سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۵
اولین گردهمایی تسهیلگران کتاب کودک و نوجوان برگزار شد

اولین گردهمایی تسهیلگران کتاب کودک و نوجوان با حضور تعدادی از تسهیلگران و مروجان کتاب کودک و نوجوان از سراسر کشور به همت انتشارات میچکا برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا در اولین گردهمایی تسهیلگران کتاب کودک و نوجوان که به همت انتشارات میچکا دوشنبه (۲۳ مهرماه ۱۴۰۳) در محل هتل حیات نور تهران برگزار شد، تعدادی از تسهیلگران و مروجان کتاب کودک و نوجوان از سراسر کشور شرکت کردند.

در این گردهمایی که با برنامه‌های مختلفی همراه بود، برزو سریزدی، نویسنده، مترجم، فعال حوزه نشر و اولین نویسنده ایرانی دریافت‌کننده جایزه یونسکو به بررسی رابطه خواندن کتاب‌های داستانی با موفقیت تحصیلی پرداخت.

او در این‌باره گفت: «در ۲۰ سال اخیر دانش‌آموزان ایرانی در آزمون پرلز (PRIL) که بین ۴۵ کشور برگزار می‌شود، همواره رتبه‌های آخر را کسب می‌کنند که به درک مطلب پایین آن‌ها برمی‌گردد. همچنین در سال‌های اخیر به دلیل رشد فن‌آوری‌های مبتنی بر تلفن همراه و در دسترس بودن آن‌، کودکان به سمت کاهش تمرکز برای انجام امور مختلف از جمله تحصیل، آموزش و وظایف روزانه سوق داده شده‌اند. این وضعیت باعث افت کیفیت فهم آن‌ها از مسائل و نیز کاهش میزان و عمق یادگیری شده است. به همین دلیل از مهم‌ترین وظایفی که تسهیلگران و مروجان کتاب کودک و نوجوان دارند، کمک به خانواده‌ها و بچه‌ها برای جبران این وضعیت است تا بتوانند از فرصت‌های زندگیِ پیشِ رو، استفاده بهتری ببرند.

جعفر توزنده‌جانی، نویسنده باسابقه ادبیات کودک و نوجوان و صاحب بیش از ۵۰ عنوان اثر، در کارگاهی که برای تسهیلگران برگزار کرد، همراه با سید امین حسینی آزاد، نویسنده، بازیگر تئاتر، برنامه‌ساز تلویزیونی کودک و تسهیلگر حوزه نمایش خلاق کودک، به بررسی مشکلات تسهیل‌گران پرداختند. در این کارگاه تعاملی و دوسویه، تسهیلگران به بیان نکته‌ها، موانع و مشکلات مسیر تسهیلگری کتاب کودک و نوجوان پرداختند. این کارگاه با معرفی تسهیلگران و زمینه و سابقه کاری آن‌ها شروع شد؛ سپس سرفصل‌های مختلفی از سوی توزنده‌جانی و حسینی آزاد طرح شد و تسهیلگران به بیان نظرات خود پرداختند.

در حین برگزاری این کارگاه، برنامه‌های دومین جشنواره قصه‌گویی میچکا-اوینا، تشریح و از تسهیلگران خواسته شد فرصتی فراهم کنند تا کودکان و نوجوانان ۴ تا ۱۲ ساله کل کشور در این جشنواره غیررقابتی شرکت کنند. در ضمن از بخش‌های جانبی این جشنواره، شرکت خود تسهیلگران با عنوان قصه‌گو خواهد بود.

این گردهمایی فرصت مناسبی بود تا تسهیلگران با یکدیگر تعامل داشته و ضمن بررسی و طرح مشکلات خود، خواسته‌هایشان از ناشران را مطرح کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها