یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۴
اهمیت بیان واقعه عاشورا در قالب کتاب و رساله / ۴۷۰ اثر به سوگواره منطقه‌ای چلچراغ رسید

لرستان - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان از نهضت امام حسین(ع) به عنوان واقعه‌ای جریان‌ساز یاد کرد و افزود: موضوع عاشورا باید در تالیف کتاب‌ها، رساله‌ها و برگزاری جشنواره‌ها و سوگواره‌ها به منظور هدایت مردم به سمت اندیشه‌های حسینی و رشد و تعالی انسان‌ها مورد توجه باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خرم‌آباد اعظم روانشاد روز یک‌شنبه در آیین اختتامیه دومین سوگواره منطقه‌ای چلچراغ با اشاره به اینکه این سوگواره یک شأن فرهنگی و یک شأن معنوی دارد، افزود: حضور یکایک شرکت‌کنندگان در این مراسم محترم و مغتنم است.

نهضت امام حسین (ع) واقعه‌ای جریان‌ساز است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با بیان اینکه جایگاه والای امام حسین (ع) بر کسی پوشیده نیست، به جریان‌سازی و تاثیرگذاری نهضت امام حسین (ع) اشاره کرد و افزود: چه بسیار شاهانی که آمدند و رفتند و چه بسیار در سطح دنیا و در طول تاریخ، فرامانروایانی که سرزمین آنها به گستردگی تمام بشریت بوده است؛ اما تاثیرگذاری در طول تاریخ بشریت نداشته‌اند، اما نهضت امام حسین (ع) مانند چشمه معرفت خداوند همیشه در جوشش است و تشنگان فضایل و انسانیت را سیراب می‌کند.

وی ادامه داد: امام حسین (ع) نه با ضرب شمشیر، ظلم، ستم و فتح سرزمین، بلکه با خون خود و مظلومیت ثابت کرد راه رستگاری راه رسیدن به خدا و آزادگی مقابله با ظلم و جور است.

اهمیت بیان واقعه عاشورا در قالب کتاب و رساله / ۴۷۰ اثر به سوگواره منطقه‌ای چلچراغ رسید

روانشاد گفت: عاشورا، فرهنگ بیداری، ظلم‌ستیزی و ترجمان مبارزه با کفر بوده و اگر قیام تاریخی امام حسین (ع) و نهضت عاشورا در صحرای کربلا شکل نمی‌گرفت، قطعاً امروز تنها عنوانی تاریخی از اسلام باقی مانده بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: جریان تشیع به عنوان جریان فکری، مذهبی، دینی و تفکری حامی انقلاب فرهنگی - سیاسی امام حسین (ع) در طول تاریخ از فرهنگ و هنر استفاده کرد تا این جریانات در آفرینش فرهنگی و هنری روز به روز شعله‌ورتر شود و روز به روز پر افق‌تر شود.

اهمیت بیان واقعه عاشورا در قالب کتاب و رساله / ۴۷۰ اثر به سوگواره منطقه‌ای چلچراغ رسید

وی از واقعه عاشورا به عنوان یکی از جریانات تاثیرگذار بر تاریخ تفکر یاد کرد و تاکید کرد: موضوع عاشورا باید در تالیف کتاب‌ها، رساله‌ها و برگزاری جشنواره‌ها و سوگواره‌ها به منظور هدایت مردم به سمت اندیشه‌های حسینی و رشد و تعالی انسان‌ها مورد توجه باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: دومین سوگواره منطقه‌ای چلچراغ امسال در ۴ بخش آواها و نواهای عاشورایی، هنرهای تجسمی (خوشنویسی و تایپوگرافی)، عکس و فیلم‌نامه، هنرهای نمایشی با حضور استان‌های همدان، ایلام، کردستان، خوزستان و لرستان برگزار شد.

اهمیت بیان واقعه عاشورا در قالب کتاب و رساله / ۴۷۰ اثر به سوگواره منطقه‌ای چلچراغ رسید

۴۷۰ اثر به دبیرخانه دومین سوگواره منطقه‌ای «چلچراغ» رسید

وی با بیان اینکه ۴۷۰ اثر به دبیرخانه این سوگواره ارسال شد، افزود: کیفیت آثار نسبت به سال قبل و در دوره استانی با رشد چشمگیری در این دوره مواجه شد.

روانشاد به غنای فرهنگی لرستان اشاره کرد و افزود: برخی از آیین‌ها و مناسک خاص لرستان به‌ویژه در ایام عاشورا همچون نوحه‌سرایی، آیین گل‌مالی و چهل منبر هر کدام یک تفاوت فرهنگی را را به تصویر می‌کشند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی لرستان گفت: با توجه به بحث امروز جهانی شدن دره خرم‌آباد که همه کنشگران دستگاه‌های فرهنگی و همه استان بسیج شده‌اند این آیین‌ها و مناسک برگ زرینی از فرهنگ لرستان هستند که می‌توان آنها را مفاخره کرد و قطع به یقین مورد عنایت کارشناسان یونسکو قرار خواهد گرفت.

رونمایی از پوستر اولین سوگواره ملی «چلچراغ»

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان ضمن قدردانی از هنرمندان شرکت‌کننده در این سوگواره که در این تجر فرهنگی سهیم بوده‌اند و باعث شکل‌گیری یک سنت فرهنگی شده‌اند، گفت: با توجه به استقبال هنرمندان در این مراسم پوستر برگزاری سوگواره ملی چلچراغ رونمایی خواهد شد.

به گزارش ایبنا، در این مراسم از ۶۶ برگزیده این سوگواره در بخش‌های ۴گانه آواها و نواهای عاشورایی، هنرهای تجسمی (خوشنویسی و تایپوگرافی)، عکس و فیلم‌نامه، هنرهای نمایشی (تئاتر و نمایشنامه‌نویسی) تقدیر شد. همچنین ۴ چهره موثر هنری لرستان در بخش‌های چهارگانه سوگواره معرفی و تجلیل شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها