چهارشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴
نشر در مرداد؛ رقابت تنگاتنگ ادبیات و نشر کودک

بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب در مرداد ۱۴۰۳ منتشر شده است که حدود ۶هزار عنوان آن تالیف و حدود پنج هزار و ۵۰۰ عنوان آن چاپ اول است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا طبق آمار موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، دومین ماه فصل تابستان، حدود ۸ هزار و ۵۱۵ عنوان کتاب منتشر شده است که از میان آن‌ها حدود شش هزار و ۲۲۹ عنوان کتاب تالیفی و ۲ هزار و ۲۸۶ عنوان ترجمه شده هستند.

از میان کتاب‌های منتشر شده حدود ۵ هزار و ۹۲۳ عنوان کتاب سهم استان تهران و ۲ هزار و ۵۹۲ عنوان در سایر استان‌ها منتشر شده است، همچنین ۵ هزار و ۴۷۹ عنوان چاپ اولی و ۳ هزار و ۳۶ عنوان این کتاب‌ها تجدید چاپ هستند.

شمارگان کل کتاب‌ها در مرداد سال جاری، ۷ میلیون و ۲۰۲ هزار نسخه و میانگین شمارگان کتاب ۸۴۵ نسخه بوده است.

طبق آمار منتشر شده، از میان ۸ هزار و ۵۱۵ عنوان منتشر شده، هزار و ۴۸۴ عنوان کتاب در حوزه ادبیات منتشر شده است که ۹۹۷ عنوان آن تالیفی و ۴۸۷ عنوان آن ترجمه هستند، همچنین ۸۹۷ عنوان آن چاپ نخست و ۵۸۷ عنوان آن تجدید چاپ است.

پس از کتاب‌های ادبیات، آثار حوزه کودک و نوجوان با هزار و ۴۳۰ عنوان قرار دارند که ۸۹۶ عنوان آن تالیفی و ۵۳۴ عنوان آن ترجمه هستند، در این حوزه تعداد آثار چاپ اول و تجدید چاپ نسبتاً برابر است، به طوری که ۷۱۲ عنوان آن چاپ اول و ۷۱۸ عنوان تجدید چاپ هستند.

کتاب‌های علوم اجتماعی با هزار و ۱۷۲ عنوان در رتبه سوم پرعناوین‌ها مردادها قرار دارند؛ در این حوزه نیز ۹۶۱ عنوان کتاب تالیفی و ۲۱۱ عنوان ترجمه هستند، همچنین ۹۷۸ عنوان چاپ اول و ۱۹۴ عنوان تجدید چاپ است.

براساس این گزارش، کمترین عنوان کتاب نیز به حوزه کلیات با ۸۴ عنوان اختصاص دارد و پس از آن کتاب‌های علوم طبیعی و ریاضیات و زبان به ترتیب با ۱۳۲ و ۱۴۴ عنوان قرار دارند.

نگاهی به آمار انتشار کتاب در مردادماه ۱۴۰۳ و بررسی آن با مدت مشابه در سال ۱۴۰۲ نشان‌دهنده کاهش هزار عنوانی کتاب دارد، در سال گذشته نیز بیشترین آمار انتشار کتاب به حوزه ادبیات با هزار و ۵۴۲ عنوان اختصاص داشت و پس از آن کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان با هزار و ۵۱۷ عنوان و کمک‌درسی با یک هزار و ۳۸۵ عنوان قرار داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها