یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
فعالیت مسئولانه کتابفروشی «فرهنگ» در عرصه کتابخوانی/ سامانه بازار کتاب نیازمند اطلاع‌رسانی بیشتر

ایلام- سعید پرهیزکاری فرهنگی بازنشسته و مدیر کتابفروشی فرهنگ در شهرستان ایوان، با اهدای کتاب به مشتریان و تعامل نزدیک با آنان در توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در این شهرستان تلاش می‌کند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - مرتضی حاتمی: سعید پرهیزکاری، مدیر کتابفروشی فرهنگ شهرستان ایوان، متولد ۱۳۵۳ و دارای مدرک کارشناسی علوم اجتماعی به عنوان دبیر در مدارس مقطع راهنمایی، ۳۰ سال خدمت کرده و در سال ۱۴۰۱ بازنشسته شده است. او در حین خدمت تصمیم گرفته وارد کار کتاب شود زیرا کتاب ارتباط نزدیکی با شغلش داشته بر این اساس در سال ۱۳۸۱ کتابفروشی فرهنگ را در شهر ایوان تاسیس می‌کند.

شهرستان ایوان در گذشته چند فروشگاه نوشت‌افزار داشت که در زمینه کتاب فعالیت نمی‌کردند اما پرهیزکاری به دلیل علاقه‌ای که به کتاب داشته، این کمبود را حس کرده و با سرمایه کمی که داشته، این ریسک را قبول کرده و وارد عرصه فروش کتاب شده است.

مدیر کتابفروشی شهرستان ایوان در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: با توکل به خدا کار را شروع کردم و تصمیم قطعی داشتم با تمام کمبودها و عدم استقبال مردم، ادامه دهم. کارم را از مکانی ۱۵ متری شروع و با ناشران خوب در زمینه کتاب‌های عمومی ارتباط برقرار کردم و هدفم انتخاب کتاب‌های خوب و با کیفیت برای قرار دادن در قفسه‌های کتابفروشی و عرضه به مشتریان بود و نمی‌خواستم فقط از نظر کمّی کتاب بیاورم، می‌خواستم کتاب‌های باکیفیت و فاخر در ویترین به مشتریان نشان دهم.

فعالیت مسئولانه کتابفروشی «فرهنگ» در عرصه کتابخوانی/ سامانه بازار کتاب نیازمند اطلاع‌رسانی بیشتر

سعید پرهیزکاری ادامه داد: تقریباً دوستان اهل کتاب در شهرستان را راضی کردم و با توجه به تقاضای مشتریان در مورد کتاب‌های کمک آموزشی و دانشگاهی هر چند خیلی تمایل به ورود در این زمینه نبودم، فقط برای حمایت از دانش آموزان و دانشجویان که برای تهیه یک کتاب مجبور بودند به ایلام یا شهرهای دیگر بروند، تا حدودی سعی کردم این نیاز مردم را تامین کنم که از نظر مالی هیچ نیتی نداشتم چون اعتقادی به کتاب‌های کنکوری نداشتم.

وی عنوان کرد: به هر حال کار را ادامه دادم… اکنون مساحت کتابفروشی حدود ۴۰ متر با ۱۰ هزار جلد کتاب و دو نیرو است و اگر احساس کنم که واقعاً استقبال بیشتر می‌شود، حتماً کتافروشی را توسعه خواهم داد، ولی متاسفانه در جامعه ما از کتابفروشی که کار و صنفی فرهنگی است، از طرف دولت چندان حمایت نشده. برای توسعه فضای کتابفروشی نیاز به حمایت مالی دارم. در کنار کتاب محصولات نوشت افزار دانش آموزی و دانشجویی هم در مغازه برای جبران کاستی‌ها و تنوع و جذب بیشتر مشتری هم ارائه می‌دهم و سعی کرده‌ام کتاب‌های خوب و پرفروش برای رضایت مشتریان داشته باشم.

فعالیت مسئولانه کتابفروشی «فرهنگ» در عرصه کتابخوانی/ سامانه بازار کتاب نیازمند اطلاع‌رسانی بیشتر

از روند افزایش مطالعه در جامعه خوش‌بینم

پرهیزکاری گفت: اگر بگوییم که مردم کتاب نمی‌خوانند، حرف خوب و منصافانه‌ای نیست. بهترین کار برای افزایش مطالعه، سرمایه‌گذاری و تدوین برنامه‌ها از مدارس ابتدایی است و اگر این روند ادامه پیدا کند، جریان کتابخوانی ادامه پیدا خواهد کرد و تقویت خواهد شد.

کتابخانه مدارس باید به‌روز شوند

وی ادامه داد: وقتی کتابخانه‌های مدارس به‌روز نمی‌شوند و برنامه‌ای برای تغییر فضای کتابخانه مدرسه انجام نمی‌شود و دانش آموزان به جز کتاب‌های درسی کتابی دیگر در مدرسه و کتابخانه نمی‌بینند، چه انتظاری داریم بچه‌ها به کتاب علاقه‌مند شوند؟ من ۳۰ سال در مدارس معلم بودم و کاملاً می‌دانم فعالیت مستمری از طرف مسئولان در زمینه توسعه کتابخانه مدارس انجام نمی‌شود. از طرفی مدارس خیلی بودجه و اعتبار مناسب ندارند و مدیران دست‌شان برای ارتقا و توسعه و تجهیز کتابخانه‌های مدارس بسته است.

مدیر کتابفروشی فرهنگ با ذکر مثالی از بدسلیقگی برخی مدارس و کتابفروشی‌ها گفت: برخی ناشران بی‌تعهد و بی‌مسئولیت، کتاب‌های بی‌کیفیت و کم مخاطب و کم مایه را به اجبار به مدارس می‌فرستند و مدارس مجبور به خرید می‌شوند و گاهی حتی کتاب‌های ارسال شده ناشر در قفسه کتابخانه‌های مدارس تا آخر سال یک بار هم دانش آموزی را به خودش جذب نمی‌کند چون که نه طرح جلدش، نه موضوعش هیچگونه جذابیتی ندارد. تلاش مدیران مدارس در تجهیز کتابخانه‌های مدارس در تشویق دانش آموزان به کتاب و کتابخوانی خیلی موثر است.

اغلب به مشتریانم کتاب هدیه می‌دهم!

پرهیزکاری بیان کرد: برای انگیزه بخشی و تشویق بچه‌ها و حتی کتابخوان‌های دیگر که از کتابفروشی خرید می‌کنند، سعی می‌کنم بیشتر اوقات در کنار خرید، کتابی به آنها هدیه دهم.

فعالیت مسئولانه کتابفروشی «فرهنگ» در عرصه کتابخوانی/ سامانه بازار کتاب نیازمند اطلاع‌رسانی بیشتر

این فعال فرهنگی و آموزشی ادامه داد: مخالف تخفیف دادن کتاب هستم، وقتی خودم با تخفیف‌های پایین کتاب می‌خرم دیگر امکان تخفیف دادن نیست، اما از کتاب‌های موجود و کتاب‌هایی که در حد توان کتابفروشی باشد، به مشتریان هدیه می‌دهم و برای حمایت از کتابخوانان و مشتریان همیشگی، توجه خاصی دارم و برای پرداخت هزینه‌های کتاب به آنها فرصت می‌دهم.

سامانه بازار کتاب باید تبلیغات بیشتری داشته باشد

او در خصوص سامانه بازار کتاب کفت: سامانه بازار کتاب باید تبلیغات زیاد و اطلاع‌رسانی خوب و گسترده‌ای داشته باشد، چون خیلی از مردم در جریان این سامانه و این شرایط فروش نیستند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از طریق صدا و سیما تبلیغات سامانه بازار کتاب داشته باشد و اینکه این سامانه کارش را با جدیت ادامه دهد تا مثل نمایشگاه کتاب جا بیفتد. خانه کتاب از زمان طرح‌های فصلی، وارد حمایت از قشر کتابفروشی شد، خیلی حرکت خوبی بود و امیدواری مقداری زنده شد. با طرح سامانه بازار کتاب که ما هم در این طرح همیشه فعال بودیم، امیدواری‌ها دو چندان شد.

فعالیت مسئولانه کتابفروشی «فرهنگ» در عرصه کتابخوانی/ سامانه بازار کتاب نیازمند اطلاع‌رسانی بیشتر

سعید پرهیزکاری گفت: اگر مطالعه و کتابخوانی در جامعه توسعه پیدا کند و آسیب‌های اجتماعی مردم به طور حتم کمتر خواهد شد و کسانی که کتاب می‌خوانند کمتر گرفتار ناهنجاری می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها