چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۷
چطور کودکان را با مسجد و آداب حضور در آن آشنا کنیم؟

امروز روز جهانی مسجد است و به این بهانه چند کتاب مرتبط برای کودکان معرفی کرده‌ایم؛ چراکه کتاب‌ها به عنوان یکی از ابزارهای مهم آموزش و انتقال فرهنگ، می‌توانند نقش بسزایی در آشنایی کودکان با مفاهیم و ارزش‌های مرتبط با مساجد داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا روز جهانی مسجد، فرصتی مطلوب برای تأمل درباره اهمیت مساجد به عنوان مکان‌های عبادت و فرهنگ‌سازی برای نسل‌های آینده فراهم می‌کند: آن هم نه در سطح یک کشور، بلکه در تمام دنیا و برای همه مردم. مساجد نه‌تنها محلی برای نماز و عبادت هستند؛ بلکه فضایی برای یادگیری، دوستی و رشد معنوی کودکان نیز به شمار می‌روند.

کتاب‌ها به عنوان یکی از ابزارهای مهم آموزش و انتقال فرهنگ، می‌توانند نقش بسزایی در آشنایی کودکان با مفاهیم و ارزش‌های مرتبط با مساجد داشته باشند. در این گزارش، به معرفی پنج کتاب کودک با موضوع مسجد می‌پردازیم که می‌تواند به درک بهتر کودکان از این مکان مقدس و آموزه‌های آن کمک کند. این کتاب‌ها با داستان‌های جذاب و تصاویری زیبا، دنیای مساجد را برای کودکان به تصویر می‌کشند و آن‌ها را به سمت یادگیری و احترام به این مکان‌های ارزشمند هدایت می‌کنند.

چطور کودکان را با مسجد و آداب حضور در آن آشنا کنیم؟

«درباره‌ی مسجد»

«درباره‌ی مسجد» جلد چهارم از مجموعه «کودکان می‌پرسند» نوشته غلامرضا حیدری ابهری با تصویرگری سمیه صالح شوشتری است که انتشارات قدیانی آن را در ۱۶ صفحه مصور برای کودکان گروه سنی «ب» و «ج» منتشر کرده است.

در معرفی این کتاب آمده است: هر کدام از ما خانه‌ای داریم که در آن زندگی می‌کنیم؛ اما خداوند مثل ما آدم‌ها نیست. او به خانه نیاز ندارد. در همه‌جا هست و با ما آدم‌ها فرق می‌کند. او فقط در مسجد یا حسینیه یا حرم امامان نیست. اگر می‌گویند مسجد خانه‌ی خداست، یعنی نمازخواندن در آنجا ثوابش بیشتر است، یعنی خداوند به عبادت داخل مسجد، پاداش بیشتری می‌دهد، یعنی او، مسجد را از جاهای دیگر بیشتر دوست دارد. خداوند به حضرت محمد (ص) فرموده است: «خانه‌های من در زمین مسجدها هستند.»

مسجد مال کیست؟ مسجد متعلق به همه مردم است. مسجد، متعلق به خادم آن یا امام جماعت یا مغازه‌دارهای نزدیک آن نیست. هرکسی می‌تواند به مسجد برود، در آن نماز بخواند و دعا کند و با خدا حرف بزند. کسی حق ندارد مسجد را برای خودش بر دارد و جلوی آمدن دیگران به آن را بگیرد. کودکان در این کتاب با اهمیت وجود مساجد بیشتر آشنا می‌شوند.

چطور کودکان را با مسجد و آداب حضور در آن آشنا کنیم؟

«مسجد و نماز جماعت»

«مسجد و نماز جماعت» جلد هشتم از مجموعه «داستان‌واره‌های احکام برای بچه‌ها»، نوشته سید محمد مهاجرانی با تصویرگری سمیه صالح شوشتری است که انتشارات قدیانی آن را در ۱۶ صفحه برای کودکان گروه سنی «ب» منتشر کرده است.

این کتاب به صورت داستان‌واره و گفت‌وگو، آموزه‌ها و احکام مربوط به مسجد و نماز جماعت را با زبانی کودکانه به کودکان گروه سنی «ب» آموزش می‌دهد.

در بخشی از متن این کتاب می‌خوانیم: هوا رو به تاریکی بود و صدای قرآن از مسجد به گوش می رسید. امین لباس‌هایش را پوشید تا به مسجد برود. خاله‌مهری به او گفت: «امین جان! مجید را هم با خودت به مسجد ببر.» امین به مجید گفت: «زود وضو بگیر تا برویم.» مجید که کلاس اول است و خیلی زبر و زرنگ، فوری وضو گرفت و آماده شد و دوتایی به مسجد رفتند. نماز مغرب که تمام شد، مجید آهسته به امین گفت: «این مردها چقدر بی‌حال‌اند!» امین تعجب کرد: «منظورت چیه؟» مجید گفت: «هیچ‌کسی حمد و سوره را نخواند! بنده‌ی خدا امام جماعت هرچقدر نماز خواند، هیچکس با او همراهی نکرد! تا آخر نماز خودش تنهایی سوره‌ی حمد و قل هو الله را خواند.» امین لبخند زد: «در نماز جماعت، در رکعت اول و دوم ما نباید حمد و سوره بخوانیم. امام جماعت می‌خواند و ما فقط گوش می‌کنیم! اما در رکعت سوم و چهارم ما باید تسبیحات اربعه را بخوانیم و نباید سکوت کنیم.»

چطور کودکان را با مسجد و آداب حضور در آن آشنا کنیم؟

«قصه‌های مسجد ۱ و ۲»

«قصه‌های مسجد» یک مجموعه مصور دو جلدی به قلم نورا حق‌پرست با تصویرگری عاطفه ملکی‌جو است که انتشارات به‌نشر (آستان قدس رضوی) آن‌ها را در ۲۴ صفحه برای کودکان گروه سنی «ب» و «ج» منتشر کرده است. در قصه‌های کوتاهِ کتاب «قصه‌های مسجد ۱» که دارای تصاویری ساده و رنگی هستند، بچه‌ها با شخصیت‌های هر داستان همراه شده و در فضای پاک و روحانی مسجد، نکات زیادی می‌آموزند. محتوای داستان‌های این کتاب به موضوعاتی نظیرِ آداب و فرهنگ مسجد رفتن، امور مقدماتی نماز مانند وضوگرفتن و لباس نمازگزار، اهمیت فعالیت‌های اجتماعی در مساجد و … اشاره دارند.

در داستان «مسجد، خانه خداست!» که یکی از داستان‌های کتاب «قصه‌های مسجد ۱» است می‌خوانیم: «در محله گلستان، مسجد تازه‌ای افتتاح می‌شود و «مریم» و «مهدی» هر یک برای مسجد گلدان یاسی هدیه می‌برند. در مسجد، امام جماعت از همه مردم به خاطر همکاری‌شان در ساخت مسجد تشکر می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد تا برای سال نو و کمک به فقرا پول جمع کنند. مریم و مهدی نیز قلک‌هایشان را می‌شکنند تا به بچه‌های نیازمند کمک کنند.»

چطور کودکان را با مسجد و آداب حضور در آن آشنا کنیم؟

«قصه‌های مسجد ۲» نیز دومین نوشتار از مجموعه «قصه‌های مسجد» است که از چهار داستان کوتاه اخلاقی با تصاویر ساده کودکانه تشکیل شده است. در هر قصه، ماجراهایی مرتبط با فضای روحانی مسجد برای بچه‌ها منعکس شده است.

چطور کودکان را با مسجد و آداب حضور در آن آشنا کنیم؟

«مهمان کوچولوی مسجد»

«مهمان کوچولوی مسجد» مجموعه‌ای از ۶ داستان به قلم منیره هاشمی با تصویرگری سعید صفارنژاد است که انتشارات بوستان کتاب آن را در ۳۶ صفحه برای کودکان گروه سنی «ج» منتشر کرده است.

داستان‌های این اثر پیرامون مسجد است و روایتگر اتفاقاتی هستند که برای نازنین، شخصیت اصلی اثر اتفاق میفتد. این اثر ارتباطی را بین کودک و مسجد برقرار می‌کند و در داستان‌های کوتاه آن، فضای آرامش‌بخش مسجد حس می‌شود.

در داستان «مهمان کوچولوی مسجد»، قهرمان داستان برادر کوچکش را به مسجد می‌برد و ماجراهای جالبی در این همراهی شکل می‌گیرد، «کفش‌های تق‌تقی» ماجرای دختری را بازگو می‌کند که با کفش‌های تق‌تقی مهمانی‌اش به مسجد و می‌رود و کفش‌ها را گم می‌کند، «مامان ماهی کوچولو» ماجرای دختری است که ماهی کوچکش را در حوض مسجد رها می‌کند، «نازنین بچه‌داری می‌کند» ماجرای دختر کوچکی است که از فرزند یکی از نمازگزاران مراقبت می‌کند، «یک خبر خوب برای خدا» ماجرای دختری است که سعی می‌کند خوب رفتار کند و «آسمان مسجد» هم داستان دختربچه‌ای است که با آرزوی دیدن آسمان مسجد به بام می‌رود و در آنجا گیر میفتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها