شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۴
اعتراض نویسندگان و ناشران به حمایت از اسرائیل، نام جایزه ادبی را تغییر داد

جایزه ادبی بزرگ کانادایی گیلیر پس از ماه‌ها اعتراض نسبت به ارتباط حامی مالی‌اش با اسرائیل، مجبور شد نام حامی مالی خود را از عنوانش حذف کند تا تمرکز بر روی این نویسندگان استثنایی و دستاوردهای آنها باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا جایزه ادبی گیلیر که پیش‌تر به عنوان جایزه گیلیر اسکووشیا شناخته می‌شد، پس از ماه‌ها اعتراض نسبت به نام اسکوشیا بانک کانادا در عنوان خود، ناگزیر به حذف نام اسپانسر خود شد.

شرکت تابعه مدیریت دارایی اسکووشیا بانک دارای سهام در شرکت ال بیت سیستمز است که تجهیزات نظامی شامل توپخانه، مهمات و سیستم‌های جنگ الکترونیک را به وزارت دفاع اسرائیل تأمین می‌کند. گفته می‌شود که یک پهپاد توسعه‌یافته توسط این شرکت، به نام هرمس ۴۵۰، برای انجام حملات موشکی که منجر به جان باختن هفت کارمند امدادی در مرکز غزه در آوریل گذشته شد، استفاده شده است.

الانا رابی‌نوویچ، مدیر اجرایی بنیاد گیلیر، به شبکه CBC کانادا گفت: «تصمیم به حذف نام اسکووشیا بانک به این دلیل اتخاذ شد تا تمرکز بر روی این نویسندگان استثنایی و دستاوردهای آنها باشد».

در نوامبر ۲۰۲۳، مراسم جایزه گیلیر دو بار به دلیل اعتراضات علیه اسکووشیا بانک و شرکت ال بیت سیستمز مختل شد. پس از آن، بیش از ۲۰۰۰ نویسنده و ناشر نامه‌ای عمومی امضا کردند که از مقامات خواستند تا اتهامات علیه معترضان را لغو کنند.

بیش از ۳۰ نویسنده که کتاب‌هایشان برای جایزه گیلیر ۲۰۲۴ واجد شرایط بودند، آثار خود را از از این رقابت خارج کرده و بیانیه‌ای که در ماه ژوئیه منتشر شده بود را امضا کردند.

به گزارش گاردین، علی‌رغم حذف نام اسکوشا بانک از عنوان جایزه گیلر، این بانک همچنان حامی اصلی این جایزه ادبی باقی خواهد ماند.

جایزه ادبی گیلر که در سال ۱۹۹۴ پایه‌گذاری شد، از معتبرترین جایزه‌های کتاب‌های داستانی کانادا شناخته می‌شود و هرساله به بهترین رمان، کتاب مصور و یا مجموعه داستان کوتاه کانادایی تعلق می‌گیرد که به زبان انگلیسی منتشر شده باشد. به برنده این جایزه ادبی ۱۰۰ هزار دلار اهدا می‌شود. این جایزه از سال ۲۰۰۵ تاکنون با حمایت اسکووشیا بانک برگزار شده است. از چهره‌های سرشناسی که پیش‌تر جایزه «گیلر» را از آن خود کرده‌اند، می‌توان به «مارگارت اتوود»، «اسی ادوگیان»، «آلیس مونرو» و «مایکل اونداجی» اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها