یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۸
«جزحکایت دوست» روایت امام سجاد(ع) از قضایای بعد از عاشوراست

سیدمهدی شجاعی، روزنامه‌نگار و داستان‌نویس عنوان کرد: جدیدترین کتاب بنده که متناسب‌ترین حال و هوا را با این ایام دارد جلد سوم «حماسه سجادیه»، کتاب «جزحکایت دوست» است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا سیدمهدی شجاعی، روزنامه‌نگار و داستان‌نویسی است که تاکنون آثار قابل تاملی را با مضمون قیام امام حسین (ع) روانه بازار نشر کرده است. وی درباره متناسب‌ترین اثرش با حال و هوای اربعین حسینی عنوان کرد: جدیدترین کتاب بنده که متناسب‌ترین حال و هوا را با این ایام دارد کتاب «حماسه سجادیه» است که تا کنون سه جلد از آن توسط انتشارات نیستان روانه بازار شده است و دو جلد دیگر نیز از این کتاب در دست نگارش و چاپ است.

شجاعی درباره موضوع این دوره سه جلدی افزود: جلد اول با عنوان «تویی به جای همه»، روایتگر زمانی است که واقعه عاشورا اتفاق افتاده و اکنون مقام امامت به علی ابن الحسین (ع) رسیده است و ایشان باید حرکتی که پدر بزرگوارشان شروع کرده‌اند را با ملاحظات بیشتر و ظرایف حساس‌تری به ثمر برسانند. عنوان جلد دوم «اگر غم لشگر انگیزد» است. در این کتاب سال‌های پس از واقعه عاشورا و حضور حضرت در مدینه مرور می‌شود. جلد سوم با عنوان «جزحکایت دوست» است که در این جلد قضایای بعد از عاشورا بیان می‌شود و از نقش امام سجاد (ع) سخن رانده می‌شود.

شجاعی با تاکید بر اینکه کتاب به وقایع بعد از عاشورا می‌پردازد. درباره زاویه دید نویسنده در این دوره سه جلدی گفت: در جلد سوم کتاب، شخصیت محوری کتاب، حضرت امام سجاد (ع) است و روایاتی با فلش‌بک از عاشورا بیان می‌شود که به ابعاد گوناگون زندگی امام سجاد (ع) می‌پردازد. علاوه بر این در این دوره سه جلدی، از شخصیت‌های منفور تاریخ هم سخن به میان آورده شده است و بخشی از کتاب هم با زبان شیطان روایت می‌شود.

وی درباره میزان استفاده از تخیل و نحوه پرورش آن در آثارش افزود: در نوشتار قائل هستم که حتماً از مباحث تاریخی و مستند در روایت استفاده کنم، با اینکه می‌دانم مباحث تاریخی و استنادی ممکن است راه تخیل را بر روی نویسنده ببندد. البته وقتی قرار است روایت مستقیماً به زندگی امامان بپردازد، دست تخیل بسته است. در فضاسازی‌های اطراف که حال و هوای داستان را شامل می‌شود، دست تخیل بازتر است.

سید مهدی شجاعی در معرفی کتاب‌هایی که به دانش صحیح و درک درست مخاطب از قیام امام حسین (ع) می‌افزاید، گفت: عمده منابع مستند با موضوع امام حسین (ع) قدیمی‌اند و شاید با توجه به نوع نگارشی که دارند مورد مصرف مخاطب امروز نباشند.

او از کتاب‌های که روایتگری امروزی‌تری دارند به کتاب «تشنه لبان» اثر حمید گروگان اشاره کرد که در آن وقایع کربلا و حماسه آفرینان عاشورا با ذکر نام و شیوه شهادت و شرح مطالب بیان شده و همچنین به کتاب «سه روایت از مردی که خدا دوست داشت او را کشته ببیند» اثر داوود غفارزادگان اشاره کرد و گفت: این اثر نیز در قالب همین دست از آثار است. کتابی که شامل سه روایت از زندگی امام حسین (ع) است و مسیر رسیدن به کربلا و نیز ایام حضور در این مکان تا شهادت را به زبانی داستانی روایت می‌کند.

این داستان‌نویس در پایان به معرفی متون قدیمی و مستندی که حول محور عاشورا به نگارش در آمده‌اند، پرداخت و گفت: کتاب «مقتل الحسین (ع)» معروف به «مقتل مقرم» نوشته عبدالرزاق موسوی‌مقرم از عالمان شیعه، به زندگی امام حسین (ع) و بررسی قیام و شهادت امام سوم شیعیان و حوادث پس از آن و نتایج وقایع عاشورا پرداخته است. همچنین کتاب «از مدینه تا مدینه» (مقتل عاشورا) نوشته محمدمهدی تاج لنگرودی (واعظ)، وقایع ماه محرم سال ۶۱ هجری را روایت کرده و به مصیبت‌خوانی این فاجعه پرداخته است.

سید مهدی شجاعی ادامه داد: از دیگر متون قدیمی، کتاب «فیض الدموع» است که مقتلی به زبان فارسی نوشته محمدابراهیم نواب تهرانی ملقب به (بدایع‌نگار) است که با نثری ساده و به فارسی فصیح، ماجرای عاشورا را بازگفته است. کتاب «فرهنگ عاشورا» از جواد محدثی و «حماسه عاشورا» به بیان حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف (ترجمه یا لثارات الحسین) که گردآوری جلال برنجیان است دیگر متونی هستند که معرفی می‌کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها