دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۵
نمایش‌نامه «عروسک‌ها مهربانند» در ایلام منتشر شد

ایلام- به همت نشر آستان‌جانان، نمایش‌نامه «عروسک‌ها مهربانند» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، نشر آستان‌جانان نمایشنامه عروسک‌ها مهربانند نوشته فرشته حق نظری را چاپ و منتشر کرد.

در استان ایلام، کارگردانان جدی و قوی فعالیت می‌کنند که اغلب آثارشان در جشنواره‌های مختلف، مورد اقبال عمومی و منتقدان قرار گرفته و جوایز متعددی هم کسب کرده‌اند. کارگردانانی که با طراحی و ساخت نمایش در محتوا و موضوعات مختلف، توانسته‌اند مسیر نگاه منتفدان و مخاطبان را به سمت و سوی تئاتر این استان بکشانند.

اگر به قالب‌های نوشتاری منتشرشده در استان ایلام نگاهی کوتاه بیندازیم قالب‌های شعر فارسی و کردی، داستان کوتاه و بلند، ادبیات و پژوهش در حوزه دفاع مقدس، آثار دانشگاهی، کودک و نوجوان و ادبیات شفاهی در اولویت قرار دارند و شوربختانه قالب نمایش‌نامه در جایگاه آخر قرار دارد.

در این استان و در بخش متون نمایشی، شاهد آثار اندکی هستیم که از استقبال کمی برخورداراست و اغلب نمایش‌هایی که اجرا می‌شود، متن‌شان از منابع مختلف انتخاب می‌شود و گاه کارگردان آن را می‌نویسد.

نگارش متون نمایشی، هنری ادبی و تخصصی است و ضروری است که نمایشنامه‌نویسان و مؤلفان ایلامی نسبت به انتشار این نوع متون، اهتمام بیشتری داشته باشند. در این سال‌ها واحد انجمن هنرهای نمایشی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و حوزه هنری، تلاش‌هایی برای تولید و آفرینش متون نمایشی انجام داده‌اند.

انتشار موردی متون نمایشی به همت نویسندگان ایلامی و برگزاری دو دوره جشنواره نمایشنامه‌نویسی ملی «جامک» از سوی حوزه هنری استان، در راستای تقویت و توسعه ادبیات نمایشی و شناساندن نمایشنامه‌نویسان استان و تولید آثار فاخر، چراغ نمایشنامه‌نویسی در استان را روشن نگه داشته اما این تلاش به کمیت و آماری بالاتری احتیاج دارد.

نگارش متون نمایش عروسکی در تکنیک‌های میله ای، نخی، سایه‌ای، فک‌زن، ماسک، دستکشی و…از اهمیت و جایگاه مهمی برخوردار است و بی شک متون فاخر، جذاب و خلاق و تازه می‌تواند اثرات تربیتی و فرهنگی بر مخاطبان بگذارد.

به گزارش ایبنا؛ انتشارات آستان‌جانان به مدیریت زهرا فتحی، نمایشنامه زنده-عروسکی عروسک‌ها مهربانند نوشته فرشته حق نظری در ۳۲ صفحه با ویرایش زهرا فتحی در سال جاری به قیمت ۷۰ هزارتومان چاپ و منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها