چهارشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۳
روزشمار تاریخ ۱۰ هزار ساله همدان آماده چاپ شد

همدان - پژوهشگر و همدان‌شناس از آماده شدن دانشنامه همدان در ۱۰ جلد خبر داد و گفت: این مهم شامل روزشمار ۱۰ هزار سال تاریخ استان همدان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، ظهر چهارشنبه نشست کتابخوان به مناسبت روز و هفته همدان که با حضور سید جواد معینی، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان؛ فرهاد فرزانه، پژوهشگر و همدان‌شناس؛ ابوالفتح مومن، نویسنده و پژوهشگر؛ علی‌اصغر حمدیه، شاعر و نویسنده؛ پیمان سلیم‌نژاد، پزشک و علاقمندان به حوزه همدان‌شناسی در سالن جلسات کتابخانه مرکزی همدان به دبیری میرهاشم میری، پژوهشگر و نویسنده برگزار شد، نویسنده، پژوهشگر و همدان‌شناس اظهار کرد: دانشنامه همدان در ۱۰ جلد شامل روزشمار ۱۰ هزار سال تاریخ همدان از سال ۸۵۰۰ پیش از میلاد آماده شده است.

فرهاد فرزانه افزود: این روزشمار در برگیرنده جنگ‌ها، مشاهیر، وقایع طبیعی، هنرمندان، حاکمان، ورود نخستین چیزها مثل ماشین یا تلفن و سایر مسائل مربوط به استان است که جمع‌آوری شده است.

این نویسنده و پژوهشگر با بیان اینکه نقطه پایان این مجموعه ۶ مرداد ۱۴۰۳ مصادف با روز جهانی شدن هگمتانه است، ادامه داد: البته این به معنای پایان کار نیست و دیگران می‌توانند آن را ادامه دهند، در واقع این اثر متعلق به من نیست و برای همدان و همه همدان دوستان است.

وی تأکید کرد: جمع‌آوری و تدوین این دانش‌نامه از حدود ۲۵ سال پیش آغاز شده و احساس می‌کنم که به دنیا آمدم تا آن را انجام دهم.

میرهاشم میری، نویسنده و پژوهشگر و دبیر این نشست اظهار کرد: همدان در تاریخ و جغرافیای کشور جایگاه ویژه‌ای دارد، در واقع ۳ هزار سال تاریخ مکتوب دارد که در آن حوادث تلخ و شیرین بسیاری به وقوع پیوسته است.

وی با بیان اینکه همدان دیرپاترین و پایدارترین پایتخت جهان است که شهریت دارد، عنوان کرد: همدان باستانی‌ترین پایتخت موجود در جهان است، البته شهرهای قدیمی‌تر از همدان نیز در طول تاریخ وجود داشته اما اثری از آنها باقی نمانده است.

این نویسنده و پژوهشگر یادآور شد: در واقع همدان با وجود فرازو فرودهای بسیار سرپا مانده و همواره از مهاجرپذیرترین و مهاجرفرست‌ترین شهرها به حساب می‌آید.

ایجاد نخستین پارلمان آسیا در همدان

ابوالفتح مومن، مورخ و پژوهشگر همدانی نیز در این نشست اظهار کرد: همدان‌شناسی به صورت علمی توسط پرویز اذکایی آغاز شد که فعالیت‌های او امروز در قالب موقوفه دکتر اذکایی در کتابخانه مرکزی همدان در اختیار همگان قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه نخستین پارلمان آسیا در همدان ایجاد شده است اضافه کرد: ۵۰ روز قبل از تأسیس مجلس شورای ملی، پارلمان همدان ایجاد به طوری که از شیوه همدان یعنی نمایندگان اصناف و اقشار مختلف در شکل گیری آن استفاده شد.

مورخ و پژوهشگر همدانی با اشاره به اینکه نقش همدان همواره در حوادث مختلف قابل توجه است تصریح کرد: اگر خیزش همدانی‌ها نبود، قیام ۳۰ تیر ۱۳۳۱ رخ نمی‌داد و قوام السلطنه به زیر کشیده نمی‌شد همچنین در ۲۵ مرداد ۱۳۳۲ نیز نخستین مجسمه شاه در همدان پایین کشیده شد.

مهمترین اقدامات حوزه همدان‌شناسی جایزه کتاب استاد اذکایی است

سیدجواد معینی، سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز اظهار کرد: به دلیل اهمیت بوم‌شناسی و شناخت موطن، بخش استان‌شناسی در همه کتابخانه‌های عمومی استان ایجاد شده و منابع مختلف در این بخش‌ها موجود است.

وی با بیان اینکه پنج محفل ادبی به مناسبت روز همدان در همدان راه‌اندازی شده است افزود: به منظور شناسایی بهتر همدان نمایشگاه‌های کتاب حضوری و مجازی همواره در کتابخانه‌های عمومی برگزار می‌شود.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در پایان تصریح کرد: یکی از مهمترین اقدامات ما در حوزه همدان‌شناسی که بر اساس وقف‌نامه دکتر اذکایی تدوین شده، جایزه کتاب استاد اذکایی است که به همدان پژوهان تعلق می‌گیرد و نخستین دوره آن در حال انجام و آثار در حال داوری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها