یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵
چند نکته درباره مطالبات اهالی چاپ از وزیر فرهنگ

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران معتقد است؛ فعالان صنف چاپ درخواست دارند که زیرمجموعه وزارت فرهنگ بمانند اما برای بهره‌مندی از مزایای فعالان صنعت‌ از وزارت صمت امتیازات مجموعه‌های صنعتی را داشته باشند.

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران: قبل از هر چیز به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کسب رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی تبریک عرض می‌کنم، قبلاً تجربه خوبی از حضور ایشان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم زیرا به حوزه چاپ اشراف دارد و امیدواریم که این روند ادامه داشته باشد. در این میان اما چند خواسته و مطالبه از سوی اتحادیه وجود دارد؛

نخست اینکه مسئله تولی‌گری صنعت چاپ اگرچه به‌صورت صریح در قانون آمده است، اما طی سال‌های اخیر وجه صنعتی آن خیلی پُررنگ شده است و به همین دلیل خواسته ما این است که چاپ را مثل یک صنعت و چاپخانه‌داران را به مثابه صنعتگران ببینند. این روزها به‌روز کردن ماشین‌آلات و تجهیزات چاپ، همچنین حمایت از توسعه و رونق آن یک ضرورت است.

نمونه تجربه موفق از این روند کم نیست، برای مثال دولت ترکیه به شکل تمام و کمال از صنعت چاپ حمایت کرد و الان ارزآوری این صنعت برای ترکیه به شکل گسترده و بسیار خوبی در حال شکل‌گیری است، این کشور اکنون در ۲ حوزه پوشاک و چاپ و بسته‌بندی ارزآوری بسیار خوبی دارد و رشد خوبی داشته است.

این درحالی است که با روند کنونی نمی‌توانیم بازار منظقه را از آن خود کنیم، بیش از ۸۵ درصد مواد اولیه صنعت چاپ کشور، وارداتی است و هنوز در واردات محصولاتی مثل مرکب، سلفون، چسب و.. معضل و مشکل داریم. معتقدم که واردات این کالاها باید آزاد باشد نه اینکه قوانین، دست و پاگیر تولید باشد.

چسب و مرکب در ایران تولید نمی‌شود اما همیشه به‌گونه‌ای است که برای واردات اذیت می‌شویم، به دلیل تاخیر در اختصاص ارز به واردکنندگان و قوانین سخت گمرکی، گاهی ترخیص کالا از گمرک طولانی می‌شود و کالا در در بازار کم می‌شود. تجربه هم نشان داده که وقتی عرضه و تقاضا با یکدیگر همخوان نباشد مبلغ کالا گران می‌رود. از آنجایی هم که چاپ با زندگی مردم ارتباط مستقیم دارد، افزایش قیمت نهایی چاپ به دلیل تاثیر مستقیم آن در زندگی مردم مهم است و باید جدی گرفته شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم در دوره پیشین معتقد بود که چاپ یک صنعت است و تعامل خوبی هم با صنف داشت، اکنون به‌عنوان فعالان صنف چاپ درخواست داریم که زیرمجموعه وزارت فرهنگ بمانیم اما بتوانیم برای بهره‌مندی از مزایای فعالان صنعت از وزارت صمت امتیازات مجموعه‌های صنعتی را بگیریم، معتقدم که وزارت فرهنگ باید کمک کند که از این تسهیلات استفاده کنیم.

طی دو سال اخیر با وزارت فرهنگ نامه‌نگاری کردیم که فهرست چاپخانه‌هایی را که بدون مجوز صنفی کار می‌کنند به ما بدهند، یکی دیگر از مطالبات ما این است که چنین فهرستی را برای بررسی فعالیت این چاپخانه‌ها داشته باشیم. مسئله دیگر بازدید و بازرسی از چاپخانه‌ها است، درخواست آخر ما این است که در صورت بروز مشکل برای چاپخانه برای چاپ کار مشکل‌دار، به‌جای اینکه به سراغ چاپخانه‌دار برویم، سراغ مشخصات سفارش‌دهنده را بگیریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها