جمعه ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۳
همایش شب شالی در آستانه اشرفیه برگزار شد

گیلان- سومین همایش در آستان فرهنگ شب شالی (شالی شو) پنجشنبه شب در کتابخانه اهل بیت آستانه اشرفیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در رشت صاحب نشر مینو و یکی از مدیران برگزاری این همایش پنجشنبه شب در حاشیه این همایش با تاکید بر لزوم ترویج فرهنگ مطالعه با استفاده از المان‌های فرهنگی گیلان، اظهار کرد: به دنبال برجسته کردن مناسبت‌های فرهنگی و ملی هستیم.

وی با اشاره به برگزاری سلسله همایش‌های «در آستان فرهنگ» به همت شورای ترویج فرهنگ مطالعه کتابخانه عمومی آستانه اشرفیه، افزود: سه مناسبت بومی، محلی و منطقه ای و سه مناسبت ملی را برگزار کردیم.

این ناشر و نویسنده از برگزاری همایش‌های خواجه نصیرالدین طوسی و میراث مکتوب خبر داد و اضافه کرد: بزرگداشت مناسبت‌های مختلف را در طول سال برنامه‌ریزی کردیم.

ربیعی فر هدف از برگزاری این همایش را تزریق روح فرهنگ به شهر خسته دانست و گفت: به دنبال ایجاد انگیزه مطالعه هستیم و باید جوانان و نوجوانان را با فرهنگ بومی آشنا کنیم.

وی با اشاره به معرفی المان‌های فرهنگ برنج کاری در گیلان در قالب شعر و سرود در همایش «شالی شو»، خاطرنشان کرد: در این همایش گپ و گفتی درباره آیین ها و ابزارها و ترانه‌ها و قصه‌های برنج کاری انجام شد.

صاحب نشر مینو فرهنگ گیلان را بسیار غنی و مواج و عالی دانست و گفت: درباره معرفی فرهنگ گیلان کم کار شده و متولیان فرهنگ باید این بار را به دوش بکشند؛ البته فرهنگ گیلان به بسیاری از کشورها رفته و مردم دنیا با فرهنگ غذایی و پوشاک گیلان آشنا هستند، اما در استان و کشور ما مهجور است.

وی فرهنگ گیلان را در حال فراموشی دانست و تاکید کرد: نسل گیلان در حال عوض شدن است و باید نمادهای فرهنگی گیلان را به نسل جوان یادآوری کنیم.

در این برنامه کتاب‌های تالیفی در موضوعات مرتبط با آیین‌های متاثر از کشت و کار و فرهنگ پدید امده از کار درشالیزار بررسی شد و کارشناسان و هنرمندان حوزه فرهنگ محلی دانش و پژوهش خود را با حضار به اشتراک گذاشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها