گفت: خودنویس دیرپاتر از نشر صاد است و بنایش بر کشف و پرورش استعدادهای نویسندگی در سرتاسر کشور است که دیده نشده‌اند یا امکان دیده شدن را نداشته‌اند. به خاطر همین اکثر مخاطبان ما دختران و پسرانی

هستند که در سراسر کشور همچین شرایطی دارند و خوشحالیم که از این دسته نویسنده‌ها حمایت می‌کنیم.

وی بیان کرد: نهادهایی هستند که آموزش نویسندگی می‌دهند. ایده خودنویس اما این است که نویسنده خود را رها نمی‌کند و بعد از آن وارد مراحل جدی‌تر می‌شویم. لذا مدرسه داستان تاسیس شد که از بین نویسنده‌های خودنویس طرح‌هایی دریافت می‌کنیم و تبدیل به داستان می‌شود. یکی از ماموریت‌های نشر صاد همین موضوع است.

مدیر انتشارات صاد تاکید کرد: بحث روایت ایرانی یکی از موضوعات مهمی است که در نشر صاد ایجاد شده است و کار می‌کنیم و ۶ الی ۷ فصلنامه با این موضوع چاپ کرده‌ایم. این موضوع را سعی می‌کنیم به نویسنده‌های جوان انتقال دهیم تا برای نویسنده ایرانی تبدیل به دغدغه شود.

فلاح هاشمی ادامه داد: پنجمین دوره خودنویس فراخوان آن منتشر شده است و موضوعاتی که مشخص کردیم در همین فضا است. مثلاً موضوع آینده ایران، عزت ملی، خانواده و خیلی موضوعات دیگر را محور قرار داده‌ایم.

این فعال فرهنگی عناون کرد: ما مجموعه داستان چاپ نمی‌کنیم. تنها مجموعه داستانی که در نشر صاد چاپ می‌شود مجموعه نیاکان ماست. علت آن این است که تعدادی از نویسنده‌ها به یک موضوع واحد می‌پردازند و این داستان را جذاب می‌کند.

وی گفت: صاد خانه نویسندگان است به خصوص نویسنده‌های جوانی که خیلی از ناشران ممکن است به خاطر فضای اقتصادی نشر به راحتی کار قبول نکنند و قرارداد نبندند. ما سعی می‌کنیم بیشترین انرژی را در خودنویس برای نویسنده‌های جوان بگذاریم تا فضایی ایجاد کنیم که آنها در این فضا رشد کنند.

«گردن‌کشان» ادای دین به مشروطه است / مشروطه بخشی از هویت ماست

تاریخ برای ادبیات داستانی یک ارزش افزوده محسوب می‌شود

یونس عزیزی نویسنده و داستان‌نویس در بخشی از این نشست گفت: مجموعه» گردن‌کشان» از این نظر حائز اهمیت است که توسط یک عده نویسنده جوان جوایای نام نوشته شده است و اولین تجربه خود را به خوبی به سرانجام رسانده‌اند.

نویسنده رمان «چپ‌دست‌ها» اضافه کرد: معمولاً در کارگاه‌های داستان‌نویسی، اساتید توصیه می‌کنند که هنرجویان برای نوشتن از تجربه زیستی خود استفاده کنند تا نوشتن داستان برایشان هموار شود اما نویسندگاه این مجموعه از این موضوع فاصله گرفتند و برای نوشتن داستان از تاریخ معاصر ایران استفاده کردند.

عزیزی تصریح کرد: مدرسه اسلامی هنر از ابتدا بنایش این بود که کارگاه‌های آموزشی تولید محور باشد و به آموزش صرف اکتفا نشود و امروز ما شاهد ثمره این نوع نگاه هستیم.

این داستان‌نویس گفت: استفاده از تاریخ برای ادبیات داستانی یک ارزش افزوده محسوب می‌شود اما لازم است حواسمان را جمع کنیم که ما قرار نیست تاریخ بنویسیم بلکه با استفاده و بهره‎‌مندی از تاریخ داستان خودمان را روایت می‌کنیم.

به گزارش ایبنا؛ این برنامه با همکاری انتشارات صاد، خودنویس، آکادمی هنری ماه نو، انجمن ادبی ماها، موسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی و مدرسه اسلامی هنر با حضور جمعی از نویسندگان و علاقه‌مندان به ادبیات داستانی برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها