دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۳
«گلدسته‌ها» فرصتی برای نویسندگان نوظهور/ شرح مراحل داوری  جشنواره نمایشنامه‌نویسی

دبیر چهارمین جشنواره گلدسته‌ها گفت: رویکرد جشنوراه گلدسته‌ها تامین متن برای اجرا نمایش در سراسر کشور است و مخاطب هدف این جشنواره، نویسندگان نوظهور هستند.

سید مصطفی موتورچی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: مهلت ارسال آثار تا ۲۰ مردادماه بوده و بیشتر از این تمدید نشده‌است. در حال حاضر نیز مشغول جمع‌آوری، جمع‌بندی و بازخوانی طرح‌ها تا ۲۷ مرداد هستیم. پس از آن طرح‌هایی مورد تایید، اعلام می‌شود تا نویسندگان مشغول نوشتن متن اصلی نمایشنامه شوند.

وی در رابطه به مراحل جشنواره از ابتدا تا پایان تصریح کرد: ابتدا طرح‌های نمایشی را دریافت می‌کنیم. سپس طرح‌ها مورد قضاوت قرار می‌گیرند، ولی در این مرحله مشروطی نداریم. مردودشده‌ها حذف می‌شوند. به کسانی که طرحشان مورد قبول قرار گرفته، پس از اطلاع، حدود یک ماه و نیم به آن‌ها فرصت داده می‌شود تا مراحل نگارش متن را شروع کنند. وقتی که متن را تحویل دادند، دوباره هیئت داوران متون نمایشی را بررسی می‌کنند، در این مرحله شرط هم اضافه می‌شود، یعنی یا تایید می‌شود یا رد می‌شود یا مشروط.

دبیر چهارمین جشنواره گلدسته‌ها تصریح کرد: در این مرحله به آن‌هایی که مشروط می‌شوند، مهلت اصلاح مجدد با حضور کارشناسان می‌دهیم. یعنی هر متنی که مشروط شد، یکی از کارشناسان هنرهای نمایشی با نویسنده مرتبط می‌شود تا اصلاحات مد نظر هیئت داوران اعمال شود. درنهایت دوباره نمایشنامه‌ها در برای جلسه بررسی نهایی، داوری می‌شوند. نمایشنامه‌های مورد قبول در مرحله بازخوانی، تایید شده و به عنوان برگزیدگان جشنواره نمایشنامه‌نویسی گلدسته‌ها اعلام می‌شوند.

او در رابطه با جوایز جشنواره افزود: به آثار تأیید شده نهایی مبلغ ۴۰ میلیون ریال تعلق خواهد گرفت و جهت چاپ نمایشنامه به صورت کتاب به انتشارات سوره مهر معرفی خواهند شد. همچنین به نمایشنامه‌هایی با موضوع امام رضا علیه‌السلام مبلغ ۴۵ میلیون ریال تعلق خواهد گرفت.

موتورچی در رابطه با ماهیت جشنواره گفت: جشنواره گلدسته‌ها با رویکرد حمایت از نویسندگان جوان و تامین متن برای گروه‌های سراسر به فعالیتی می‌پردازد. خروجی دوره‌های قبل جشنواره گلدسته‌ها تبدیل شد به سلسله رویدادهای تولیدی «محرابیان؛ سلسله رویدادها و همایش‌های استانی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد» که در سراسر کشور آثاری تولید شد و در مساجد به اجرای عمومی رفتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها