پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۸
ادبیات دفاع مقدس بسیار قابل و دارای مخاطب است

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در نشست هم‌اندیشی با ناشران دفاع مقدس گفت: حوزه‌ دفاع مقدس، بسیار قابل و دارای خواهان و مخاطب است و البته مثل بسیاری از حوزه‌ها دیگر حتماً در آن تعداد عناوین، مجموعه شمارگان، کیفیت آثار و نحوه تربیت نویسندگان، قابلیت ارتقا دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در آستانه سیزدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، ناشران این عرصه با علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران دیدار و در یک نشست هم‌اندیشی شرکت کردند.

در این نشست عبدالرضا آزادی؛ رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج، علی ناظری؛ معاون نشر و ادبیات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج، عبدالرضا سالمی‌نژاد؛ مدیر مسئول انتشارات نیلوفران، مهدی محمدخانی؛ مدیر انتشارات روایت فتح، فرزانه قلعه‌قوند؛ معاون پژوهشی انتشارات پیام آزادگان، علی رستمی؛ نویسنده و از فعالان نشر عرصه دفاع مقدس، احمد عطایی؛ مدیر انتشارات قدرولایت، رحیم مخدومی؛ مدیر انتشارات رسول آفتاب، علی اکبری؛ مدیر انتشارات یازهرا، شهریار امینیان؛ رئیس هیئت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس، سعید عاکف؛ مدیر انتشارات ملک اعظم، محمدحسین کریمی‌پور؛ مدیر انتشارات سبک نو و مدیرعامل مجمع ناشران دفاع مقدس، حضور داشتند.

باید تلاش کرد تا نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس رضایت همه طیف‌ها را به‌دست بیاورد

علی رمضانی در این نشست گفت: برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در ایران عمدتاً توسط مجامع تخصصی صورت می‌گیرد و در آن محورها یا اضلاع دیگری که در کشور برای این موضوع سامان پیدا کرده‌اند، حضور دارند. نمایشگاه کتاب دفاع مقدس با محوریت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج و مشارکت دیگران برگزار شده و می‌شود. خانه کتاب و ادبیات ایران هم با استقبال از این موضوع به عنوان یکی از اضلاع برگزاری تلاش کرده تا از این رویداد حمایت و پشتیبانی کند. در ابتدای دوره‌ای که بنده در خانه کتاب و ادبیات ایران مسئولیت گرفتم، به دوستان عرض کردم که باید تلاش کنیم تا نمایشگاه دفاع مقدس به نقطه‌ای برسد که رضایت مخاطبان، ناشران و مجامع تخصصی و همین طور نویسندگان را بیش از گذشته فراهم کند.

رمضانی ادامه داد: حوزه‌ای که شما برای آن نمایشگاه برگزار می‌کنید بسیار قابل و دارای خواهان و مخاطب است و البته مثل بسیاری از حوزه‌ها دیگر حتماً در آن تعداد عناوین، مجموعه شمارگان، کیفیت آثار و نحوه تربیت نویسندگان، قابلیت ارتقا دارد.

همه ناشران دفاع مقدس صاحب نمایشگاه هستند

سردار عبدالرضا آزادی نیز در این نشست گفت: جایگاه کتاب در فرهنگ ما مشخص است. رهبر معظم انقلاب در دیدار با دست‌اندرکاران کنگره شهدای کهگیلویه و بویراحمد در مورد کتاب فرمودند: «ماندگارترین کارها کتاب است.» در این حوزه باید کارهایی انجام داد که منجر به خروجی شود. ناشران کتاب را چاپ می‌کنند، سوال این است که چند نفر این کتاب را می‌خوانند؟ چند نفر وقتی کتاب را مطالعه کردند از آن یادداشت برداری می‌کنند. چند نفر از این یادداشت‌ها استفاده و با یکدیگر تبادل نظر می‌کنند. این نکات باید مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: در واقع نگاه مقام معظم رهبری این است که کتاب خوب نوشته و ترویج و از همه مهم‌تر منتقل شود. باید بیان کتاب در روح و جان مخاطب بنشیند. نمایشگاه ملی کتاب مقدس رویدادی در همین راستاست.

آزادی ادامه داد: همه ناشران عزیز دفاع مقدس صاحب این نمایشگاه هستند. ما تلاشمان این است که هماهنگی‌هایی انجام دهیم تا مخاطبان بیشتری از این نمایشگاه دیدن کنند و تسهیلاتی برای خرید کتاب در نظر بگیریم.

در ادامه نیز ناشران به طرح نکات خود درباره این نمایشگاه پرداختند که اهم آن‌ها به شرح زیر است؛

• ضرورت آسیب شناسی نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس توسط ناشران

• پیگیری موضوع تبلیغات و اطلاع‌رسانی در قالب یک طرح جامع با مشارکت همه دستگاه‌های مربوطه کشوری و استانی

• ضرورت شناسایی ظرفیت‌های مردمی و نخبگانی موجود در مجموعه‌های مردم نهاد

• توجه به ظرفیت نهادها و دستگاه‌های دولتی و زمینه‌سازی برای آنها به جهت تامین هزینه‌های فرهنگی به ویژه موضوع کتاب و کتابخوانی برای کارکنان و اعضای خانواده‌شان

• پیگیری جریان‌سازی با فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان یک راهبرد اساسی در توسعه فرهنگی کشور

• استمرار برگزاری نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس

• آسیب شناسی نحوه حضور مدارس و دانش آموزان در دوره‌های پیشین و برنامه‌ریزی در راستای حضور موثر

• توجه به موضوع ترویج کتاب و کتابخوانی

• تشکیل ستاد دائمی برگزاری نمایشگاه

• استفاده از ظرفیت جوانان در مدیریت و برگزاری نمایشگاه

• فراهم شدن امکان فروش کتاب‌ها در

سراسر کشور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها