یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۴
لزوم بهره‌مندی انستیتو چاپ از دانش علمی و تجربی فعالان چاپ

در نشست هم‌اندیشی دانش‌آموختگان صنعت چاپ با تاکید بر اهمیت فعالیت انستیتوی چاپ، پیشنهاد شد از ظرفیت‌های دانش علمی و تجربی فعالان و دانش‌آموختگان صنعت در بحث مشاوره پایان‌نامه‌های ارشد و دکترا استفاده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست هم‌اندیشی دانش‌آموختگان صنعت چاپ شنبه (۱۷ شهریور ماه) با حضور سعید پورمهدیان رئیس انستیتوی چاپ دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سعید بهروان معاون دفتر چاپ، جلال ذکایی نایب رئیس اتحادیه لیتوگرافان و جمعی از دانش‌آموختگان صنعت چاپ در سالن غدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

جلال ذکایی، سخنگوی ستاد صنفی گرامیداشت روز صنعت چاپ عنوان کرد: گپ‌وگفت دانش‌آموختگان صنعت چاپ که سال‌ها است در این حوزه فعالیت می‌کنند، دید و بازدیدو مطلع شدن از جدیدترین اخبار این حوزه ازجمله اهداف این نشست است.

وی افزود: دو سال پیش در جشنواره ملی صنعت چاپ تفاهم‌نامه تأسیس انستیتو چاپ ایران امضا شد و طی هفته‌های اخیر با صدور احکام هیئت امنا و شورای راهبری این انستیتو فعالیت خود را آغاز کرد.

ذکایی با اشاره به معرفی ظرفیت‌های انستیتو چاپ از دیگر اهداف این رویداد، ادامه داد: خیلی از اعضای صنف در صدد این بودند که بدانند این انستیتو قرار است چه کارهایی انجام بدهد و چه اولویت‌هایی دارند، به همین دلیل این نشست را برگزار کردیم و معتقدم این نشست می‌تواند پاسخگوی این نیازها باشد.

صنعت چاپ به خلاقیت نیاز دارد

در ادامه این نشست، سعید پورمهدیان در سخنانی درباره ضرورت برگزاری این رویداد و سابقه تاسیس انستیتو چاپ، گفت: حدود ۱۵ سال پیش که رئیس پژوهشگاه رنگ بودم، رئیس انجمن علمی فناوری چاپ به دفتر ما آمد و من با موضوع صنعت چاپ آشنا شدم؛ بعد از اینکه به دانشگاه صنعتی امیرکبیر رفتم‌، همان زمان عضو هیئت‌مدیره انجمن شدم و ارتباط من با این صنعت بیشتر شد.

وی با بیان اینکه باتوجه به وجود تجهیزات مدرن و پیشرفته، چاپ به افراد ماهر و خلاقیت نیاز دارد، افزود: در این حوزه با مدیران صنعت نشست برگزار کردیم و متوجه شدیم که دو کار مهم برای صنعت چاپ نیاز داریم؛ نخست اینکه صنعت چاپ به خلاقیت نیاز دارد و باید افرادی را آموزش دهیم که در کنار صاحبان صنعت چاپ و خبرگان، خلاقیت و جهش‌های بزرگی ایجاد کند.

پورمهدیان ادامه داد: در این صنعت به افراد ماهری نیاز داریم که آموزش‌شان در حد فوق دیپلم است اما تخصص دارند و در کنار سایر افراد صنعت چاپ کار خلاق انجام می‌دهند و به همین دلیل ما در دانشگاه هر دو کار را همزمان پیش بردیم.

وی با بیان اینکه طی دو - سه سال اخیر وزارت فرهنگ کمک زیادی به ما کرد، گفت: اجرا شدن تفاهم‌نامه بعد از ۱۸ ماه به ثمر نشست، بخش عمده کار ازسوی دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد، و با انتصاب اعضای هیئت امنا و شورای راهبری، فعالیت انستیتو آغاز شد.

پورمهدیان با طرح این موضوع که تشکیل انستیتو چاپ نتیجه یک کار طاقت‌فرسای چندساله است، توضیح داد: طی یکی‌دو ماه گذشته همه کارهای اجرایی شدن این تفاهم‌نامه و تشکیل انستیتو انجام شد؛ بنابراین از تمام افراد فعال در صنعت چاپ و سایر حوزه‌های مرتبط فعال بودند تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه انستیتو یک کار آموزشی و پژوهشی است، گفت: طبق سیاست‌های دانشگاه امیرکبیر، انستیتو قصد ندارد که خودش به عنوان یک ساز و کار مستقل نیرو جذب کند، این فعالیت‌ها در هفت دانشکده پلیمر، مهندسی شیمی، شیمی، مواد و متالوژی، نساجی، کامپیوتر و مدیریت که موضوعات آن‌ها با صنعت چاپ تناسب دارد، را انتخاب کردیم تا رشته‌های مرتبط با صنعت چاپ در آن‌ها تاسیس شود و دانشجویان از طریق کنکور به دانشکده‌ها وارد شوند.

پورمهدیان با طرح این موضوع که همه برنامه‌های انستیتو با مشورت صنعت چاپ خواهد بود، افزود: این موضوع از طریق ارتباط شورای راهبری انستیتو با فعالان صنف، مستمر ادامه خواهد داشت؛ علاوه‌براین برنامه و پروژه‌های آموزشی به پژوهشگران جوانی که در دانشکده‌ها دوره‌های کارشناسی‌ارشد و دکترا را می‌گذرانند، پرداخت می‌شود تا اقدامات خود را دنبال کنند.

به گفته وی، در این زمینه پیشنهاد دادم یکسری دوره‌های آموزشی برگزار شود تا دانش‌آموختگان صنعت چاپ در فضای انستیتو و دانشگاه بیشتر آشنا شوند و به مرور قدم‌های بعدی را بردارند و در انجام پروژه‌ها و سایر موضوعات مشارکت داشته باشند و به شکلی هم‌افزایی در این حوزه‌ها ایجاد شود.

نیاز صنعت چاپ به دانش‌آموختگان

در ادامه این نشست محمد بیطرفان، رئیس انجمن علمی فناوری چاپ گفت: انجمن که سال ۱۳۹۳ تاسیس شد، هدفش ایجاد پل ارتباطی مراکز علمی و پژوهشی و صنعت بود، به همین دلیل هفته علوم و فناوری چاپ را طراحی کردیم که تاکنون ۹ دوره آن برگزار شده است.

وی با بیان اینکه در این زمینه با مراکز پژوهشی زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تعاملات مختلفی برقرار کردیم، ادامه داد: طی این سال‌ها نشست‌های مختلفی را در مکان‌های علمی و آموزشی برگزار کردیم و زمینه آشنایی دانشگاه با صنعت چاپ فراهم شد و خوشحالیم که این ایده و آرزوی ما (انستیتو چاپ) بالاخره از سال‌های دور تا امروز محقق شده است.

بیطرفان با اشاره به فعالیت دانشگاه علمی و کاربردی و تربیت دانشجوی چاپ در حوزه مهارتی، افزود: در انجمن همواره این دغدغه را داشتیم که صنعت چاپ به دلیل های‌تک بودن علاوه بر حوزه مهارت، باید مباحث پژوهشی را برای مقاطع بالاتر در این صنعت داشته باشیم و این قضیه به همت و تلاش مجموعه دانشگاه امیرکبیر محقق شد، هرچند با دانشگاه‌های شهید بهشتی و الزهرا (س) نیز یکسری مسیرها را دنبال کرده بودیم.

به‌گفته وی، سال ۱۳۹۶ یا ۱۳۹۷ ایده تاسیس انستیتو چاپ را مطرح کردیم، اما سال ۱۴۰۰ رشته مهندسی پلیمر رنگ با گرایش چاپ وارد نظام آموزش عالی کشور شد، اما متاسفانه به دلیل برخی محدودیت‌ها و ناآشنایی با صنعت چاپ، شکل عملیاتی پیدا نکرد.

بیطرفان با بیان اینکه این انستیتو در دولت سیزدهم بار دیگر مطرح شد، گفت: با توجه به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی صنعت چاپ است و این کار بدون حضور این وزارتخانه محقق نخواهد شد، این تفاهم‌نامه سال ۱۴۰۱ با امضای رئیس دانشگاه وقت امیرکبیر و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل رسمی گرفت.

وی افزود: در انستیتوی تخصصی چاپ در مقطع کارشناسی‌ارشد، در رشته‌ها یا گرایش‌های دانشکده دانشگاه امیرکبیر در قالب پروژه‌های تحقیقاتی، پایان‌نامه‌های دانشجویی را به سمت صنعت چاپ هدایت خواهد شد، در این میان از طرف فعالان صنعت این آمادگی وجود دارد.

به‌گفته وی، به‌عنوان اولین گام از ظرفیت‌های دانش علمی و تجربی فعالان و دانش‌آموختگان صنعت در بحث مشاوره پایان‌نامه‌های ارشد و دکترا استفاده شود؛ همچنین می‌توان دوره‌های پودمانی ذیل انستیتو تعریف کنیم و از ظرفیت استادان و دانش‌آموختگان صنعت نیز بهره ببریم.

براساس این گزارش، دانش‌آموختگان و استادان صنعت چاپ به طرح نکته‌ها و مباحث خود درباره انستیتوی چاپ پرداختند و پیشنهادهایی برای ادامه فعالیت این انستیتو ارائه کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها