یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۸
گستره ایران فرهنگی هنرمندان ایران و افغان/ نمایش آثاری متبرک به نام امام حسین(ع)

مهتاب ساحل (نماینده افغانستان در موسسه فرهنگی اکو) با اشاره به وضعیت و شرایط زنان افغانستانی گفت: شرایط بانوان افغانستان بر هیچکس پوشیده نیست. بانویی که توانسته به عنوان یک هنرمند خود را به جامعه معرفی کند قطعاً مشکلات و سختی‌های بسیار زیادی را پشت سر گذاشته تا بتواند به این نقطه برسد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی اسلامی ترانه باران، "از نی تا نینوا" نمایشگاه خط و خوشنویسی متشکل از ۲۲ اثر با خط نستعلیق و زینت شده با تذهیب با مضمون امام حسین، عاشورا و اربعین است که در آستانه اربعین برگزار شد.

این نمایشگاه در راستای اهداف حمایتی گالری "ترانه باران" از هنرهای ایرانی_اسلامی در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی و با نمایش آثار خوشنویسی بانویی افغانستانی برای نخستین بار در خاورمیانه رقم خورده است.

مراسم گشایش نمایشگاه از نی تا نینوا" با حضور هنرمندان، شعرا و مسئولان فرهنگی افغانستان در ایران برگزار شد.

محمد مهدی میرزایی (استاد خوشنویسی) با اشاره به آنکه در جهان امروز شاهد آن هستیم که گروه حاکم در افغانستان حق خواهران، مادران و بانوان افغان از تحصیل تا ساده‌ترین حقوق آنها را گرفته‌، خاطرنشان کرد: این در حالی است که در اسلام از اقرا که همان خواندن است یاد شده و گفته شده "اقرا باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق، اقرا و ربک الاکرم، الذی علم بالقلم، علم الانسان ما لم یعلم." در شرایطی که زنان در افغانستان با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، شاهد آن هستیم که بانوان افغان در صدد کسب علم و دانش و هنر هستند و توانسته‌اند درجات بالا را کسب کنند.

او ادامه داد: الحمدلله بستر بسیار خوبی در کشور دوست و همسایه ما، جمهوری اسلامی ایران برای بانوان جهت کسب علم و دانش و هنر فراهم است. این بستر حتی شرایط مناسبی برای بانوان افغان به وجود آورده تا بتوانند استعدادهای خود را شکوفا کنند. فرشته احمدی یکی از همین بانوان است که توانسته در بستر جمهوری اسلامی ایران استعدادها و هنر خود را بروز دهد و شکوفا سازد.

میرزایی با اشاره به فعالیت نگارخانه ترانه باران در حوزه هنرهای ایرانی اسلامی و حمایت از هنرمندان جهان اسلام گفت: جا دارد از فعالیت‌های این نگارخانه تخصصی تشکر کنیم. نه تنها هنرمندان ایران بلکه هنرمندان بین‌المللی نیز این نگارخانه را می‌شناسند چرا که سال‌هاست در عرصه خط و خوشنویسی و هنرهای ایرانی_اسلامی فعالیت دارد و در معرفی هنر ایران بسیار تاثیرگذار بوده.

محبوبه کاظمی (موسس و مدیر مسئول نگارخانه ترانه باران) با تاکید بر آنکه یکی از اهداف تاسیس این نگارخانه حمایت از هنرهای ایرانی اسلامی بوده است گفت: بزرگترین هدف ما حمایت از هنرمندان جهان اسلام است تمام تلاشمان بر آن است که بتوانیم از هنرمندان فعال در عرصه هنرهای ایرانی اسلامی در داخل کشور و عرصه بین الملل حمایت کنیم. برای تحقق این هدف نیز روش‌های مختلف از برگزاری نمایشگاه تا سایر حمایت‌ها را در نظر گرفته‌ایم.

او یادآور شد: گستره ایران فرهنگی بسیار وسیع‌تر از مرزهای جغرافیایی ما است. خوشحال هستم که امروز شاهد برگزاری نمایشگاهی از آثار بسیار زیبای خط نستعلیق بانوی افغانستانی در نگارخانه ترانه باران هستیم و هنرمندان ایرانی و افغانستانی را گرد هم آوردیم. امیدوارم این فعالیت مثمر ثمر باشد چرا که حمایت از هنرمندان به خصوص بانوان هنرمند یکی از اهداف مهمی است که من و مجموعه ترانه باران در پی تحقق آن هستیم. نباید فراموش کرد که امروزه یکی از موضوعات مورد توجه جهان موضوعات مرتبط با زنان، بسترسازی برای ارتقاء و بالندگی آنهاست. این مهم خصوصاً در عرصه فرهنگ و هنر که سرآمد همه موضوعات جهانی است باید بیش از سایر حوزه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

کاظمی تصریح کرد: خوشحال هستم که انجمن خوشنویسان به عنوان یکی از همراهان که طی سال های سختی که برای حمایت از هنر ایرانی اسلامی و خط و خوشنویسی پشت سر گذاشتیم در کنار ماست. امیدوارم همچنان با همکاری یکدیگر بتوانیم در حمایت از توسعه و ترویج هنرهای ایرانی_اسلامی بخصوص خط و خوشنویسی در عرصه‌های ملی و بین‌المللی خوش بدرخشیم.

در ادامه این مراسم مهتاب ساحل (نماینده افغانستان در موسسه فرهنگی اکو) با اشاره به وضعیت و شرایط زنان افغانستانی گفت: شرایط بانوان افغانستان بر هیچکس پوشیده نیست. بانویی که توانسته به عنوان یک هنرمند خود را به جامعه معرفی کند قطعاً مشکلات و سختی‌های بسیار زیادی را پشت سر گذاشته تا بتواند به این نقطه برسد. خوشحال هستم که امروز می‌توانم از فرشته احمدی به عنوان بانوی قهرمان از افغانستان یاد کنم که توانسته با هنر خود ایران فرهنگی را با همگان به اشتراک بگذارد.

او ادامه داد: در افغانستان همه چیز از هنر، ساز، آواز و زن سانسور است. از این رو زنانی که می‌توانند فرهنگ و هنر خود را با هنرشان معرفی کنند قابل ستایش و قدردانی هستند.

محمدعلی قربانی (استاد خوشنویسی) در ادامه مراسم گشایش نمایشگاه از نی تا نینوا گفت: بانوان ایران و افغان در کسب علم و دانش و هنر بسیار پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند و هنرمندانی که کیفیت آثارشان در درجه بالایی قرار دارد جای تقدیر دارند. طی طریق هنر و خط و خوشنویسی به قدری دشوار است که کمتر کسی بعد از ورود به آن می‌تواند راه را ادامه دهد به درجات بالا برسد و موفق شود نمایشگاهی با کیفیت بالا برگزار کند. همچنین باید از مجموعه ترانه باران تشکر ویژه داشت که با نگاهی انسانی و با هدف حمایت از هنرمندان عرصه هنرهای ایرانی اسلامی در گستره ایران فرهنگی گام‌های بلندی برمی‌دارد. برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند حافظ هنرهای سنتی و معرفی آن به عموم جامعه باشد.

گستره ایران فرهنگی هنرمندان ایران و افغان/ نمایش آثاری متبرک به نام امام حسین(ع)


محسن میرحسینی (عضو انجمن خوشویسان ایران) نیز گفت: نمایشگاهی که امروز شاهد آن هستیم حاصل تلاش‌های شبانه روزی اساتید انجمن خوشنویسان است که بیش از ۷۰ سال است خون دل خورده‌اند و تلاش کرده‌اند و در راستای احیا و ماندگاری این هنر عمر شریفشان را گذاشته‌اند و موفق می‌شوند شاگردانی این چنین را آموزش دهند.

او ادامه داد: جا دارد از اساتیدی که انجمن خوشنویسان را پایه گذاری کردند از جمله اساتید خانواده میرخانی، علی اکبر کاوه، شریفی، اساتید ارجمند بوذری، اساتید بعد از آنها از جمله استاد فرادی، نظام العلما، اخوین، خروش، امیرخانی و… یاد کرد. حاصل کار و فعالیت این اساتید طی دهه‌های گذشته آموزش و تربیت صدها استاد و هزاران هنرجوی خوشنویسی است.

میرحسینی با اشاره به برگزاری نمایشگاه "از نی تا نینوا" در گالری ترانه باران، گفت: باید از عزیزانی که در عرصه فرهنگ و هنر تلاش کرده‌اند تشکر کنیم چرا که تلاش آنها سبب شده تا هنرمندان ما در عرصه‌های مختلف از خط و خوشنویسی گرفته تا موسیقی بتوانند استعدادهای خود را نشان دهند. آنها همچون شمعی سوختند تا سایر هنرمندان بتوانند با نور آنها خود را نشان دهند. یکی از افرادی که همیشه در عرصه فرهنگ و هنر خوش درخشیده و هرجا نام او به میان می‌آید بهترین اتفاقات رخ می‌دهد و برترین حراج‌ها که برای خوشنویسان مثمر ثمر و مثمر فایده بوده و بزرگترین نمایشگاه‌ها را تحت نام ایشان شاهد هستیم سرکار خانم محبوبه کاظمی است. اکنون نیز در اربعین حسینی شاهد نمایش آثار درجه یک، متبرک به نام امام حسین در نگارخانه ترانه باران هستیم که اتفاقی میمون و قابل تقدیر است امیدوارم همه ما مورد شفاعت سالار شهیدان قرار بگیریم. ضمن آنکه این نمایشگاه برای نخستین بار است که آثاری از یک بانوی افغانستانی را ه نمایش می‌گذارد.

فرشته احمدی (هنرمند خوشنویس) با تاکید بر آنکه نمایشگاه "از نی تا نینوا" عرض ارادت نی ها به ساکن سرزمین نینواست، گفت: مفتخر هستم که نخستین نمایشگاه انفرادی یک بانوی افغانستانی در خاورمیانه متبرک به نام امام حسین است. جا دارد از نگارخانه ترانه باران به عنوان تنها نگارخانه تخصصی فعال در حوزه خط و خوشنویسی تشکر کنم که این شرایط را برای من به وجود آورد تا بتوانم آثارم را به نمایش بگذارم.

یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه "از نی تا نینوا" نیز گفت: زنان هنرمند افغان، هفت خان رستم را می‌گذرانند تا بتوانند به مرحله نمایش آثار و استعدادهای خود برسند. یک مهاجر در شرایط سختی زندگی خود را به سر می‌کند حال آنکه اگر بخواهد در آن شرایط به نمود و بروز استعدادها و هنر خود نیز توجه کند شرایطی بس دشوارتر را پیش رو خواهد داشت.

او اذعان داشت: در این نمایشگاه شاهد بروز خلاقیت‌های ذهنی یک هنرمند هستیم که به زیبایی و با قلمی خوش به نمایش درآمده محتوایی زیبا و غنی را که پر از مفاهیم ارزشی جامعه است در معرض دید عموم قرار داده. بسیار سپاسگزار هستیم که شرایط نمایش آثار ایران فرهنگی در یکی از نگارخانه‌های تخصصی ایران به وجود آمده و یک بانوی همت بلند توانسته آثار خود را به نمایش بگذارد. معتقد هستم بسیاری از هنرمندان هستند که ناشناخته مانده‌اند و جای آن دارد که بتوان آنها را شناسایی کرد و هنر آنها را به نمایش گذاشت

بنابراین گزارش، علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه "از نی تا نینوا" میتوانند تا ۹ شهریور هر روز بجز ایام تعطیل از ساعت ۱۵ الی ۱۹ به آدرس تهران اقدسیه عزت اله انتظامی، بعد از چهار راه منجیل بن بست عباسی زاده، پلاک ۳، واحد ۲ "نگارخانه ترانه باران" مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها