دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰
«کتاب‌فروشی پرستو»؛ چراغی روشن در محله کم برخوردار سیدآباد گنبدکاووس

گلستان- مدیر «کتاب‌فروشی پرستو» که در میان محله کم برخوردار سیدآباد شهرستان گنبدکاووس مشغول به خدمت‌رسانی فرهنگی است بر این باور است که در سامانه «بازار کتاب»، کتاب‌های پرفروش مشخص و معرفی‌شده و این مهم خریدار کتاب را در انتخاب کمک می‌کند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): ساعت حوالی ۶ عصر و پایان یک روز گرم تابستانی است. از کنار باغ ملی عبور کرده و پس از نیم ساعت و گذر از بافت سنتی «خانه‌های بیک زاده» وارد محله کم برخوردار سیدآباد شدم. با گذر از کوچه‌هایی که عطر خانه مادربزرگ‌های فیلم‌های قدیمی را می‌دهد به‌جایی در میانه محله رسیدم. از پسربچه‌ای که در آن حوالی ایستاده بود سراغ کتاب‌فروشی خانم کریمیان را می‌گیرم که من را به سمت مغازه‌ای کوچک روبه‌روی مطب دکتر صبوحی هدایت می‌کند.

پس از طی مسافتی به مغازه‌ای رسیدم که در آن بانویی داخل کتاب‌فروشی ایستاده بود. جلو رفتم و سلام کردم و با تردید پرسیدم: اینجا کتاب‌فروشی خانم سیده فاطمه کریمیان… یعنی کتاب‌فروشی پرستو است؟! با روی گشاده‌ای سلامم را پاسخ داد و گفت: بله همین‌جاست.

«کتاب‌فروشی پرستو»؛ چراغی روشن در محله کم برخوردار سیدآباد گنبدکاووس

از کودکی عاشق کتاب خواندن بودم

سیده فاطمه کریمیان درحالی‌که مشغول جابه‌جا کردن کارتن‌های کتاب‌هایی است که به‌تازگی برایش رسیده؛ من را با خوش‌رویی به کتاب‌فروشی‌اش دعوت می‌کند. پس از بیان چرایی حضورم و اندکی گپ و گفت، بانوی کتاب‌فروش بدون مقدمه گفت: از کودکی عاشق کتاب خواندن بودم و دوست دارم به هرکسی که دوست دارد کتاب بخواند، کتاب‌هایم را هدیه دهم.

وی که گویی شروع صحبتمان بابی شد که سری به دنیای خاطراتش بزند، ادامه داد: ۲۵ سال پیش زمانی که ازدواج کردم با همکاری همسرم سید علی کریمیان، کتاب‌فروشی را برای خدمت به علاقه‌مندان کتاب باز کردیم و در این مدت بیش از هزاران نفر را با دنیای زیبای کتاب و کتاب‌خوانی آشنا کردیم.

کریمیان ادامه داد: این مغازه‌ای که الآن می‌بینید حدود ۲۰ متر است و صدالبته برای کتاب‌فروشی خیلی کوچک است. تازه در کنارش به‌عنوان ملزومات مطالعه لوازم‌التحریر هم داریم اما باز بااین‌حال همان‌طور که می‌بینید در گوشه‌ای رایانه‌ای برای پیگیری خریدوفروش مجازی گذاشتیم و پاسخگوی سفارش مخاطبان هستیم.

کتاب‌فروشی همراه میدان‌داری فرهنگی

کریمیان ادامه داد: به‌جز فروش کتاب به مناسبت‌های مختلف در جاهای مختلف از جمله مدارس نمایشگاه برپا می‌کنیم. همچنین در «انجمن دوستداران کتاب مهر گنبدکاووس» با مدیریت همسرم که خود نویسنده و مدیر انتشارات «اهل‌دل» نیز هست و با همکاری دخترانم به ترویج کتاب‌خوانی می‌پردازیم.

وی افزود: از نظر من بهترین راه ترویج کتاب‌خوانی می‌تواند مدارس و دانش آموزان به‌خصوص در پایه ابتدایی باشد که می‌توان مسابقات کتاب‌خوانی، قصه‌گویی و نمایشگاه کتاب را در مدرسه‌های مختلف برگزار کرد.

«کتاب‌فروشی پرستو»؛ چراغی روشن در محله کم برخوردار سیدآباد گنبدکاووس

از حلقه کتاب‌خوانی دختران حاج قاسم تا تکیه هنرمندان کوچک

کریمیان ادامه داد: در مجموع حلقه‌های فرهنگی چون گروه کتاب‌خوانی دختران حاج قاسم، انجمن دوستداران کتاب مهر، موسسه مردم‌نهاد کتاب‌خوانان نواندیش جرجان، تکیه هنرمندان کوچک را در محله کم برخوردار سیدآباد گنبدکاووس تشکیل داده‌ایم. همچنین با همکاری پایگاه مقاومت حضرت جوادالائمه (ع) می‌کوشیم در میدان عمل برای توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی کاری در حد بضاعت انجام دهیم.

وی با اشاره به برخی از فعالیت‌های این حلقه‌های فرهنگی گفت: برپایی عصر شعر حجاب در تکیه هنرمندان کوچک، نشست‌های هفتگی حلقه کتاب‌خوانی دختران حاج قاسم، برپایی نمایشگاه کتاب در حاشیه مراسم یادواره شهدای مقاومت در سال جاری و نیز برگزاری آیین‌های رونمایی کتاب‌های انتشارات اهل‌دل تنها گوشه‌ای از فعالیت‌هایمان بوده است.

مدیر کتاب‌فروشی پرستو ادامه داد: جا دارد اشاره کنم که در برنامه طرح ملی نهضت مشارکت اجتماعی و گردهمایی سازمان‌های مردم‌نهاد استان گلستان، در سال جاری از همسرش سید علی کریمیان مدیر انجمن دوستداران کتاب مهر گنبدکاووس به مناسبت روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی به‌پاس همکاری‌ها و فعالیت‌های مستمر در حوزه فرهنگ و … تقدیر به عمل آمد.

«کتاب‌فروشی پرستو»؛ چراغی روشن در محله کم برخوردار سیدآباد گنبدکاووس

«بازار کتاب» سامانه‌ای کاربردی و همگانی است

راه‌اندازی سامانه «بازار کتاب» کار بسیار عالی و ارزشمندی است و با توجه به گرانی کتاب این اقدام باعث توجه مخاطبان به‌خصوص برای کودکان خواهد بود.

وی افزود: پیش‌تر مشکلی که داشتیم بحث ارسال و پست کتاب بود که برای ارسال کتاب به‌خصوص کتاب کودک به‌صرفه نبود چون هزینه پست یک کتاب کودک مثلاً ۳۰ هزار تومانی، ۴۰ هزار تومان بود و این به‌صرفه نبود و تغییرات و بهبودی که در این طرح انجام شد، این مشکل حل‌شده و کاری ارزشمند است.

کریمیان ادامه داد: نکته دیگر در مورد سامانه اینکه به‌راحتی می‌توانید از هر نقطه کشور کتاب موردنظر را از هر کتاب‌فروشی که مدنظر است حتی با قیمت‌های کمتر از قیمت روز اثر در بازار سفارش داد.

وی سپس گفت: همچنین در این سامانه، کتاب‌های پرفروش مشخص و معرفی‌شده و این مهم خریدار کتاب را در انتخاب خیلی کمک می‌کند.

«کتاب‌فروشی پرستو»؛ چراغی روشن در محله کم برخوردار سیدآباد گنبدکاووس

کتاب‌فروشی پرستو نامی آشنا در سیدآباد

گفت‌وگوی ما با مدیر «کتاب‌فروشی پرستو» به پایان رسید اما در حین گفت‌وگو با خانم کریمیان و با حضور تنی چند از اهالی محل که برای خرید سری به پرستو زدند متوجه شدیم که در محله سیدآباد خدمات و اقدامات خانواده کریمیان گوش و چشم آشنای ساکنان این محله کم‌برخوردار است؛ به‌خصوص آنکه بسیاری از مردم محله با شنیدن نام خانم کریمیان و همسرش می‌گویند: همان‌ها که در کار ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی هستند؟!

هوا تاریک شده و با اینکه دوست داریم بیشتر در فضای کتاب‌فروشی باشیم اما مجبور به خداحافظی هستیم. خانم کریمیان درحالی‌که با لبخندی ما را بدرقه می‌کند، می‌گوید: بازهم به محله کتاب دوستان ما بیایید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها