سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۲
تکریم شهید امیرعبداللهیان قدردانی از یک فرهنگ و اندیشه است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تکریم از شهید حسین امیرعبداللهیان تکریم از یک فرهنگ و اندیشه است. او حمایت از فلسطین را یک مسئولیت سازمانی نمی‌دانست، بلکه حمایت از فلسطین را یک وظیفه ایمانی و اخلاقی می‌دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا ناصر کنعانی، در مراسم رونمایی از تندیس و سردیس مجاهد فعال و وزیر خارجه پرکار شهید دکتر حسین امیرعبداللهیان که ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ با همکاری جمعیت دفاع از ملت فلسطین و با حضور مقامات ارشد وزارت امور خارجه و فعالان حوزه مقاومت برگزار شد، گفت: امسال اربعین حسینی و کنگره اربعین حسینی باشکوه‌تر از هر زمان دیگری پیام‌رسان ایام عاشورایی به جهان است. این کنگره با حضور میلیونی ارادتمندان آن حضرت در حال برگزاری است و امیدواریم بیش از هر زمان دیگری بتواند فرهنگ عاشورایی را به اقصی نقاط عالم برساند. از دست اندرکاران برگزاری این مراسم که در جمعیت دفاع از ملت فلسطین و ستاد اجلاسیه مجاهدان در غربت در حال برگزاری است، تشکر و قدردانی می‌کنم.

کنعانی بیان کرد: به نیابت از وزارت امور خارجه از اهتمامی که در این مراسم برای تکریم و تجلیل از شهید خدمت وزیر امور خارجه ولایی و سخت‌کوشی که در رخداد تلخ پرواز آسمانی اردیبهشت در جوار رئیس جمهور خدوم به ملکوت اعلی پرواز کرد؛ انجام گرفت، تشکر می‌کنم. تجلیل از شهید حسین امیرعبداللهیان تجلیل از یک شهید و یک فرزند شهید نیست، بلکه تجلیل از یک فرهنگ است.

وی در ادامه گفت: شهید حسین امیرعبداللهیان در هر جایگاه و پست که بود، دل و فکرش با مقاومت بود. اندیشه‌اش با مقاومت و فلسطین بود، تلاش او به طور دائم با فرهنگ مقاومت عجین بود. دوره شغلی من در ۱۶ سال گذشته در ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با او گذشت. تکریم از شهید حسین امیرعبداللهیان تکریم از یک فرهنگ و اندیشه است. او حمایت از فلسطین را یک مسئولیت سازمانی نمی‌دانست، بلکه حمایت از فلسطین را یک وظیفه ایمانی و اخلاقی می‌دانست.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: او به بودن در کنار جریان مقاومت اعتقاد داشت و در تمامی فعالیت‌های دیپلماتیک خود جریان مقاومت را مدنظر داشت. او زبان گویای مقاومت، فرهنگ مقاومت و ملت فلسطین و ملت‌های تحت ظلم بود. او به معنی تمام کلمه زبان رسمی ملت مظلوم فلسطین در اماکن بین‌المللی بود. شهید حسین امیرعبداللهیان در دفاع از مقاومت دجار لکنت زبان نمی‌شد. او در رساندن صدای مردم فلسطین دچار تردید نمی‌شد. او در نشست و برخاست با مقامات عالیه و مجامع بین‌المللی و حتی کشورهای غیرهمسو دچار تردید نبود و مسئله فلسطین را با صدای قوی و رسا مطرح می‌کرد.

کنعانی گفت: او اساساً حمایت از مسئله فلسطین را یک مسئله انسانی و ایمانی برای خود می‌دید. او مناره اخلاق اسلامی بود و همراهان را شیفته اخلاق نیکوی خود می‌کرد. او انسانی با صلابت و قوی بود و در رساندن صدای مقاومت و پیام مقاومت ذره‌ای تردید به خود راه نمی‌داد. شهید اسماعیل هنیه بارها به او می‌گفت که شما نه فقط وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بلکه وزیر امور خارجه مقاومت هستید و صدای ما را به دنیا می‌رسانید. شهید امیرعبداللهیان به هنیه می‌گفت: هر پیامی را که مدنظر دارید ما آمادگی داریم که این پیام را منتقل کنیم و از طرف شما این کار را انجام بدهیم.

تکریم از شهید امیرعبداللهیان قدردانی از یک فرهنگ و اندیشه است

شهادت او هم جزو ویژگی‌های خاص فرهنگ شهادت است

همچنین حجت‌الاسلام محمدحسن رحیمیان، تولیت مسجد مقدس جمکران و ریاست شورای مرکزی و هیئت مؤسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در این مراسم گفت: شاید وجه اینکه این مراسم و این مجلس در جمعیت دفاع از ملت فلسطین برگزار شد این باشد که این شهید بزرگوار علاوه بر انبوه نقش‌ها در انقلاب اسلامی یکی از ارکان این جمعیت بود. آنچه ما از شهید حسین امیرعبداللهیان دریافت کردیم؛ نقل نیست، مشاهده است. مشاهده اخلاص، تدین، روشن‌بینی و ایمان این انسان بزرگوار است. واژه شهید تعبیر معروف شهید سلیمانی است، اگر کسی «شهید» نباشد، شهید نمی‌شود. او شهید بود و در همه زندگی خویش مجاهد اخلاص بود و برای خدا کار می‌کرد، لذا در عرصه‌های متعددی ایفای نقش کرد که شاید جامعه از بسیاری از این نقش‌ها اطلاعی ندارد.

وی افزود: ویژگی‌های معنوی شهید حسین امیرعبداللهیان اوج اخلاص این انسان والامقام را برای ما تبیین می‌کند. زمانی که در موقعیتی حساس و خطیر قرار داشت و به او توصیه می‌شد که بیشتر مراقب باشد، می‌گفت: شاید فایده یک وزیر شهید برای جامعه بیشتر از یک وزیر زنده باشد، همین اتفاق هم افتاد. شهادت او هم جزو ویژگی‌های خاص فرهنگ شهادت است.

حجت‌الاسلام محمدحسن رحیمیان بیان کرد: در ارتباط با تاریخ کل اسلام، سیدالشهدای شهید با همان ویژگی‌ها و شهادتش اسلام را جاودانه کرد و در زمان ما شهادت حاج قاسم و بعد از شهادت نیز آن صحنه‌های شگفت‌انگیز پدید آمد و نهایتاً شهادت رئیس جمهور شهید و امیرعبداللهیان و همراهانشان آثار و پیامدهایی که برای جامعه اسلامی داشت، شگفت‌انگیز بود. او در کلام خویش در پیروی از مقام ولایت به گونه‌ای بود که حتی بر مکث‌های سخنان مقام معظم رهبری نیز دقت داشت. این معنای تبعیت است، تبعیت آنجاست که حتی اگر امری نباشد تبعیت کنیم.

وی گفت: خودش گفت که یک وزیر شهید فایده‌اش برای جمهوری اسلامی چه بسا بیشتر باشد، چرا که شهادت نقش سرنوشت‌سازی در استمرار راه خداوند و مسیر صراط مستقیم دارد. وظیفه داریم از شهدا تجلیل کنیم، شهدا زنده هستند، بنابراین نام و یاد شهدا همواره باید در جامعه زنده بماند. اگر طفل ۱۳ ساله می‌تواند برای رهبر ما امام و رهبر باشد، پس سایر شهدا نیز در مسیر رهبری انقلاب اسلامی هستند و یاد و خاطره آنها باید همواره زنده بماند.

تکریم از شهید امیرعبداللهیان قدردانی از یک فرهنگ و اندیشه است

سیاست خارجی شهید حسین امیرعبداللهیان باید تدوین شود

در ادامه عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در اخلاص، صداقت و ولایتمداری این عزیزان شکی نیست. شهید حسین امیرعبداللهیان انسانی صادق، مخلص و جهادگر بود. او سال‌ها خدمت کرد و سه سال وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بود و توانست یک دیپلمات میدانی باشد. دوگانگی دیپلمات بودن و میدانی بودن در دوره او جمع شد. الگوی حکمرانی شهید امیرعبداللهیان چه بود؟ منش او برگرفته از چه الگوی حکمرانی بود که توانست با دفاع از جریان مقاومت به جایی برسد که بعد از وعده صادق یک بیانیه علیه ایران صادر نشود.

وی افزود: در وعده صادق بیش از ۲۰۰ موشک به خاک سرزمین غصبی شلیک شد اما سازمان‌های بین‌المللی بیانیه‌ای صادر نکردند. آیا به حکمرانی سیاست پرداخته شده است؟ اگر این الگو شناخته بشود، باید در کل سیاست خارجه ساری و جاری شود. مدیران و کارمندانی که در وزارت خارجه هستند، باید در ذیل این منش و کنش تعامل کنند. اگر سفارت‌خانه‌ها اعتقاد نداشته باشند، کار پیش نمی‌رود. اگر اعتقاد و دانش و بینش باشد اما کنش نباشد، باز هم کار درست پیش نمی‌رود.

خسروپناه بیان کرد: فعالیت شهید حسین امیرعبداللهیان ذیل سیاست امامین انقلاب بود. باید الگوی سیاستمداری رئیس جمهور شهید و این شهید عزیز تدوین شود تا پس از این نیروها بر اساس این الگو تربیت شوند. وزارت امور خارجه باید انجام این کار را برعهده بگیرد و سیاست خارجی شهید حسین امیرعبداللهیان تدوین شود.

تکریم از شهید امیرعبداللهیان قدردانی از یک فرهنگ و اندیشه است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها