جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۹
رونمایی از «تاریخ ناتمام جنگ ایران و عراق» با حضور تحلیلگران جنگ

کتاب «تاریخ ناتمام جنگ ایران و عراق؛ ایمان، قدرت، آتش و سپاه پاسداران ایران» با حضور پژوهشگران و تحلیلگران جنگ تحمیلی در مرکز پژوهش‌های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ نشر تاریخ ایران با همکاری مرکز پژوهش‌های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه کتاب «تاریخ ناتمام جنگ ایران و عراق؛ ایمان، قدرت، آتش و سپاه پاسداران ایران» تالیف آنی تریسی ساموئل را رونمایی می‌کند.

این رونمایی با سخنرانی سردار حسین علایی، استاد دانشگاه، پژوهشگر و تحلیلگر جنگ، محمد درودیان، پژوهشگر و مولف جنگ، محمد ملکی، مترجم کتاب و غلامرضا عزیزی، معاون اسبق آرشیو ملی کتابخانه ملی برگزار خواهد شد.

هر کتابی که بخواهد جنگ ایران و عراق (۶۷- ۱۳۵۹) را از منظر تاریخی بر پایه متون مستند و مستدل بنگرد، باید به بررسی انتقادی منشا، تکامل و چشم‌انداز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بپردازد که یک سازمان نظامی مهم با گستره فراملی و به همان اندازه ارزشمند است. آنی تریسی ساموئل در یک مقدمه و ۱۲ فصل به موضوعات مرتبط مختلف، از جمله تاریخ سپاه، نقش آن به عنوان تاریخ‌نگار اصلی درگیری، نحوه نگرش به جنگ، واکنش ایران به تهاجم عراق، سقوط و آزادسازی شهر خرمشهر، جنگ در داخل خاک عراق دو سال آخر درگیری، ارزیابی چگونگی شکل گیری دکترین امنیت ملی ایران توسط جنگ و مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و چگونگی تبدیل آن به تولید کننده تبلیغات جنگ توسط سپاه و با محوریت متون تولید شده سپاه درباره جنگ پرداخته است.

از یک منظر این کتاب ارزشمند است، زیرا منابع اولیه‌ای را که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در طول چند دهه ایجاد کرده است، معرفی کند که به ندرت در مطالعات تاریخی مورد بررسی قرار می‌گیرند. علاوه بر چند سند از قوه مقننه ایران، اسنادی از ایالات متحده، مقالاتی از سازمان ملل و چندین وب سایت ایرانی که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مجله سیاست دفاعی همسو هستند یا از آنها حمایت می‌کنند، نیز استفاده شده است.

مراسم رونمایی از کتاب «تاریخ ناتمام جنگ ایران و عراق؛ ایمان، قدرت، آتش و سپاه پاسداران ایران سه‌شنبه، سوم مهر از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در مرکز پژوهش‌های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه به نشانی بلوار کشاورز، خیابان شهید نادری، نرسیده به خیابان ایتالیا، پلاک ۶ برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها