چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۴
نگاهی به کتاب کودک «من امام رضا (ع) را دوست دارم»

به مناسبت سالروز شهادت امام رضا (ع)، در این مطلب مروری داشته‌ایم بر کتاب «من امام رضا (ع) را دوست دارم». این اثر داستانی به طور اجمالی، زندگی و رفتار امام رضا (ع) را برای مخاطب کودک بیان کرده است.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - هانیه عدالتی: کشور ما ایران، افتخار این را دارد که حرم امام هشتم شیعیان را در دل خود جای داده است. مردم ایران همیشه عاشق و شیفته امام رضا (ع) بوده‌اند و این عشق سینه به سینه و نسل به نسل به فرزندان ما رسیده است. کودکان ما امام رضا (ع) را می‌شناسند و عشق و دلدادگی اطرافیان و عرض حاجت‌شان به امام را دیده‌اند. هر چه شناخت کودک از امام و رفتار و سیره او بیشتر شود، محبت و معرفتش به امام (ع) عمق بیشتری پیدا می‌کند.

بهتر است آشنایی کودکان با امام رضا (ع) در قالب داستان‌هایی به زبان ساده و مطابق فهم و درک‌شان از مفاهیم انتزاعی باشد. انتخاب این داستان‌ها نیازمند شناخت سیره اهل بیت (ع) و شناخت کودکان است. اگر به دنبال منبع مناسبی در این‌باره برای کودکان هستید، نشر جمال، مجموعه ۱۴ جلدی «من اهل بیت علیه‌السلام را دوست دارم» را منتشر کرده و در هر جلد به زندگینامه یکی از اهل بیت (عم) می‌پردازد.

نویسنده این مجموعه، حجت‌الاسلام غلامرضا حیدری ابهری، نویسنده و محقق در حوزه تعلیم و تربیت کودکان است و آثار متنوعی در زمینه ادبیات دینی کودکان و نوجوانان دارد.

کتاب «من امام رضا (ع) را دوست دارم» دهمین جلد از این مجموعه است. مبنای کتاب بر پایه مودت و دوستی اهل بیت است و کتاب با این جمله شروع می‌شود؛ «من امام رضا (ع) را دوست دارم.». نویسنده از فضیلت امام بر دیگر برادران و شایستگی او برای امامت می‌گوید و در این زمینه داستانی از کودکی ایشان نقل می‌کند.

یکی از صفات پسندیده امام رضا (ع)، هم‌سفره و هم‌غذاشدن ایشان با فقرا و اهل خانه و کارگرهایشان است. حیدری ابهری با بیان این رفتار امام، سخاوت و بخشندگی ایشان را برای مخاطب بیان می‌کند. امام رضا (ع) زبان حیوانات را می‌دانست و داستان معروف «صحبت گنجشک با امام» نیز در کتاب آمده است که حتماً برای کودکان جالب خواهد بود.

دوران امامت امام رضا (ع) همزمان با سه خلیفه عباسی، هارون، امین و مأمون بود. مأمون، امام را به مرو فرا خواند و ایشان را مجبور به ترک مدینه‌النبی و خانواده‌شان کرد. در بین راه امام با شیعیان شهرهای مختلف دیدار کردند و در نیشابور حدیث معروف سلسله‌الذهب را خواندند. حیدری ابهری به زبان ساده و داستان، این اتفاقات را برای مخاطب کودک شرح داده و حدیث را در کتاب آورده است.

«لااله‌الاالله قلعه‌ی استوار من است، هرکس داخل این قلعه شود از عذاب من در امان خواهد بود.». بعد امام به سخن خود این‌طور ادامه داد و فرمود: «البته این وعده‌ی خدا شرط‌هایی دارد که خود من یکی از شرط‌هایش هستم». منظور امام این بود که مردم برای بهشتی‌شدن و نجات از جهنم، در کنار ایمان به خدا، باید از امامان هم پیروی کنند.

نویسنده، معرفی مختصری از حضرت معصومه (س) و جریان سفر ایشان به ایران نیز در کتاب آورده است. در نهایت جریان مغلوب‌شدن دانشمندان در برابر امام‌رضا (ع) و حسادت مأمون و شهادت امام را در این اثر بیان می‌کند.

در پایان کتاب، معرفی مختصر و شناسنامه‌ای و سه نمونه از سخنان نورانی حضرت آمده است. کتاب «من امام رضا (ع) را دوست دارم» در کتابنامه رشد آموزش و پرورش معرفی شده و مناسب کودکان ۸ تا ۱۲ سال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها