پنجشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۰
شهرستان‌های خراسان رضوی طلایه‌داران فرهنگ اهدای کتاب

خراسان رضوی - شهرستان‌های خراسان رضوی این هفته هم با برگزاری برنامه‌های گوناگون ادبی، فرهنگی و هنری و به‌ویژه اهدای کتاب، آخرین هفته از دومین ماه تابستان را پشت سر گذراندند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، قدمت فرهنگ و هنر در خراسان به دوران باستان بازمی‌گردد، زمانی که این خطه از مهم‌ترین مراکز تمدنی ایران و جهان بود. از همان ایام، خراسان در موسیقی، معماری، نقاشی و هنرهای دستی، شعر و… نقشی مهم در گسترش و ارتقای فرهنگ و هنر داشته است.

همچنین، وجود مدارس و مراکز علمی و فرهنگی قدیمی در این دیار، نشانی از اهمیت فرهنگ و علم برای مردم خراسان رضوی است. مردم خراسان رضوی هنوز پس از گذشت هزاران سال با حفظ و پاسداری از این میراث غنی فرهنگی و هنری خود، همواره در مسیر توسعه و ترویج فرهنگ گام برداشته‌اند و این عشق به فرهنگ و هنر را به نسل‌های آینده نیز منتقل کرده‌اند. این گزارش خلاصه‌ای از رویدادهای فرهنگی و هنری و علی الخصوص فرهنگِ اهدای کتاب توسط مردم این خطه هنرخیز در هفته‌ای که گذشت، است.

نشست کتابخوان «آسمان خون گریه کن» تربت حیدریه

این هفته در کتابخانه عمومی آیت الله کاشانی تربت حیدریه در آستانه اربعین سالار شهیدان، با هدف شناخت سیره و روش زندگی ائمه معصومین (ع) نشست کتابخوان «آسمان خون گریه کن» برگزار شد، این نشست با معرفی کتاب‌های «فرزندان امام حسین علیه السلام» اثر مرضیه محمدزاده، توسط فائزه زنگنه؛ «ماه پاره: داستان مقتل امام حسین علیه السلام» اثر مسلم ناصری، توسط محدثه عمرانی؛ «آنجا که حق پیروز است» اثر پرویز خرسند، توسط محیا امیری؛ «مردان و رجزهایشان» اثر مهدی شجاعی، توسط مهرنوش عباسیان و «آسمان خون گریه کن» اثر جعفر ابراهیمی، توسط ستایش حبیبی برگزار شد.

شهرستان‌های خراسان رضوی طلایه‌داران فرهنگ اهدای کتاب

اهدای کتاب به کتابخانه مسعود مختاری تربت حیدریه

همچنین این هفته در تربت حیدریه، ۳۰۰ نسخه کتاب توسط محمد اسماعیل‌پور دیده‌بان، خیر نیک‌اندیش به کتابخانه مسعود مختاری اهدا شد.

شهرستان‌های خراسان رضوی طلایه‌داران فرهنگ اهدای کتاب

نشست جمع خوانی به همت کتابخانه عمومی شهید علیپور یونسی بجستان

این هفته در بجستان، شهر انارهای یاقوت نشان هم شاهد نشست جمع خوانی کتاب بودیم. صدیقه دانشور، مسئول کتابخانه عمومی شهید علیپور یونسی شهرستان بجستان گفت: جمع خوانی کتاب یکی از برنامه های فرهنگی تعاملی و به نحوی رقابتی بین افراد شرکت کننده در نشست است.

دانشور از جمع خوانی کتاب «مشکی به حمام می رود» نوشته لیلا خیامی با حضور جمعی از اعضای کودک کتابخانه خبر داد.

شهرستان‌های خراسان رضوی طلایه‌داران فرهنگ اهدای کتاب

تقدیر از برگزیدگان مسابقه کتابخوانی «بچه ای که نمی‌خواست آدم باشد» در شهرستان گناباد

در کهن شهر گناباد هم این هفته، آیین تقدیر از برگزیدگان کتابخوانی اجرا شد. احمد مظلوم، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان گناباد گفت: مسابقه کتابخوانی «بچه ای که نمی خواست آدم باشد» همزمان با عید سعید غدیر به همت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان گناباد و با مشارکت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، ستاد نماز جمعه و اتحادیه انجمن های اسلامی شهرستان برگزار شد.

وی افزود: این مسابقه در دو بخش چهار گزینه‌ای ویژه گروه سنی ۱۰ تا ۱۲ سال و نقاشی ویژه گروه سنی ۷ تا ۱۰ سال برگزار و با مشارکت بالغ بر ۳۰۰ نفر به کار خود پایان داد.

پس از انجام قرعه کشی از برگزیدگان این مسابقه در مصلای نماز جمعه شهرستان گناباد با حضور حجت الاسلام حسن صادقی نسب، امام جمعه؛ سید حسین شریفی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری گناباد و برخی دیگر از مسئولان تقدیر به عمل آمد.

شهرستان‌های خراسان رضوی طلایه‌داران فرهنگ اهدای کتاب

نشست نقد و بررسی کتاب «شازده حمام» در گناباد

همچنین در گناباد، کتاب《شازده حمام》نیز به نقد و بررسی گذاشته شد. ناصر زمانی، دبیر محفل ادبی بامداد سخن کتابخانه عمومی شهید مطهری شهرستان گناباد گفت: موضوع این کتاب بخشی از خاطرات دوران کودکی، نوجوانی و جوانی محمد حسین پاپلی یزدی در محله ای فقیر نشین در شهر قدیمی و کویری یزد است. خاطرات شازده حمام فرصت آشنایی با ده ها زندگی و بیش از دو دهه از سرگذشت مردمان یزد در نیمه نخست قرن چهاردهم هجری خورشیدی است.

در پایان، بخش‌هایی از کتاب خوانش و از فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی قدردانی شد.

شهرستان‌های خراسان رضوی طلایه‌داران فرهنگ اهدای کتاب

اهدای بالغ بر ۲۵۰ نسخه کتاب به کتابخانه بیت‌الهدی سبزوار

در دیار سربداران نیز این هفته، بالغ بر ۲۵۰ نسخه کتاب اهدا شد. محسن زرقانی، مسئول کتابخانه عمومی بیت الهدی شهرستان سبزوار گفت: حضور خیرین و مشارکت حداکثری اعضا در حوزه اهدای کتاب نقش بی بدیلی در غنی سازی منابع کتابخانه های عمومی ایفا دارد. زرقانی ضمن تقدیر از همراهی خیرین، تصریح کرد: با هدف غنی سازی منابع کتابخانه ای و به همت علی محمد زرقانی، عضو نیک اندیش بالغ بر ۲۵۰ نسخه کتاب به ارزش تقریبی هشتاد میلیون ریال در موضوعات مختلف به کتابخانه اهدا شد.

شهرستان‌های خراسان رضوی طلایه‌داران فرهنگ اهدای کتاب

نشست کتابخوانی در کتابخانه بیت‌الهدی سبزوار

همچنین سبزوار این هفته میزبان یک نشست کتابخوان بود. این نشست با معرفی کتاب‌های «ماجراهای بزبزه قندی و گرگ ناقلا» نوشته مولود شاهمردی راد، توسط رضوانه تقی لو؛ «باز پادشاه و پیر زن» نوشته پرویز امینی، توسط سوگند بلاش آبادی؛ «گربه دم بریده» نوشته معصومه براتی، توسط ثنا معتمدی؛ «دختر بهار» نوشته احمد میرزاده همراه بود.

شهرستان‌های خراسان رضوی طلایه‌داران فرهنگ اهدای کتاب

اهدای بالغ بر ۱۰۰ نسخه کتاب به کتابخانه شهید هاشمی نژاد تایباد

در شهر مرزی تایباد هم این هفته، بالغ بر ۱۰۰ نسخه کتاب اهدا شد. مرتضی اعظمی، مسئول کتابخانه عمومی شهید هاشمی نژاد شهرستان تایباد گفت: یکی از روشهای فرهنگی و دارای اهمیت تامین منابع کتابخانه ای تشویق مردم و سازمانهای نسبت به اهدای کتاب به کتابخانه ها است.

اعظمی از اهدای بالغ بر ۱۰۰ نسخه کتاب در حوزه های حقوق، دینی، هنر، رمان و شعرو کتاب های کمک درسی به ارزش تقریبی یکصد و پنجاه میلیون ریال به کتابخانه خبر داد.

شهرستان‌های خراسان رضوی طلایه‌داران فرهنگ اهدای کتاب

اهدای کتاب توسط آستان قدس به کتابخانه‌های مدارس تربت‌جام

این هفته ۸۲۰ جلد کتاب هم توسط سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به کتابخانه‌های مدارس شهرستان تربت‌جام اهدا شد. این محموله کتاب چاپی حاوی موضوعات مختلف اعم از مذهبی، ادبی، تاریخی، هنری، روان‌شناسی، کمک‌درسی و… متناسب با گروه سنی دانش‌آموزان ابتدایی (دوره دوم) و متوسطه اول و دوم بود.

شهرستان‌های خراسان رضوی طلایه‌داران فرهنگ اهدای کتاب

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها