به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، غزلواره «خطوط عاشقانهای که شاعر را به مرز جنون کشاند: مشترک مورد نظر کجاست؟!» سرودهای جدید از مرتضی امیریاسفندقه است که بهتازگی در فراق محمدعلی بهمنی با عنوان «مشترکِ موردِ نظر» سروده است.
و اما این غزلواره:
هو
مشترکِ موردِ نظر
در دَسترَس نبود! گرفتم؛ دوباره؛ آه!
دیشب جواب داد به من این شماره؛ آه!
شاید که اشتباه گرفتم! چه ممکن است؟
خاموش بود باز؛ گرفتم دوباره؛ آه!
اما نه! صفر نهصد و هفده دُرُست بود
این گوش ماهی و صدف این گوشواره؛ آه!
خَطِٓ جدیدِ شاعرِ عصرِ شماره چیست؟
خَطِ جدیدِ زمزمهیِ این هزاره؛ آه!
خَطِ جدیدِ شاعرِ همزادِ فاصله
خَطِ جدیدِ نیمه شبِ بی ستاره؛ آه!
هرچه شماره بود گرفتم؛ نه! خَط نداد
نه! این نهاد؛ هیچ ندارد گزاره؛ آه!
شاید که محوِ خواندنِ شعر است بی دریغ
در سالنِ مُجلٓلِ یک جشنواره؛ آه!
شاید نه! غِرق داوریِ شعرهایِ ماست
در مَنظرِ مُناظره؛ گرمِ نظاره؛ آه!
با آن صدایِ مَخملی و گرم و مهربان
تشریح میکند که چرا استعاره؛ آه!
یا دل به عشق داده و گرم مغازله است
در کارِ خیر؛ بی نظرِ استخاره؛ آه!
شاید نه! باز؛ مشترکِ موردِ نظر
جا مانده؛ بی ملاحظه؛ در یک اداره؛ آه!
اما نه! صفر نُهصد و هفده سی و … تمام
اما نه! این شماره… شماره… شماره… آه
م.ا.اسفندقه
تهران
شهریور ۱۴۰۳ خورشیدی
نظر شما