شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۰
همراهی ۲۵ ساله کتاب‌فروش بجنوردی با بازار کتاب

خراسان شمالی- حسن فردوسی از کتاب‌فروشان قدیمی بجنورد و مدیر کتابفروشی «پیام دانش فردوسی» است. او معتقد است باید برنامه‌های جدی برای ترویج کتاب‌خوانی و گسترش مطالعه در جامعه توسط مسئولان، رسانه‌ها و مردم اجرا شود.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): حسن فردوسی از کتاب‌فروشان قدیمی بجنورد است. او از ۲۵ سال پیش این شغل را به عنوان یک فعالیت فرهنگی و برای کمک به اعتلای سطح سواد جامعه آغاز کرد و اکنون در فروشگاه پیام فردوسی، فروش کتاب‌های نو و دست دوم دانشگاهی را انجام می‌دهد.

مغازه وی به یک مکان ثابت برای دانشجویان بجنوردی تبدیل شده که کتاب‌های رشته خود را به سهولت می‌توانند از آنجا تهیه کنند.

کم‌رنگ شدن مطالعه در جامعه

فردوسی در مورد وضعیت کتاب به خبرنگار ایبنا گفت: در گذشته مردم به مسائل فرهنگی توجه ویژه‌ای داشتند در حالی که امروزه این توجه به سمت مسائل اقتصادی و فضای مجازی سوق پیدا کرده است.

وی افزود: پس از فراگیری کرونا در سال ۹۸ و استفاده بیشتر مردم از فضای مجازی، توجه مردم به ویژه نوجوانان و جوانان از مطالعه برداشته شد.

این فروشنده قدیمی کتاب، تورم بالا و گران‌بودن کتاب‌ها را نیز از دیگر دلایل کم‌رنگ شدن فرهنگ مطالعه بین مردم دانست و عنوان کرد: قیمت کتاب‌ها بسیار بالا رفته و بخشی از افراد جامعه توانایی مالی خرید آن را ندارند.

فردوسی بیان کرد: در فروشگاه دانش فردوسی که با قشر دانشجو سروکار داریم صحنه‌های زیادی از کمبود بودجه دانشجویان برای خرید کتاب دیده‌ام که برایم دردآور است.

ترویج کتاب‌خوانی از منزل تا مدرسه

حسن فردوسی، مسئول فروشگاه دانش فردوسی معتقد است: خانواده مهم‌ترین نقطه برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی بین افراد است.

همراهی ۲۵ ساله کتاب‌فروش بجنوردی با بازار کتاب

وی عنوان کرد: زمانی که در یک خانواده پدر و مادر مطالعه کتاب را جدی بگیرند؛ به تبع آن فرزندان نیز به این سمت سوق پیدا می‌کنند.

مسئول فروشگاه دانش فردوسی، مدرسه را نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهایی می‌داند که می‌تواند کتاب‌خوانی و مطالعه را در بین دانش‌آموزان ترویج کند.

وی ادامه داد: معلمان باید دانش‌آموزان را به سمت کتاب‌های مرجع و معتبر هدایت و از معرفی کتاب‌های کمک درسی و جزوه‌های شب امتحانی خودداری کنند.

فردوسی از مدیران آموزشی نیز گلایه کرد و گفت: در سالیان زیادی که کتاب‌فروش بوده‌ام، هرگز ندیده‌ام که آموزش‌وپرورش با کتاب‌فروشی‌ها و نهادهای کتاب‌خوانی به منظور افزایش مطالعه دانش‌آموزان، برنامه مشترکی برگزار کند در صورتی که این اتفاق بسیار می‌تواند مفید باشد.

برای مطالعه همه پای‌کار بیایند

فردوسی با اشاره به پای‌کار بودن همه ارگان‌ها و متولیان بازار کتاب، به لزوم اهتمام دستگاه‌های مختلف فرهنگی و همچنین رسانه‌ها در ترویج کتاب‌خوانی و مطالعه تاکید کرد.

وی گفت: صداوسیما، آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌ها و سایر متولیان فرهنگی می‌توانند تاثیری شگرف بر ترویج کتاب‌خوانی داشته باشند که متأسفانه تاکنون فعالیت قابل توجهی انجام نداده‌اند.

فردوسی تاکید کرد: ادغام کتابخانه‌های عمومی با بخش خصوصی و اختیار دادن به افراد صاحب ذوق در زمینه کتاب‌فروشی می‌تواند وضعیت مطالعه افراد در جامعه را بهبود ببخشد.

همراهی ۲۵ ساله کتاب‌فروش بجنوردی با بازار کتاب

فروشنده قدیمی کتاب که پیشنهاد دیگری نیز برای مسئولان داشت، گفت: سهمیه‌بندی کتاب‌های کودک و نوجوان و اعطای رایگان آن به مردم یکی از اقدامات لازمی است که دولت باید برای اعتلای سطح سواد آینده‌سازان کشور انجام دهد.

وی با اشاره به مشکل کتاب‌فروشان بجنورد در پرداخت کرایه مغازه عنوان کرد: بارها با مسئولان مختلف شهر گفت‌وگو کردیم تا مکانی را برای کتاب‌فروشی به صورت مجزا در اختیار فروشندگان قرار دهند که متأسفانه به نتیجه نرسید.

فردوسی تاکید کرد: پراکندگی کتاب‌فروشی‌های شهر یکی از اساسی‌ترین مسائل مردم در خرید کتاب است که باعث به زحمت افتادن و صرف هزینه‌های اضافی می‌شود.

بازار خوب کتاب‌های روانشناسی

در فروشگاه دانش فردوسی که کتاب‌های دانشگاهی را به فروش می‌رساند، اقبال دانشجویان و مردم از کتاب‌های روان‌شناسی و توسعه فردی بسیار بالا است.

حسن فردوسی در این مورد بیان کرد: بعد از کتاب‌های روانشناسی، آثار رشته حقوق و علوم‌تربیتی بیشترین میزان استقبال را در بین دانشجویان دارند.

همراهی ۲۵ ساله کتاب‌فروش بجنوردی با بازار کتاب

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها