سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۴
صیانت زبان و ادبیات فارسی حفاظت از فرهنگ غنی کشور است

همدان - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه با زبان و ادبیات فارسی است که می‌توانیم فرهنگ را حفظ کنیم گفت: هر قدمی که برای زبان، ادبیات و خط فارسی برداشته شود، صیانت از فرهنگ غنی کشورمان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، مسعود ویژه ظهر سه‌شنبه به مناسبت ۲۷ شهریور روز شعر و ادب فارسی و گرامیداشت استاد محمدحسین شهریار در دهکده گنجنامه با بیان اینکه با زبان و ادبیات فارسی است که می‌توانیم فرهنگ را حفظ کنیم اظهار کرد: هر قدمی که برای زبان، ادبیات و خط فارسی برداشته شود، صیانت از فرهنگ غنی کشورمان است.

وی ادامه داد: برخی کشورها که خط خود را از دست داده‌اند، نسبت به زبان و ادبیات خود تعصب ندارند و پایبند حفظ و صیانت نیستند با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان بیان کرد: ترکیه و برخی کشورهای آسیای مرکزی که اصالت خود را ندارند با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده و دوگانه‌هایی دارند که اصالت آنها را زیر سوال می‌برد.

وی تصربح کرد: زبان و ادبیات فارسی همه چتر گسترده‌ای دارد و گویش‌های محلی و زبان‌های محلی که در اقصی نقاط کشور وجود دارد همه در چتر زبان و ادبیات فارسی است.

ویژه با بیان اینکه استاد شهریار آذری زبان است اما به خاطر نقشی که در ادبیات فارسی داشته امروز به نام ایشان نامگذاری شده است، افزود: زبان‌های دنیا در حال تغییر است همانطور که کتاب مجموعه آکسفورد هر سال تجدید چاپ می‌شود و آن به خاطر این است که هر لحظه ممکن است تغییری به وجود بیاید.

وی با تاکید بر اینکه در برخی نقاط غفلت‌هایی را داریم ولی باید پیگیر این باشیم که لطمه‌ای به زبان و ادبیات ما وارد نشود گفت: هر کس هر زبانی بلد باشد، نباید بخواهیم اصالت و ریشه‌ای که در فرهنگ ماست را کنار بگذارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان تصریح کرد: در مراسم گرامیداشت فردوسی بیان شد هر کس بهترین راهکار را برای پاسداشت زبان فارسی ارائه کند، هدیه ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شود اما مواردی مطرح شد که جا دارد بیشتر به آن پرداخته شود.

وی با تاکید بر اینکه در راستای صیانت از زبان فارسی باید در تابلوهای تبلیغاتی و شهری از حروف و کلمات فارسی استفاده شود، گفت: همچنین در پاسداشت زبان فارسی بارها تقاضا کرده‌ایم که سر در مغازه‌ها فارسی باشد.

ویژه عنوان کرد: تمام تلاش ما حفظ و صیانت از ادبیات فارسی است و از تک تک شاعران که خط مقدم این راه هستند می‌خواهیم کمک کنند این میراث گرانقدری که نیاکان ما با سختی در مقابل تهاجمات مختلف بدست ما رساندند، برای نسل‌های بعدی بماند.

صیانت زبان و ادبیات فارسی حفاظت از فرهنگ غنی کشور است

هیچ هنری بالنده‌تر از شعر نیست

مسئول انجمن شعر و ادب فارسی همدان نیز ابتدا به شرحی از زندگینامه این شاعر بزرگ پرداخت و گفت: شهریار در تبریز متولد شد که با آغاز تحولات انقلاب مشروطیت بوده پدر شهریار خانواده را به روستایی می‌برد و این شاعر دوران ابتدایی خود را در کنار کوه حیدر بابا سپری می‌کند.

بهرام ترکمان بیان کرد: این شاعر بزرگ در تبریز دیپلم می‌گیرد و به عنوان بورسیه پزشکی قبول می‌شود اما در سال‌های پایانی تحصیل شیفته دختری به نام ثریا می‌شود اما بعد از خواستگاریربا مخالفت پدر دختر مواجه می‌شود و همین باعث بیماری شهریار می‌شود.

وی اضافه کرد: وقتی مادر شهریار برای نگهداری از پسرش نزد او می‌آید، از کوه حیدربابا و مردمان آنجا برایش صحبت می‌کند و اشعار معروف او در آن زمان به ذهنش خطور می‌کند.

ترکمان بیان کرد: شهریار خطاط و موسیقیدان خوبی است در تمام قالب‌های شعری هم شعر گفته که این احساس را در کمتر شاعری دیده‌ایم.

وی خواستار توجه به شعر و ادبیات از سوی مسئولان شد و بیان کرد: در هر رشته هنری جشنواره‌ای دارد که به آن پرداخته می‌شود اما برای شعر تاکنون کسی هرینه‌ای نکرده است.

مسئول انجمن شعر و ادب فارسی همدان گفت: امیدواریم در آینده آیین‌نامه‌ای تصویب شود که برای روز شعر و ادب فارسی نیز چنین جایگاهی باشد زیرا هیچ هنری بالنده‌تر از شعر نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها