سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۸
چگونه می‌توانیم از هوش مصنوعی در هر علمی استفاده کنیم؟

نویسنده کتاب «درآمدی بر هوش مصنوعی و سینما» گفت: من در کتاب، قسمتی را به این موضوع که چگونه می‌توانیم از هوش مصنوعی در هر علمی استفاده کنیم اختصاص داده‌ام. در کشور ما، علومی مانند آموزش، کشاورزی و سینما برای استفاده از هوش مصنوعی از کل دنیا عقب است. البته کشور ما در زمینه استفاده از هوش مصنوعی در شاخه پزشکی پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌است.

فاطمه ارجمندفر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره استفاده از هوش مصنوعی برای تولید «درآمدی بر هوش مصنوعی و سینما»، توضیح داد: من از هوش مصنوعی برای نوشتن، عکس‌های مورد نیاز و کارهای دیگر، بسیار زیاد استفاده می‌کنم. درواقع پله اول استفاده از هوش مصنوعی سرچ در گوگل است. هوش مصنوعی طبق اطلاعات داده شده، تدوینی از اطلاعاتی که دارد را در اختیار ما قرار می‌دهد. در واقع هوش مصنوعی سعی دارد، هرکاری که از هوش انسان برمی‌آید را انجام بدهد. هوش مصنوعی اطلاعات را تبیین می‌کند. هوش مصنوعی حتی یک نظر یا پیشنهاد هم نمی‌دهد. مثلاً اگر بگوید از ایده‌ای که دادی خوشم نیامده؛ ده‌ها ایده دیگر در موضوع موردنظر به تو ارائه می‌دهد.

وی درباره پیشرفت انسان در زمینه استفاده از هوش مصنوعی، توضیح داد: من در کتاب، قسمتی را به این موضوع و این‌که چطور می‌توانیم از هوش مصنوعی در هر علمی استفاده کنیم اختصاص داده‌ام. در کشور ما، علومی مانند آموزش، کشاورزی و سینما برای استفاده از هوش مصنوعی از کل دنیا عقب است. البته کشور ما در زمینه استفاده از هوش مصنوعی در شاخه پزشکی پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌است.

نویسنده کتاب «درآمدی بر هوش مصنوعی و سینما» درباره مراحل مختلف هوش مصنوعی، توضیح داد: مرحله بسیار پایین استفاده از هوش مصنوعی برای گرفتن اطلاعات است. مثلاً در مورد آب و هوا، در مراحل بالاتر فرآیندهایی را دارد که متعلق به هوش انسانی است. یعنی در مورد یک موضوع شاخه‌بندی می‌کند، شاخه‌ها را مرتبط کرده و نتیجه‌گیری می‌کند. هوش مصنوعی یک نوع درک است. مثلاً وقتی شما درمورد یک موضوع در رشته سینما از هوش مصنوعی کمک می‌خواهید، پاسخ به گونه‌ای خواهد بود که شما متوجه می‌شوید؛ باید برای رسیدن به هدفتان در آن موضوع از کجا شروع کنید و به کجا ختم کنید.

وی گفت: هوش مصنوعی نیز مانند دیگر ابزارهایی که در دسترس انسان قرار دارد اگر از آن به درستی استفاده کنیم، مفید است اما اگر از آن استفاده نادرستی انجام دهیم، می‌تواند خطرناک باشد. برای خود من که هوش مصنوعی بسیار مفید بوده و به من در پژوهش‌های هنری کمک کرده‌است. تنها موردی که می‌توانم در مورد معایب هوش مصنوعی بگویم این است که وقتی هوش مصنوعی به شما ایده یا طرحی می‌دهد دیگر نمی‌شود سره را از ناسره تشخیص داد. یعنی نمی‌دانید این ایده یا این محصول هنری حاصل کار و فکر انسان یا هوش مصنوعی است.

ارجمندفر مطرح کرد: کتاب «درآمدی بر هوش مصنوعی و سینما» برای اولین بار به در نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ عرضه شد. تمام نسخه‌های محدود این کتاب که برای نمایشگاه کتاب تهران آماده شده‌بود و درهمان نمایشگاه به‌فروش رسید. انتشارات بنیاد سینمایی فارابی قصد دارد کتاب را در شمارگان بالاتری به بازار نشر عرضه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها