سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۴
افزایش تولید کتاب برای آشنایی نسل امروز با معارف و تاریخ جنگ

سردار حسین علایی، فرمانده سابق نیروی دریایی سپاه در نشست مطالعات راهبردی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: بر لزوم افزایش تولید کتاب و توزیع فراورده‌ها و آثار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در مراکز نظامی و غیرنظامی سراسر کشور برای آشنایی نسل امروز با معارف و تاریخ تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نشست مطالعات راهبردی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با حضور فرماندهان و پیشکسوتان ارشد دفاع مقدس برگزار و پیرامون برنامه‌ها و نحوه فعالیت‌های مرکز در دوره جدید بحث و تبادل‌نظر شد.


در این نشست سردار دکتر حسین علایی نیز برگزاری جلسات مشترک و تمرکز فرماندهان و فعالان سپاه، ارتش و جهاد سازندگی را مهم ارزیابی کرد و گفت: ارتباط دو سویه بین مراکز تحقیقاتی نیروهای مسلح با مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و همچنین شکل گیری ارتباطاتی و مناسبات هدفمند با مراکز و بخش‌های غیرنظامی فعال و نقش‌آفرین در دفاع مقدس ازجمله موضوعات مهمی است که بایستی هوشمندانه و مسئولانه به آن اهتمام ورزید.


وی همچنین بر لزوم افزایش تولید کتاب و توزیع فراورده‌ها و آثار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در مراکز نظامی و غیرنظامی سراسر کشور برای آشنایی نسل امروز با معارف و تاریخ تأکید کرد.

اندیشیدن به بازگویی و انتشار حقایق دفاع مقدس
سردار محمد جعفری هم با تأکید بر اهمیت بازخوانی حقایق ناگفته جنگ تحمیلی گفت: از جمله موضوعات مورد توجه و نیاز امروز اندیشیدن به بازگویی و انتشار حقایق و واقعیت‌های دفاع مقدس ملت ایران از زمان شروع تا پایان جنگ تحمیلی است که بایستی مانند سایر جنگ‌های تاریخی گذشته ایران، قوت‌ها و پیروزی‌ها و ضعف‌ها و عدم‌الفتح‌ها در این واقعه بزرگ را تبیین و ارائه کرد.

استفاده از هنر در تصویرسازی دفاع مقدس
در ادامه سردار علی فضلی استفاده از ظرفیت رسانه و هنر در تصویرسازی مطلوب و واقعی از تاریخ دفاع مقدس را امری مهم توصیف کرد و افزود: تقویت ارتباط و هم‌افزایی بین مراکز پژوهشی سپاه و ارتش در حوزه دفاع مقدس و تعریف موضوعات و کارهای مشترک از موارد حائز اهمیتی است که برای روایت‌های دقیق و واحد از جنگ تحمیلی ۸ ساله می‌تواند دستور کار قرار گیرد.

لزوم ارائه تحلیل‌های عمیق، تاریخی از جنگ

سردار اصغر کاظمی در این نشست کارکرد مهم مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس را تولید محتوا و روایت تاریخ جنگ تحمیلی، تبیین و ترویج فرهنگ و ارزش‌ها و انتقال تجارب و دستاوردهای آن دانست.

سردار احمد غلامپور با اشاره به لزوم ارائه تحلیل‌های عمیق، تاریخی و واقع‌گرایانه نسبت به موضوعات و وقایع جنگ تحمیلی ۸ ساله، تأکید کرد: در این راستا اهتمام به تولیدات فاخر و مؤثر رسانه‌ای در قالب کتاب، نشریه و محصولات سمعی و بصری امری ضروری است.

توجه به شبکه‌های اجتماعی برای ارائه تاریخ واقعی جنگ
در ادامه سردار محمود احمدپور با تأکید بر اهمیت توجه به نقش واحدهای کارکردی مانند مهندسی‌رزمی، آموزش، اطلاعات عملیات و دفتر سیاسی در تعریف و اجرای پژوهش‌های مورد نظر مرکز اسناد دفاع مقدس تصریح کرد: تولید محتوا و ارائه محصولات و تولیدات مرکز با استفاده از فناوری‌های نوین مانند انیمیشن، فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی و همچنین پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی متناسب با نوع و سن مخاطبان به‌ویژه مخاطب نوجوان و جوان کشور ازجمله موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

سردار جعفر اسدی هم وحدت و اخوت همیشگی ارتش و سپاه را موجب افتخار ایران اسلامی توصیف و بر استفاده از اصحاب رسانه به‌ویژه صداوسیما در ترسیم نقش این عنصر حیاتی در جنگ تحمیلی تأکید کرد.


مجید مختاری از روایان دفاع مقدس در ادامه گفت: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس یک مرکز علمی پژوهشی است و می‌تواند خلأهای اسنادی و روایت‌های دقیق مقاطع جنگ تحمیلی را هنرمندانه با بهره‌گیری از رسانه‌ها و فضای مجازی مورد توجه قرار دهد.


محمدعلی صمدی، پژوهشگر حوزه دفاع مقدس نیز در این جلسه بر لزوم پاسخ‌های دقیق و مؤثر به پرسش‌های مورد نظر در سطح جامعه پیرامون جنگ تحمیلی ۸ ساله تأکید کرد.

تولید محتوای آموزشی و علمی مناسب با نیازهای امروز
سردار مرادپیری انتقال تجارب دوران جنگ تحمیلی به دانشجویان نسل جدید سپاه را امری صواب توصیف کرد و افزود: تولید محتوای آموزشی و علمی مناسب با نیازهای امروز و آینده به‌ویژه در حوزه الگوهای فرماندهی، طرح‌ریزی، خط‌شکنی در دفاع مقدس از موضوعات مهمی است که در این راستا می‌تواند بیش از گذشته مورد توجه و اقدام قرار گیرد.


همچنین سردار ابوالقاسم شکری بر اهمیت سند راهبردی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و نقش آن در پاسخ به دغدغه‌ها و مسائل مرتبط به جنگ تحمیلی تأکید و بازتعریف رسالت و مأموریت مرکز و راهبردها و اقدامات اساسی آن و نیز بازشناسی نوع محصولات و تولیدات مرکز متناسب نیاز مخاطبان را مورد توجه قرار داد.

تولید روایت معتبر با بهره‌گیری از تاریخ شفاهی

سردار علی‌محمد نائینی مسئول پیشین مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در این نشست با اشاره به تبیین و شفاف‌سازی رسالت مرکز، وظیفه اصلی مرکز را تولید روایت معتبر با بهره‌گیری از روایت شفاهی فرماندهان و گنجینه اسنادی موجود دانست و خاطرنشان کرد: این مرکز مسئولیت ترویجی را بر عهده نداشته است و مجموعه‌های دیگر مانند روایت فتح و مراکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به این موضوع پرداخته‌اند.


سردار سرتیپ پاسدار رمضان شریف، مشاور فرمانده کل سپاه و مسئول مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در پایان این نشست با قدردانی از حضور نقش‌آفرین و مؤثر فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس در جلسات مطالعات راهبردی مرکز، گفت: بر اساس تدبیر سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه، ورود مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به حوزه تبیین و ترویج و تولیدات هنرمندانه، معتبر و واقع‌گرایانه پیرامون حوادث و رخدادهای جنگ تحمیلی و همچنین پرداختن به عملکرد شاخص و برجسته سپاه پس از دوران ۸ سال دفاع مقدس از جمله در حوزه های پیشرفت دفاعی و نظامی در عرصه های زمینی، دریایی، هوافضا و نیز حوزه سازندگی و محرومیت‌زدایی و جبهه مقاومت و… از موضوعات مهم و راهبردی است که دستور کار آینده این مرکز قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها