یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۲
«شاه طهماسب و سلیمان خان قانونی» منتشر شد

کتاب دو جلدی «شاه طهماسب و سلیمان خان قانونی» تالیف آلفرد لابی ار و ترجمه ذبیح‌الله منصوری از سوی انتشارات نگاه منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب دو جلدی «شاه طهماسب و سلیمان خان قانونی» با عنوان فرعی سلحشوران تبریز در برابر عثمانی‌ها تالیف آلفرد لابی ار و ترجمه ذبیح‌الله منصوری از سوی انتشارات نگاه منتشر شد.

مورخان ایرانی که تاریخ دوران سلطنت زمامداران صفویه را نوشته‌اند به روابط ایران و عثمانی در دوره سلطنت دو پادشاه اولیه صفوی (شاه اسماعیل اول و شاه طهماسب اول) چندان توجه نکرده‌اند، درصورتی‌که در دوران زمامداری این دو پادشاه، که پدر و پسر بودند، روابط ایران و عثمانی جنبه حاد داشته است.

در دوره این دو پادشاه در عثمانی سلطان سلیم معروف به «یاووز» (بدخلق و دژم) و سلطان سلیمان خان قانونی سلطنت می‌کردند که هر دو به کشور ایران حمله‌ور شدند و ذکر این نکته ضرورت دارد که سلیمان خان قانونی در تواریخ اروپا با عنوان «سلیمان خان باشکوه» معرفی شده، اما مورخان ممالک شرق و ازجمله مورخان ایرانی او را «سلیمان خان قانونی» می‌نامند.

مترجم مجموعه درباره اثر حاضر این‌گونه گفته است:

اگر مترجم بی‌مقدار این مجموعه خطا نکند، تاکنون شرح مفصل پیکارهای سلیمان خان قانونی، که به ایران حمله کرد، با شاه طهماسب اول (پادشاه صفوی) در هیچ کتاب فارسی‌ای منتشر نشده و اینک مترجم حقیر با ترجمه تاریخ آن پیکارها (در این کتاب) شرح مفصل آن نبردها را از نظر خوانندگان می‌گذراند.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم: در ایام هفته، نزدیک سرای، غیر از سکنه آن و کسانی که با سرای کار داشتند مشاهده نمی‌شدند اما روز جمعه در پیرامون سرای و حیاط‌های آن جمعیتی انبوه به چشم می‌رسید، چون در آن روز سلیمان خان قانونی، امپراتور عثمانی، برای نماز روز جمعه به مسجد «ایاصوفیه» می‌رفت و همه می‌خواستند او را ببینند. سرای دارای حیاط‌های متعدد بود و در روز جمعه بزرگانی که اجازه داشتند وارد سرای شوند در سه حیاط برای دیدن سلیمان خان قانونی قرار می‌گرفتند. ایلچی‌ها که فرستادگان سلاطین جهان بودند در حیاط اول، که بلافاصله بعداز کوشک مخصوص سلیمان خان قرار داشت، او را می‌دیدند و سلیمان خان که سوار بر اسب از آن حیاط می‌گذشت عنان اسب را مقابل ایلچی‌ها می‌کشید و با چند کلمه به آنها خوش‌باش می‌گفت و بعد به راه می‌افتاد و وارد حیاط دوم می‌شد.

در حیاط دوم سلاطینی که دست‌نشانده سلیمان خان، یعنی خراج‌گزار او بودند یا نمایندگان آنها حضور داشتند و چون اکثر آنها دارای کیش اسلام بودند، سلیمان خان چند لحظه مقابل آنها توقف می‌کرد و برای همه توفیق عبادت خداوند را می‌طلبید. بعد عازم حیاط سوم می‌شد در آن حیاط بزرگانی حضور داشتند که همه از رجال داخلی عثمانی بودند و بایستی تا مسجد ایاصوفیه ملازم سلیمان خان بشوند و به اتفاق وی از مسجد به سرای مراجعت کنند و ناهار آن روز را در سرای بخورند. در رأس آن بزرگان وزیر اعظم بود که حتی وقتی در قفای سلیمان خان به مسجد ایاصوفیه می‌رفت دو نفر، که چماق نقره در دست داشتند، پیشاپیش وی حرکت می‌کردند.

کتاب دو جلدی «شاه طهماسب و سلیمان خان قانونی» تالیف آلفرد لابی ار و ترجمه ذبیح‌الله منصوری در ۱۲۳۶ صفحه و قیمت یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان از سوی انتشارات نگاه منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها